Test letnich opon GTÜ 2023. Najlepsze modele do większych samochodów

Niemieccy specjaliści przetestowali letnie opony do aut segmentu D oraz nowszych kompaktów i wyłonili najlepsze spośród nich. O ile w testach na suchej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie były bardzo duże, to już inaczej sprawa miała się na mokrym asfalcie.

Letnie oponyLetnie opony
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Goodyear
Tomasz Budzik

/ 11Test letnich opon GTÜ 2023. Najlepsze modele do większych samochodów

Letnie opony
Letnie opony © Materiały prasowe | Goodyear

Na przestrzeni ostatnich lat samochody stają się coraz większe i cięższe. W ślad za tymi zmianami podąża trend coraz powszechniejszego używania ogumienia w większych rozmiarach. Właśnie dlatego eksperci z niemieckiego GTÜ wzięli na warsztat opony w rozmiarze 225/45 R18. To dobre uzupełnienie wcześniej opublikowanych testów letniego ogumienia o mniejszych rozmiarach ADAC oraz Tyre Reviews.

Szerszy profil opon 225/45 przekłada się na specyficzne własności ogumienia. O ile na suchym asfalcie takie ogumienie często bardzo dobrze radzi sobie z przyczepnością, to problemy mogą pojawić się na mokrej nawierzchni. Gdy opady są bardzo intensywne, na jezdni może tworzyć się cienka warstwa wody. Zadaniem bieżnika jest odprowadzenie jej spod opony. Jeśli przy większej prędkości to się nie uda, występuje zjawisko aquaplaningu. Koło traci bezpośredni kontakt z jezdnią i unosi się na cieniutkiej poduszce wodnej. W takiej sytuacji kierowca nie ma pełnej kontroli nad autem, co w oczywisty sposób zagraża bezpieczeństwu jazdy. To właśnie wyniki opon na mokrej nawierzchni najbardziej różniły poszczególne opony w teście GTÜ.

Na następnych slajdach przedstawiono wyniki porównania – od najlepiej ocenionej do najsłabszej. Opis ogranicza się do najważniejszych kategorii branych pod uwagę przez niemieckich specjalistów. Podajemy również polską cenę dla jednej sztuki każdej z opon.

/ 11Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 © Materiały prasowe | Goodyear
  • Ogólna ocena: 149/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 70/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 7/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 54/60
  • Hałas: 7/10
  • Opory toczenia: 18/20
  • Cena w Polsce: 650 zł/szt.

/ 11Continental PremiumContact 7

Continental PremiumContact 7
Continental PremiumContact 7 © Materiały prasowe | Continental
  • Ogólna ocena: 146/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 71/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 7/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 52/60
  • Hałas: 4/10
  • Opory toczenia: 19/20
  • Cena w Polsce: 680 zł/szt.

/ 11Michelin Pilot Sport 5

Michelin Pilot Sport 5
Michelin Pilot Sport 5 © Materiały prasowe | Michelin
  • Ogólna ocena: 143/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 70/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 10/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
  • Hałas: 5/10
  • Opory toczenia: 18/20
  • Cena w Polsce: 800 zł/szt.

/ 11Bridgestone Potenza Sport

Bridgestone Potenza Sport
Bridgestone Potenza Sport © Materiały prasowe | Bridgestone
  • Ogólna ocena: 140/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 6/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 53/60
  • Hałas: 5/10
  • Opory toczenia: 15/20
  • Cena w Polsce: 700 zł/szt.

/ 11Pirelli P Zero PZ4

Letnia opona
Letnia opona © Materiały prasowe | Pirelli
  • Ogólna ocena: 139/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 6/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 51/60
  • Hałas: 6/10
  • Opory toczenia: 17/20
  • Cena w Polsce: 670 zł/szt.

/ 11Maxxis Victra Sport 5 V55

Maxxis Victra Sport 5 V55
Maxxis Victra Sport 5 V55 © Materiały prasowe | Maxxis
  • Ogólna ocena: 138/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 6/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
  • Hałas: 6/10
  • Opory toczenia: 17/20
  • Cena w Polsce: 500 zł/szt.

/ 11Hankook Ventus S1 Evo3

Hankook Ventus S1 Evo3
Hankook Ventus S1 Evo3 © Materiały prasowe | Hankook
  • Ogólna ocena: 135/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 62/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 3/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
  • Hałas: 6/10
  • Opory toczenia: 17/20
  • Cena w Polsce: 560 zł/szt.

/ 11Kumho Ecsta PS71

Kumho Ecsta PS71
Kumho Ecsta PS71 © Materiały prasowe | Kumho
  • Ogólna ocena: 135/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 17/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 9/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 47/60
  • Hałas: 3/10
  • Opory toczenia: 18/20
  • Cena w Polsce: 530 zł/szt.

10 / 11Falken Azenis FK250

Falken Azenis
Falken Azenis © Materiały prasowe | Falken
  • Ogólna ocena: 133/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 60/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 5/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
  • Hałas: 6/10
  • Opory toczenia: 17/20
  • Cena w Polsce: 630 zł/szt.

11 / 11Nexen N‘fera Sport

Letnia opona
Letnia opona © Materiały prasowe | Nexen
  • Ogólna ocena: 133/170
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 61/80
  • w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
  • w tym aquaplaning na łuku: 6/20
  • Jazda na suchej nawierzchni: 48/60
  • Hałas: 7/10
  • Opory toczenia: 17/20
  • Cena w Polsce: 490 zł/szt.

Wnioski z testu przeprowadzonego przez GTÜ są dość oczywiste. Jeśli w przypadku większych aut poszukujemy możliwie jak najlepszych parametrów, musimy przygotować się na spory wydatek związany z zakupem opon którejś z marek segmentu premium. Jeśli jednak jesteśmy gotowi na kompromisy, można znaleźć opony w przystępnej cenie. Pozytywnie odznaczyły się opony firmy Maxxis, które mimo jednej z najkorzystniejszych cen zakupu oferują przyzwoite własności w najważniejszych – z punktu widzenia bezpieczeństwa – parametrach.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025