WAŻNE
TERAZ

Tusk po przegranej w Sejmie. Tak skomentował

Testujemy Skodę Octavię RS 2.0 TDI

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo że marka Skoda kojarzy się raczej z popularnymi modelami aut, Czesi zawsze posiadali w swojej ofercie coś dla miłośników mocnych wrażeń. Sportowej odmiany RS doczekała się także Octavia II.

Symbol RS po raz pierwszy pojawił się w połowie lat 70., kiedy zadebiutowała Skoda 130 RS. Auto należało wówczas do najlepszych pojazdów w swojej klasie, czego efektem były także sukcesy na rajdowych trasach i w wyścigowych mistrzostwach Europy.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | W najnowszej historii marki znaczek RS pojawił się ponownie w 2000 r. właśnie w Octavii.

Druga generacja jednego z najpopularniejszych modeli Skody w tej odmianie trafiła na rynek pod koniec 2005 roku, jednak auto oferowane było tylko z 2-litrowym, benzynowym silnikiem TFSI o mocy 200 KM.. Nieco później do sprzedaży trafił model napędzany 170-konnym turbodieslem.

Czechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-03.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z zewnątrz Octavia RS od podstawowego modelu wyróżnia się bardziej agresywną stylizacją nadwozia, które wzbogacone zostały o spojlery (z przodu i z tyłu), poszerzone nadkola, okrągłe światła przeciwmgielne, 17-calowe felgi i wyeksponowane logo RS na atrapie chłodnicy. Obniżone zawieszenie, a układ wydechowy zakończono podwójną końcówką.

Jak przystało na sportową wersję, Octavia RS oferowana jest w oryginalnych kolorach nadwozia m.in. ognistej czerwieni, czerni, kanarkowej żółci, perłowej bieli i morskim błękicie.

Ciekawe jest również wnętrze. Deska rozdzielcza została wykończona zachodzącymi na drzwi listwami z imitacji aluminium, które pasują do sportowego ducha samochodu. Podobnie jak podświetlane na zielono zegary ze srebrnymi obwódkami, skórzana osłona dźwigni zmiany biegów, trójramienna kierownica i potężny pedał gazu mocowany do podłogi, tak, aby można oprzeć na nim całą stopę.

Dobrze wyprofilowane kubełkowate fotele są dwukolorowe i mają naszyte logo RS na srebrnej alkantarze.

Silnik

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-04.jpeg',500,375) ) |
| --- | W porównaniu z 200-konną jednostką benzynową, turbodiesel jest z pewnością ekonomiczniejszy. Podczas jazd testowych Octavia RS spalała średnio 6,5 l oleju napędowego na każde 100 km.

Podobnie jak inne silniki wysokoprężne montowane w Skodach, również i ten został wyposażony w alternatywną do systemu common-rail technologię wtrysku paliwa, opartą na elektronicznie regulowanych pompowtryskiwaczach.

Wraz z przypadającymi czterema zaworami na cylinder jednostka dysponuje wysokim maksymalnym momentem obrotowym - 350 Nm osiąganym już w granicach 1 800 obr./min. 170 KM wystarcza do osiągnięcia „setki” w 8,5 s i rozpędzenia auta maksymalnie do 225 km/h.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-05.jpeg',375,500) ) |
| --- | Jazda

Przednie fotele gwarantują bardzo dobre trzymanie boczne, jednak z tyłu nie jest już tak „różowo” Z definicji Octavia RS jest autem pięcioosobowym, jednak ze względu na przestylizowanie tylnej kanapy, tak naprawdę do dyspozycji mamy tylko cztery miejsca. Pewną rekompensatą jest to, że ze względu na dużą przestrzeń na nogi i głowę, pasażerowie mogą podróżować w komfortowych warunkach. Na dodatek mają do swojej dyspozycji obszerny bagażnik, którego pojemność wynosi 560 l.

Podczas jazdy szybko okazuje się, że silnik Octavii jest dość nerwowy, zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów. W czasie ruszania z miejsca koła z łatwością zrywają przyczepność i aby płynnie przyspieszać, trzeba bardzo delikatnie operować pedałem gazu.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-06.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jazda Octavią RS potrafi dostarczyć jednak sporo przyjemności. Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów działa bez zarzutu. Biegi o krótkim przełożeniu przełącza się szybko i bez zgrzytów. Auto jest dynamiczne, dobrze trzyma się drogi i znakomicie się prowadzi. Przy większych prędkościach Skoda ma tendencje do podsterowności, ale należy pamiętać, że to 170-konne auto posiada napęd jedynie na przednią oś.

Nad bezpieczeństwem czuwa jednak solidny układ hamulcowy, który okazuje się skuteczny nawet po bardzo intensywnej jeździe.

Podsumowanie

W Polsce Octavia należy do „trójki” najchętniej kupowanych samochodów. Sportowa odmiana RS nie ma większego wpływu na sprzedaż tego modelu, ale wyposażona w silnik 2.0 TDI z pewnością może być ciekawą propozycją dla tych, którzy pragną aby ich auto było zarówno wygodne i dynamiczne, jak i nie wymagało zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej.

Wybrane dane techniczne Skoda Octavia RS 2.0 TDI

| Typ silnika | Rzędowy, turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 170/4200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 350/1800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 225 |
| Pojemność bagażnika (l): | 560 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,5/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457,8x176,9x144,7 |
| Rozstaw osi (cm): | 257,7 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
| Cena (zł): | 111 800 |

Wybrane wyposażenie seryjne

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

| Przestronność wnętrza | | Podobnie jak w klasycznej Octavii auto oferuje obszerne wnętrze, ale w wersji RS z tyłu zapewniono miejsce tylko dla dwóch osób |
| --- | --- | --- |
| Silnik | * | Dynamiczna jednostka napędowa o przeciętnej kulturze pracy |
| Poziom hałasu | ** | Przy wyższych obrotach w kabinie robi się głośno |
| Zużycie paliwa | | Na przyzwoitym poziomie |
| Wyposażenie | * | Bogate z możliwością doposażenia |
Autor: Tomasz Szmandra

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀