Trwa ładowanie...

Toyota ma już 77 lat

Toyota ma już 77 latŹródło: zdjęcie producenta
d1bvjdq
d1bvjdq

W tym roku minie 77 lat od momentu założenia przez Kiichiro Toyodę firmy Toyota Motor Corporation (1937 r.). Pierwsza fabryka koncernu (Koromo) rozpoczęła działalność 3 listopada, a wszystko zaczęło się od krosien. Początki istnienia Toyoty sięgają ponad 100 lat wstecz, kiedy to ojciec Kichiro, Sakichi Toyoda założył firmę Toyoda Enterprise. Sakichi urodził się w 1867 roku, czyli w okresie modernizacji Japonii, i szybko zyskał sobie przydomek „króla wynalazców” i „japońskiego Thomasa Edisona”. Dziś Toyota jest największym koncernem motoryzacyjnym świata. To wszytsko osiągnęła skromna firma, założona na przedmieściu Nagoi przez Sakichi Toyodę, który opracował mechaniczny warsztat tkacki i zrewolucjonizował przemysł tekstylny.

W styczniu 1918 r. Sakichi założył spółkę Toyoda Spinning & Weaving Company. W 1924 r. zbudował wspólnie ze swoim synem Kiichiro automatyczny warsztat tkacki. Podobnie jak jego ojciec, Kiichiro był pasjonatem techniki i wkrótce zainteresował się branżą motoryzacyjną. Zainwestował w nią 100 tys. funtów, które Sakichi Toyoda otrzymał za sprzedaż licencji na swój automatyczny warsztat tkacki. W 1937 roku stworzył Toyota Motor Corporation i zapewne nie przypuszczał, jak wielki sukces odniesie jego firma. Dziś Toyotą dowodzi wnuk Kiichiro Toyody, Akio Toyoda.

Do pierwszego osiągnięcia, Sakichi Toyodę zaprowadziła obserwacja procesu tkackiego, którym zajmowała się jego matka. Jak powiedział później Sakichi: „zacząłem zastanawiać się nad takimi zmianami, które pozwoliłyby przyspieszyć ten proces, aby mogło powstać więcej ubrań za niższy koszt”. W ten sposób w 1926 r. Sakichi wspólnie z synem Kiichiro wynalazł automatyczne krosno do masowej produkcji ubrań, nazwane Toyota G-type Automatic Loom.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ponieważ jeden pracownik mógł obsłużyć 25 krosen, efektywność tego rozwiązania szybko stała się przedmiotem zainteresowania największej firmy przemysłu tekstylnego owych czasów, brytyjskiego Platt Brothers & Co. Ltd. W 1929 roku, kiedy obie firmy doszły do porozumienia w sprawie patentu na krosna Toyota G-type, Kiichiro wyruszył w podróż do Anglii, pokonując trasę przez Stany Zjednoczone. Chciał na własne oczy zobaczyć, jak rozwija się przemysł motoryzacyjny w tych krajach.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

To, co Kiichiro zobaczył w USA, stało się jego celem: uruchomić własną fabrykę samochodów. Wkrótce w Toyoda Automatic Loom Works powstał zespół inżynierów pracujących nad rozwojem silnika spalinowego. Po niedługim czasie Kiichiro udało się przekonać Risaburo Toyodę, zarządzającego wówczas firmą, do utworzenia osobnego działu samochodowego.

d1bvjdq
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pierwsze zamówienie ze strony rządu Japonii wynikało z rosnących napięć politycznych i niebezpieczeństwa wojny. W 1935 roku, zaledwie po 6 miesiącach prac, w Toyoda Enterprise powstał samochód użytkowy Model G1 truck.

Wkrótce po uruchomieniu produkcji pojazdu użytkowego, Kiichiro Toyoda wrócił do planów zbudowania masowego samochodu osobowego. Prototyp, Model AA został ukończony już w 1936 r. W tym samym czasie powstała nazwa Toyota. Tak narodził się koncern, a Model AA stał się pierwszym samochodem, noszącym nazwę znaną i stosowaną do dziś.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

28 sierpnia 1937 r. założono firmę Toyota Motor Company (później Toyota Motor Corporation). Jej pierwszym prezesem został Risaburo Toyoda. Po zakończeniu drugiej wojny światowej Kiichiro Toyoda wyznaczył nowe cele rozwoju firmy. Nadeszła era małych samochodów. W 1947 roku powstał pierwszy po wojnie samochód Toyoty, dwudrzwiowy Model SA z silnikiem własnej produkcji, Type S o mocy 27 KM. Auto zyskało przydomek Toyopet.

d1bvjdq

Na początku lat 50. wyraźnie pogorszyły się warunki do prowadzenia działalności. Firma była na skraju wypłacalności, jednak zadecydowano o utrzymaniu dotychczasowego zatrudnienia. Trudne lata 50. nie pozwoliły jednak uniknąć reorganizacji w późniejszym okresie. Stały się także przyczyną opracowania fundamentów produkcji na kolejne lata. Już wtedy w fabryce Koromo wdrożono metodę Just-in-Time, a później „jidoka”, czyli automatyzację pracy z pracownikiem, jako najważniejszym elementem procesu. Kiichiro Toyoda stwierdził, że idealne warunki do pracy są wtedy, gdy maszyny, zakład i ludzie pracują razem, nie generując strat.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Dzięki innowacjom, wprowadzonym w produkcję przez Taiichi Ohno, pracownicy mogli w dowolnym momencie zatrzymać linię, jeśli tylko zachodziło podejrzenie błędu. Tak powstał nowy System Produkcyjny Toyoty, będący kombinacją założeń Just-in-Time Kiichiro Toyody oraz „jidoki” Taichi Ohno. System ten stał się fundamentem funkcjonowania wszystkich zakładów koncernu na świecie. 30 lat później z doświadczeń Toyoty skorzystała niemiecka firma Porsche, wdrażając procedury i procesy produkcyjne, wzorowane na rozwiązaniach japońskiego koncernu.

d1bvjdq
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Przez pierwszą połowę lat 60. Toyota pracowała nad ulepszaniem standardów produkcji, tak by móc wejść ze swoimi produktami na rynek międzynarodowy. Wtedy powstał system całkowitej kontroli. Już wówczas kontrola jakości w zakładach Toyoty stała na najwyższym poziomie na świecie.

W 1965 roku koncern został odznaczony przez japońską organizację naukowców i inżynierów tytułem Deming Application Prize, w uznaniu wyjątkowych osiągnięć w opracowaniu nowych standardów kontroli jakości.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nowa era rozpoczęła się w 1957 roku, kiedy dwie Toyoty Crown dotarły do Los Angeles, stając się pierwszymi japońskimi samochodami, wyeksportowanymi do Ameryki Północnej. Powstała firma Toyota Motor Sales U.S.A., która w 1958 roku sprzedała na terenie Stanów Zjednoczonych 288 samochodów. W 1951 roku zadebiutował model BJ, który - po otrzymaniu w 1955 roku nazwy Land Cruiser - szybko zyskał sobie sławę wytrzymałego samochodu terenowego.

d1bvjdq

Wprowadzona na rynek amerykański w 1966 roku Toyota Corona stała się pierwszym popularnym w USA modelem koncernu, osiągając w pierwszym roku sprzedaż ponad 20 tys. egzemplarzy. W 1972 roku sprzedaż Toyoty w USA przekroczyła 1 mln aut.

Dziś Toyota prowadzi 14 zakładów produkcyjnych na terenie Stanów Zjednoczonych, których łączna wielkość produkcji przekraczyła 25 mln samochodów. Jednym z największych celów firmy było od zawsze wprowadzenie swoich samochodów na rynek europejski, gdzie rozpoczęła się historia motoryzacji. Już we wczesnych latach 60. odbywał się niewielki eksport Toyoty na rynki Malty i Cypru.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 1962 roku wizytę siedzibie Toyoty w Tokio złożył Walther Krohn, prezes Erla Auto Import A/S w Danii, proponując import pierwszych sztuk Toyoty Crown z kierownicą po prawej stronie. W 1964 roku model Crown znalazł w Europie 1,5 tys. nabywców. W kolejnych latach powstały firmy dystrybucji samochodów Toyoty w Finlandii (Korpivaara Oy), Holandii (Louwman & Parqui B.V.), Belgii (N.V. International Motor Company S.A.) i Szwajcarii (Toyota AG).

d1bvjdq
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W pierwszym okresie obecności Toyoty na rynku europejskim samochody przekonywały do siebie prostą konstrukcją i łatwością obsługi. W 1969 powstała Toyota Motor Europe, z siedzibą w Brukseli. Początkowo samochody Toyoty cieszyły się największym powodzeniem w Wielkiej Brytanii. Pierwszy zakład produkcyjny koncernu w Europie został otwarty w 1968 roku. W Salvador Caetano I.M.V.T., S.A. powstawała Corolla, a poźniej także Corona i Dyna.

d1bvjdq

W latach 70. firma rozwijała kolejne oddziały na terenie krajów europejskich. W 1974 powstał niemiecki Toyota Deutschland GmbH, a w 1979 ośrodek sportowy Toyota Team Euope, później przekształcony w Toyota Motorsport GmbH. W latach 1983-1986 Toyota Celica Twincam Turbo wygrała sześć sezonów World Rally Championship w Afryce.

Koncern sprzedał swój milionowy samochód w Europie w 1976 roku. Po debiucie modeli Starlet, Tercel i Corolla, łączna roczna sprzedaż Toyoty w Europie przekroczyła liczbę 300 tys. sztuk w 1980 roku.

W 1982 roku Toyota Motor Company i Toyota Motor Sales w Japonii zostały połączone w jedną struktrurę, Toyota Motor Corporation.

W 1987 roku powstało Centrum Techniczne w Zaventem w Belgii, gdzie do dziś powstają założenia techniczne modeli z segmentów A, B i C. Ponadto od niemal dekady funkcjonuje centrum stylistyczne Toyota Europe Design Development (ED2). W 1989 roku koncern zadebiutował na rynku marek premium, tworzać markę Lexus z pierwszym modelem LS 400, który pojawił się na rynku w Europie w 1990 roku.

Od 1997 roku sukcesy odnosi przełomowa technologia hybrydowa, która od pierwszej generacji Priusa znalazła już ponad 4 miliony nabywców na całym świecie i niemal 500 tys. w Europie (od 2000 roku). Technologia Priusa otrzymała prestiżową nagrodę International Engine of the Year. Wśród najważniejszych europejskich nagród Toyoty jest także tytuł Samochodu Roku dla Yarisa, otrzymany w 1999 r., oraz dla Priusa, otrzymany w 2005 r.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Toyota posiada dziś w Europie szereg zakładów produkcyjnych, do których należy zaliczyć Toyota Motor Manufacturing England, Toyota Motor Manufacturing Turkey, Toyota Motor Manufacturing France, Toyota Motor Manufacturing Poland, Toyota Motor Industries Poland.

Dziś Toyota ma 30 oddziałów krajowych w Europie, działających na rynkach 56 krajów europejskich, 14 ośrodków logistycznych części zamiennych, oraz 11 ośrodków logistycznych samochodów. Po drogach Europy porusza się ok. 13 mln samochodów Toyoty i Lexusa.

75 lat po tym, jak Kiichiro Toyoda przekształcił Oddział Samochodowy Toyoda Automatic Loom Works w dzisiejszą Toyota Motor Corporation, firma zatrudnia ponad 300 tys. pracowników na całym świecie, a łączna liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 200 mln.

mw/ moto.wp.pl

d1bvjdq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bvjdq
Więcej tematów