Testy IIHS 2015
Najlepsze samochody według amerykańskich testów zderzeniowych
Najbezpieczniejsze samochody
Bezpieczeństwo staje się dla nas coraz ważniejszą kwestią. Niejednokrotnie bywa sprawą przeważającą jeśli chodzi o wybór modelu samochodu. Jak jednak najlepiej je ocenić? Oczywistym sposobem wydają się testy zderzeniowe. Niestety te, które przeprowadza się w Europie, nie dają pełnego obrazu sytuacji.
Zgodnie z przyjętym przez Euro NCAP sposobem przeprowadzania crash testów, poddawany próbie samochód z prędkością 64 km/h uderza 40 proc. szerokości maski w odkształcalną przeszkodę. Specjaliści z amerykańskiego Insurance Institute for Highway Safety, badając przebieg wypadków stwierdzili, że wiele zdarzeń, w których ludzie giną lub zostają poważnie ranni, ma inny scenariusz. Samochody uderzają w nich niewielkim procentem szerokości maski. Warunki te postanowiono odtworzyć w laboratorium. Obrysowe testy zderzeniowe (small overlap) polegają na uderzeniu w nieodkształcalną przeszkodę 25 proc. szerokości maski. Wyniki takich prób są szokujące, a wiele modeli, nawet renomowanych marek, po prostu je oblewa.
Amerykanie testują również elektroniczne systemy wspomagające kierowców. Dziś to właśnie na nie przeniósł się ciężar współzawodnictwa pomiędzy markami. Obowiązkowe ABS czy ESP wielu klientom salonów samochodowych już nie wystarczają. Coraz powszechniejszymi rozwiązaniami są układy, których zadaniem jest unikanie kolizji lub zmniejszanie jej skutków. IIHS bada więc skuteczność rozwiązań tego rodzaju stosowanych przez poszczególnych producentów.
Oto najbezpieczniejsze ze sprawdzonych przez Amerykanów modele sprzedawane również w Europie. Wszystkie otrzymały najwyższy wyróżnik Top Safety Pick+.
Samochody małe - Lexus CT200h
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody małe - Mazda 3
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 12 cm
na poziomie kolan - 7-9 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody małe - Subaru XV (na rynku amerykańskim sprzedawane jako Impreza)
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 12 cm
na poziomie kolan - 4 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Większe samochody - Subaru Legacy i Outback
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 5-6 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Większe samochody - Mazda 6
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - A
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 9-10 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Większe samochody - Toyota Prius+
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3-5 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Audi A3
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 6-7 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - BMW serii 2 Coupe
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 29 cm
na poziomie kolan - 7-8 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Infiniti Q50
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - A
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 17 cm
na poziomie kolan - 6-7cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Volvo S60 / V60
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 10 cm
na poziomie kolan - 7cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Audi A6
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 4-5cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Hyundai Genesis
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 19 cm
na poziomie kolan - 3-4cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Infiniti Q70
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 22 cm
na poziomie kolan - 8-10 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Lexus RC
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 11 cm
na poziomie kolan - 4 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Mercedes Klasy E
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 8 cm
na poziomie kolan - 2-3 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 1/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
Samochody premium - Volvo S80
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 4 cm
na poziomie kolan - 4 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Honda CR-V
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 13 cm
na poziomie kolan - 4 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 5/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Mazda CX-5
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 8 cm
na poziomie kolan - 7-8 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 2/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Mitsubishi Outlander
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 16 cm
na poziomie kolan - 10-12 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 3/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Subaru Forester
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 10 cm
na poziomie kolan - 5 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 6/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Lexus NX
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 9 cm
na poziomie kolan - 3-4 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 4/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Mercedes Klasy M
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 18 cm
na poziomie kolan - 9 cm
Skuteczność systemu zapobiegania kolizjom - 1/6 Tradycyjny test zderzeniowy - G Boczny test zderzeniowy - G Wytrzymałość dachu - G Ochrona głowy i ciała przez fotele - G
SUV-y - Volvo XC60
_ Skala: G (good - dobry), A (acceptable - akceptowalny), M (marginal - mało skuteczny), P (poor - marny) _
Test obrysowy (small overlap) - G
Przesunięcie wnętrza w stronę kierowcy:
na poziomie stóp - 6 cm
na poziomie kolan - 6 cm
Źródło: IIHS
tb/