WAŻNE
TERAZ

Polityczne trzęsienie ziemi w Ukrainie. Andrij Jermak odchodzi

Testy IIHS 2015

Najlepsze samochody według amerykańskich testów zderzeniowych

Obraz
Źródło zdjęć: © IIHS

/ 24Najbezpieczniejsze samochody

Obraz
© IIHS

Bezpieczeństwo staje się dla nas coraz ważniejszą kwestią. Niejednokrotnie bywa sprawą przeważającą jeśli chodzi o wybór modelu samochodu. Jak jednak najlepiej je ocenić? Oczywistym sposobem wydają się testy zderzeniowe. Niestety te, które przeprowadza się w Europie, nie dają pełnego obrazu sytuacji.

Zgodnie z przyjętym przez Euro NCAP sposobem przeprowadzania crash testów, poddawany próbie samochód z prędkością 64 km/h uderza 40 proc. szerokości maski w odkształcalną przeszkodę. Specjaliści z amerykańskiego Insurance Institute for Highway Safety, badając przebieg wypadków stwierdzili, że wiele zdarzeń, w których ludzie giną lub zostają poważnie ranni, ma inny scenariusz. Samochody uderzają w nich niewielkim procentem szerokości maski. Warunki te postanowiono odtworzyć w laboratorium. Obrysowe testy zderzeniowe (small overlap) polegają na uderzeniu w nieodkształcalną przeszkodę 25 proc. szerokości maski. Wyniki takich prób są szokujące, a wiele modeli, nawet renomowanych marek, po prostu je oblewa.

Amerykanie testują również elektroniczne systemy wspomagające kierowców. Dziś to właśnie na nie przeniósł się ciężar współzawodnictwa pomiędzy markami. Obowiązkowe ABS czy ESP wielu klientom salonów samochodowych już nie wystarczają. Coraz powszechniejszymi rozwiązaniami są układy, których zadaniem jest unikanie kolizji lub zmniejszanie jej skutków. IIHS bada więc skuteczność rozwiązań tego rodzaju stosowanych przez poszczególnych producentów.

Oto najbezpieczniejsze ze sprawdzonych przez Amerykanów modele sprzedawane również w Europie. Wszystkie otrzymały najwyższy wyróżnik Top Safety Pick+.

/ 24Samochody małe - Lexus CT200h

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Samochody małe - Mazda 3

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 12 cm
na poziomie kolan - 7-9 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Samochody małe - Subaru XV (na rynku amerykańskim sprzedawane jako Impreza)

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 12 cm
na poziomie kolan - 4 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Większe samochody - Subaru Legacy i Outback

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 5-6 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Większe samochody - Mazda 6

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - A
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 9-10 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Większe samochody - Toyota Prius+

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3-5 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Samochody premium - Audi A3

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 6-7 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

/ 24Samochody premium - BMW serii 2 Coupe

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 29 cm
na poziomie kolan - 7-8 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

10 / 24Samochody premium - Infiniti Q50

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - A
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 17 cm
na poziomie kolan - 6-7cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

11 / 24Samochody premium - Volvo S60 / V60

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 10 cm
na poziomie kolan - 7cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

12 / 24Samochody premium - Audi A6

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 4-5cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

13 / 24Samochody premium - Hyundai Genesis

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 19 cm
na poziomie kolan - 3-4cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

14 / 24Samochody premium - Infiniti Q70

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 22 cm
na poziomie kolan - 8-10 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

15 / 24Samochody premium - Lexus RC

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 11 cm
na poziomie kolan - 4 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

16 / 24Samochody premium - Mercedes Klasy E

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 8 cm
na poziomie kolan - 2-3 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 1/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

17 / 24Samochody premium - Volvo S80

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 4 cm
na poziomie kolan - 4 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

18 / 24SUV-y - Honda CR-V

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 4 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

19 / 24SUV-y - Mazda CX-5

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 8 cm
na poziomie kolan - 7-8 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

20 / 24SUV-y - Mitsubishi Outlander

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 16 cm
na poziomie kolan - 10-12 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

21 / 24SUV-y - Subaru Forester

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 10 cm
na poziomie kolan - 5 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

22 / 24SUV-y - Lexus NX

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3-4 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

23 / 24SUV-y - Mercedes Klasy M

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 18 cm
na poziomie kolan - 9 cm

Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 1/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G

24 / 24SUV-y - Volvo XC60

Obraz
© IIHS

_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _

Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 6 cm
na poziomie kolan - 6 cm

Źródło: IIHS
tb/

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka