Test letnich opon GTÜ 2023. Najlepsze modele do większych samochodów
Niemieccy specjaliści przetestowali letnie opony do aut segmentu D oraz nowszych kompaktów i wyłonili najlepsze spośród nich. O ile w testach na suchej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie były bardzo duże, to już inaczej sprawa miała się na mokrym asfalcie.
Test letnich opon GTÜ 2023. Najlepsze modele do większych samochodów
Na przestrzeni ostatnich lat samochody stają się coraz większe i cięższe. W ślad za tymi zmianami podąża trend coraz powszechniejszego używania ogumienia w większych rozmiarach. Właśnie dlatego eksperci z niemieckiego GTÜ wzięli na warsztat opony w rozmiarze 225/45 R18. To dobre uzupełnienie wcześniej opublikowanych testów letniego ogumienia o mniejszych rozmiarach ADAC oraz Tyre Reviews.
Szerszy profil opon 225/45 przekłada się na specyficzne własności ogumienia. O ile na suchym asfalcie takie ogumienie często bardzo dobrze radzi sobie z przyczepnością, to problemy mogą pojawić się na mokrej nawierzchni. Gdy opady są bardzo intensywne, na jezdni może tworzyć się cienka warstwa wody. Zadaniem bieżnika jest odprowadzenie jej spod opony. Jeśli przy większej prędkości to się nie uda, występuje zjawisko aquaplaningu. Koło traci bezpośredni kontakt z jezdnią i unosi się na cieniutkiej poduszce wodnej. W takiej sytuacji kierowca nie ma pełnej kontroli nad autem, co w oczywisty sposób zagraża bezpieczeństwu jazdy. To właśnie wyniki opon na mokrej nawierzchni najbardziej różniły poszczególne opony w teście GTÜ.
Na następnych slajdach przedstawiono wyniki porównania – od najlepiej ocenionej do najsłabszej. Opis ogranicza się do najważniejszych kategorii branych pod uwagę przez niemieckich specjalistów. Podajemy również polską cenę dla jednej sztuki każdej z opon.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- Ogólna ocena: 149/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 70/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
- w tym aquaplaning na łuku: 7/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 54/60
- Hałas: 7/10
- Opory toczenia: 18/20
- Cena w Polsce: 650 zł/szt.
Continental PremiumContact 7
- Ogólna ocena: 146/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 71/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20
- w tym aquaplaning na łuku: 7/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 52/60
- Hałas: 4/10
- Opory toczenia: 19/20
- Cena w Polsce: 680 zł/szt.
Michelin Pilot Sport 5
- Ogólna ocena: 143/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 70/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20
- w tym aquaplaning na łuku: 10/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
- Hałas: 5/10
- Opory toczenia: 18/20
- Cena w Polsce: 800 zł/szt.
Bridgestone Potenza Sport
- Ogólna ocena: 140/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
- w tym aquaplaning na łuku: 6/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 53/60
- Hałas: 5/10
- Opory toczenia: 15/20
- Cena w Polsce: 700 zł/szt.
Pirelli P Zero PZ4
- Ogólna ocena: 139/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
- w tym aquaplaning na łuku: 6/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 51/60
- Hałas: 6/10
- Opory toczenia: 17/20
- Cena w Polsce: 670 zł/szt.
Maxxis Victra Sport 5 V55
- Ogólna ocena: 138/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
- w tym aquaplaning na łuku: 6/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
- Hałas: 6/10
- Opory toczenia: 17/20
- Cena w Polsce: 500 zł/szt.
Hankook Ventus S1 Evo3
- Ogólna ocena: 135/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 62/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
- w tym aquaplaning na łuku: 3/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
- Hałas: 6/10
- Opory toczenia: 17/20
- Cena w Polsce: 560 zł/szt.
Kumho Ecsta PS71
- Ogólna ocena: 135/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 17/20
- w tym aquaplaning na łuku: 9/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 47/60
- Hałas: 3/10
- Opory toczenia: 18/20
- Cena w Polsce: 530 zł/szt.
Falken Azenis FK250
- Ogólna ocena: 133/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 60/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20
- w tym aquaplaning na łuku: 5/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 50/60
- Hałas: 6/10
- Opory toczenia: 17/20
- Cena w Polsce: 630 zł/szt.
Nexen N‘fera Sport
- Ogólna ocena: 133/170
- Jazda na mokrej nawierzchni: 61/80
- w tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20
- w tym aquaplaning na łuku: 6/20
- Jazda na suchej nawierzchni: 48/60
- Hałas: 7/10
- Opory toczenia: 17/20
- Cena w Polsce: 490 zł/szt.
Wnioski z testu przeprowadzonego przez GTÜ są dość oczywiste. Jeśli w przypadku większych aut poszukujemy możliwie jak najlepszych parametrów, musimy przygotować się na spory wydatek związany z zakupem opon którejś z marek segmentu premium. Jeśli jednak jesteśmy gotowi na kompromisy, można znaleźć opony w przystępnej cenie. Pozytywnie odznaczyły się opony firmy Maxxis, które mimo jednej z najkorzystniejszych cen zakupu oferują przyzwoite własności w najważniejszych – z punktu widzenia bezpieczeństwa – parametrach.