Test opon letnich ADAC 2013
Wielkimi krokami zbliża się wiosna, co dla zmotoryzowanych oznacza, że najwyższy czas pomyśleć o letnich oponach. Ci, którzy zamierzają kupić nowy zestaw ogumienia, od listopada 2012 roku decyzję mogą podjąć w oparciu o zawierające podstawowe dane eksploatacyjne naklejki, które muszą znajdować się w każdym punkcie sprzedaży. Ci, którzy lubią lepiej przemyślane zakupy, chętnie sięgają po testy opon lub czytają opinie o oponach. Jedne z najlepszych testów ogumienia dwa razy w roku publikuje niemiecki automobilklub ADAC. Oto wyniki najnowszego z nich.
Test ADAC objął opony w dwóch rozmiarach. Badano zachowanie się ogumienia na suchej nawierzchni, przyczepność na mokrym asfalcie, komfort jazdy, a więc przede wszystkim generowany przez nie hałas, opory toczenia, które bezpośrednio przekładają się na spalanie, a także nośność. Zwycięzcą w danym rozmiarze zostaje ta opona, która osiąga jak najwyższe noty w poszczególnych kategoriach. Nie oznacza to jednak, że jest to ogumienie najlepsze dla każdego. W końcu jedni wyżej cenią komfort jazdy, a inni zważają tylko na przyczepność. Ważna jest również cena zakupu.
Rozmiar 185/60 R15 H
W przypadku rozmiaru opon, który często spotykany jest w autach kompaktowych, w teście ADAC na rok 2013 na pierwszym miejscu znalazł się Michelin Energy Saver+. Opona, którą w Polsce można kupić za nieco więcej niż 300 zł, wyróżnia się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi i dużą nośnością. Na drugim miejscu podium znalazł się opona Continental Premium Contact 5, której cena jest porównywalna. Ci, którym zależy głównie na przyczepności, powinni wybrać ogumienie Dunlop Sport BlueResponse, która najlepiej trzyma się tak suchego jak i mokrego asfaltu. Cena - około 270 złotych.
Już za podium znalazły się opony, które wciąż gwarantują dobre parametry, ale - przynajmniej w przypadku niektórych - są nieco tańsze od zwycięzców. Wśród nich można wymienić:
- Goodyear Efficient Grip Performance,
- Vredenstein Sportac 5,
- Bridgestone Turanza Y001,
- Nokian Line,
- Fulda EcoControl HP,
- Semperit Comfort-Life 2.
Jako "zadowalające" określono wyniki, jakie osiągnęły cztery opony. Wśród nich znalazły się: Pirelli Cinturato P1, Barum Brillantis 2, Hankook Kinergy Eco K425, a także Firestone Firehawk TZ300a. Jeszcze gorzej spisały się opony Nexen N Blue HD oraz GT-Radial Campiro 228. W teście najgorzej wypadło ogumienie: Kleber Dynaxer HP3, Marangoni Verso – najwyższa nośność w teście, Rotalla Radial F108, a także Sailun Atrezzo SH402.
Rozmiar 225/45 R17
Drugi rozmiar opon sprawdzony przez ADAC często stosowany jest w samochodach segmentu D. Większa średnica, szerszy bieżnik i niższy profil robią swoje - przeciętnie cena kompletu takiego ogumienia jest o ok. 500 złotych wyższa niż w przypadku poprzedniego rozmiaru.
Test ADAC na rok 2013 w tej kategorii wygrała opona Continental SportContact 5. Ma ona najlepiej zbilansowane wyniki przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, a dodatkowo obniża zużycie paliwa. Cena w Polsce - około 440 złotych za sztukę. Drugie miejsce w teście przyznano oponie Goodyear Eagle F1 Asymetric 2, która co prawda lepiej trzyma się suchego asfaltu, ale na mokrej nawierzchni nie jest w stanie dorównać Continentalowi. Jest za to tańsza o około 20-30 złotych. Ostatnie miejsce podium zajęła opona Dunlop Sport Maxx RT w cenie ok. 450 zł.
Wciąż godne polecenia, ale na dalszych pozycjach, są opony:
- Michelin Pilot Sport 3,
- Vredestein Ultrac Vorti,
- Hankook Ventus S1 Evo 2 K117,
- Semperit Speed-Life.
Wśród opon określonych jako "zadowalające" znalazło się dziesięć modeli opon. W tej grupie na pierwszej pozycji uplasowała się firma Apollo z modelem Aspire 4G. Indyjski koncern, który jest właścicielem marki Vredestein, sprzedaje w Europie oponę, która nieźle radzi sobie na suchej nawierzchni i zadowalająco na mokrym asfalcie. Cena w Polsce - około 380 złotych.
Pozostałe modele w tej grupie to:
- Bridgestone Potenza S001,
- Kumho Ecsta LE Sport KU39,
- Pirelli Cinturato P7,
- Yokohama C.drive 2 (niska cena, bardzo dobra trakcja na suchym asfalcie),
- Falken Azenis FK453,
- Uniroyal RainSport 2,
- Esa-Tecar Spirit UHP,
- Toyo Proxes T1 Sport,
- Nexen N8000.
Niższą notę - „wystarczający” - otrzymały opony High Performer Sport HS-2 oraz Syron Race 1 Plus.
Źródło: ADAC
tb, moto.wp.pl