Testujemy Skodę Fabia 1.6 16V Style
Fabia pierwszej generacji zdominowała statystyki sprzedaży na polskim rynku. Nic dziwnego, że nowy model także pretenduje do miana najlepszego z małych aut.
W ubiegłym roku to właśnie Fabia była najchętniej kupowanym samochodem osobowym w naszym kraju, więc druga generacja tego modelu ma zamiar utrzymać czeską markę na pozycji lidera. Nie będzie to łatwe, bo konkurencja jest bardzo silna, a nowa Fabia musi w pierwszej kolejności udowodnić, że jest godnym następcą swojego utytułowanego poprzednika.
Cechy szczególne
Skoda Fabia drugiej generacji powstała na płycie podłogowej opracowanej także dla Volkswagena Polo, który wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku. Skoda pojawiła się na rynku w wersji hatchback, ale jesienią trafi do salonów także odmiana kombi.
Przód samochodu jest niemal kopią Roomstera, ale dzięki temu nadwozie Fabii posiada teraz bardziej odważny design.
Poprzedni model charakteryzował się znacznie spokojniejszą, bardziej klasyczną sylwetką. Ale i tak nowy model przypomina swojego poprzednika - na bokach pojazdu nadal dominują płaskie elementy, a tył ze „schodkiem” na pokrywie bagażnika, został jedynie wzbogacony o duże lampy zespolone. Spoglądając na Fabię z boku, wyraźnie widać podobieństwo do Suzuki Swift.
We wnętrzu zrezygnowano z ekstrawagancji na rzecz funkcjonalności. Deska rozdzielcza stanowi kolejne zapożyczenie z Roomstera, ale jakość użytych materiałów i staranność wykonania nie budzą większych zastrzeżeń. Szkoda jedynie, że ciekawsze dwukolorowe wnętrze, oferowana jest jedynie w droższych wersjach wyposażenia.
W swojej klasie Skoda Fabia jest autem oferującym największą ilość miejsca na nogi (3,3 cm więcej niż w poprzednim modelu) i nad głową dla pasażerów tylnej kanapy.
W porównaniu do poprzednika auto urosło o 4,7 cm, dzięki temu przestrzeń nad głowami podróżnych powiększyła się odpowiednio o 1,2 cm (z przodu) i 4,2 cm (z tyłu).
Imponujący w nowej Fabii jest bagażnik - 300 l pojemności, to 40 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. A jeżeli musimy przetransportować większy ładunek, wystarczy rozłożyć kanapę, dzięki czemu uzyskamy aż 1163 l przestrzeni.
Silnik
Testowany model wyposażony był w najmocniejszy benzynowy silnik oferowany w Fabii. 105-konna jednostka o pojemności 1,6 l jest mniej atrakcyjna cenowo (45 900 zł w odmianie Classic) od słabszych wersji z silnikami 1,2 l i 1,4 l, ale daje za to nieporównanie więcej przyjemności z jazdy. Auto chętnie przyspiesza, jest wystarczająco elastyczne na wyższych biegach i wbrew pozorom nie wykazuje przesadnego apetytu na paliwo. Na dodatek silnik ten cechuje wysoka kultura pracy i żadne drgania lub hałasy nie będą nam dokuczać podczas podróży.
Wrażenia z jazdy
Nowa Skoda ma dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Lepsze jest także trzymanie na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji. We wszystkich wersjach Fabii kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach i ma elektrohydrauliczne wspomaganie.
Zawieszenie stanowi dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Auto sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze i nie wydaje się aż tak twarde, jak w przypadku innych przedstawicieli koncernu Volkswagena. Skoda posłusznie reaguje na polecenia kierowcy i nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów nie stresuje podróżnych nadmiernymi przechyłami nadwozia.
Plusem Fabii jest także bogate wyposażenie. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy otrzymamy w standardzie, a lista opcji jest bardzo bogata.
Podsumowanie
Nowa Fabia posiada mocne atuty w postaci obszernego wnętrza, solidnego wykonania i dynamicznego silnika. Niespełna 49 000 zł za auto tej klasy to jednak dość drogo, więc może warto zastanowić się nad modelem ze słabszym silnikiem, który nie będzie tak dynamiczny, ale za to znacznie tańszy.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 153/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
Pojemność bagażnika (l): | 300/1163 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,6/9,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 399,2x164,2x149,8 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 48 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne Skoda Fabia 1.6 16V Style
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Kurtyny powietrzne | 1500 zł |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | 2500 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/750 zł |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja półautomatyczna (Climatic) | 2600 zł |
| Radioodtwarzacz z CD/MP3 | 1200 zł |
S- wyposażenie standardowe
Przestronność wnętrza | * | Z przodu i z tyłu miejsca jest wystarczająco, duży bagażnik |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczny, o wysokiej kulturze pracy | |
Poziom hałasu | Niski, nawet przy wysokich obrotach | |
Zużycie paliwa | Na przyzwoitym poziomie | |
Wyposażenie | * | Jak na auto tej klasy, bogate wyposażenie z długą listą opcji |
Autor: Tomasz Szmandra