Testujemy Skodę Octavię RS 2.0 TDI

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo że marka Skoda kojarzy się raczej z popularnymi modelami aut, Czesi zawsze posiadali w swojej ofercie coś dla miłośników mocnych wrażeń. Sportowej odmiany RS doczekała się także Octavia II.

Symbol RS po raz pierwszy pojawił się w połowie lat 70., kiedy zadebiutowała Skoda 130 RS. Auto należało wówczas do najlepszych pojazdów w swojej klasie, czego efektem były także sukcesy na rajdowych trasach i w wyścigowych mistrzostwach Europy.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | W najnowszej historii marki znaczek RS pojawił się ponownie w 2000 r. właśnie w Octavii.

Druga generacja jednego z najpopularniejszych modeli Skody w tej odmianie trafiła na rynek pod koniec 2005 roku, jednak auto oferowane było tylko z 2-litrowym, benzynowym silnikiem TFSI o mocy 200 KM.. Nieco później do sprzedaży trafił model napędzany 170-konnym turbodieslem.

Czechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-03.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z zewnątrz Octavia RS od podstawowego modelu wyróżnia się bardziej agresywną stylizacją nadwozia, które wzbogacone zostały o spojlery (z przodu i z tyłu), poszerzone nadkola, okrągłe światła przeciwmgielne, 17-calowe felgi i wyeksponowane logo RS na atrapie chłodnicy. Obniżone zawieszenie, a układ wydechowy zakończono podwójną końcówką.

Jak przystało na sportową wersję, Octavia RS oferowana jest w oryginalnych kolorach nadwozia m.in. ognistej czerwieni, czerni, kanarkowej żółci, perłowej bieli i morskim błękicie.

Ciekawe jest również wnętrze. Deska rozdzielcza została wykończona zachodzącymi na drzwi listwami z imitacji aluminium, które pasują do sportowego ducha samochodu. Podobnie jak podświetlane na zielono zegary ze srebrnymi obwódkami, skórzana osłona dźwigni zmiany biegów, trójramienna kierownica i potężny pedał gazu mocowany do podłogi, tak, aby można oprzeć na nim całą stopę.

Dobrze wyprofilowane kubełkowate fotele są dwukolorowe i mają naszyte logo RS na srebrnej alkantarze.

Silnik

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-04.jpeg',500,375) ) |
| --- | W porównaniu z 200-konną jednostką benzynową, turbodiesel jest z pewnością ekonomiczniejszy. Podczas jazd testowych Octavia RS spalała średnio 6,5 l oleju napędowego na każde 100 km.

Podobnie jak inne silniki wysokoprężne montowane w Skodach, również i ten został wyposażony w alternatywną do systemu common-rail technologię wtrysku paliwa, opartą na elektronicznie regulowanych pompowtryskiwaczach.

Wraz z przypadającymi czterema zaworami na cylinder jednostka dysponuje wysokim maksymalnym momentem obrotowym - 350 Nm osiąganym już w granicach 1 800 obr./min. 170 KM wystarcza do osiągnięcia „setki” w 8,5 s i rozpędzenia auta maksymalnie do 225 km/h.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-05.jpeg',375,500) ) |
| --- | Jazda

Przednie fotele gwarantują bardzo dobre trzymanie boczne, jednak z tyłu nie jest już tak „różowo” Z definicji Octavia RS jest autem pięcioosobowym, jednak ze względu na przestylizowanie tylnej kanapy, tak naprawdę do dyspozycji mamy tylko cztery miejsca. Pewną rekompensatą jest to, że ze względu na dużą przestrzeń na nogi i głowę, pasażerowie mogą podróżować w komfortowych warunkach. Na dodatek mają do swojej dyspozycji obszerny bagażnik, którego pojemność wynosi 560 l.

Podczas jazdy szybko okazuje się, że silnik Octavii jest dość nerwowy, zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów. W czasie ruszania z miejsca koła z łatwością zrywają przyczepność i aby płynnie przyspieszać, trzeba bardzo delikatnie operować pedałem gazu.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12117/octaviars-06.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jazda Octavią RS potrafi dostarczyć jednak sporo przyjemności. Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów działa bez zarzutu. Biegi o krótkim przełożeniu przełącza się szybko i bez zgrzytów. Auto jest dynamiczne, dobrze trzyma się drogi i znakomicie się prowadzi. Przy większych prędkościach Skoda ma tendencje do podsterowności, ale należy pamiętać, że to 170-konne auto posiada napęd jedynie na przednią oś.

Nad bezpieczeństwem czuwa jednak solidny układ hamulcowy, który okazuje się skuteczny nawet po bardzo intensywnej jeździe.

Podsumowanie

W Polsce Octavia należy do „trójki” najchętniej kupowanych samochodów. Sportowa odmiana RS nie ma większego wpływu na sprzedaż tego modelu, ale wyposażona w silnik 2.0 TDI z pewnością może być ciekawą propozycją dla tych, którzy pragną aby ich auto było zarówno wygodne i dynamiczne, jak i nie wymagało zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej.

Wybrane dane techniczne Skoda Octavia RS 2.0 TDI

| Typ silnika | Rzędowy, turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 170/4200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 350/1800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 225 |
| Pojemność bagażnika (l): | 560 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,5/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457,8x176,9x144,7 |
| Rozstaw osi (cm): | 257,7 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
| Cena (zł): | 111 800 |

Wybrane wyposażenie seryjne

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

| Przestronność wnętrza | | Podobnie jak w klasycznej Octavii auto oferuje obszerne wnętrze, ale w wersji RS z tyłu zapewniono miejsce tylko dla dwóch osób |
| --- | --- | --- |
| Silnik | * | Dynamiczna jednostka napędowa o przeciętnej kulturze pracy |
| Poziom hałasu | ** | Przy wyższych obrotach w kabinie robi się głośno |
| Zużycie paliwa | | Na przyzwoitym poziomie |
| Wyposażenie | * | Bogate z możliwością doposażenia |
Autor: Tomasz Szmandra

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła