Test letnich opon GTÜ 2023. Najlepsze modele do większych samochodów
Niemieccy specjaliści przetestowali letnie opony do aut segmentu D oraz nowszych kompaktów i wyłonili najlepsze spośród nich. O ile w testach na suchej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie były bardzo duże, to już inaczej sprawa miała się na mokrym asfalcie.
Na przestrzeni ostatnich lat samochody stają się coraz większe i cięższe. W ślad za tymi zmianami podąża trend coraz powszechniejszego używania ogumienia w większych rozmiarach. Właśnie dlatego eksperci z niemieckiego GTÜ wzięli na warsztat opony w rozmiarze 225/45 R18. To dobre uzupełnienie wcześniej opublikowanych testów letniego ogumienia o mniejszych rozmiarach ADAC oraz Tyre Reviews.
Szerszy profil opon 225/45 przekłada się na specyficzne własności ogumienia. O ile na suchym asfalcie takie ogumienie często bardzo dobrze radzi sobie z przyczepnością, to problemy mogą pojawić się na mokrej nawierzchni. Gdy opady są bardzo intensywne, na jezdni może tworzyć się cienka warstwa wody. Zadaniem bieżnika jest odprowadzenie jej spod opony. Jeśli przy większej prędkości to się nie uda, występuje zjawisko aquaplaningu. Koło traci bezpośredni kontakt z jezdnią i unosi się na cieniutkiej poduszce wodnej. W takiej sytuacji kierowca nie ma pełnej kontroli nad autem, co w oczywisty sposób zagraża bezpieczeństwu jazdy. To właśnie wyniki opon na mokrej nawierzchni najbardziej różniły poszczególne opony w teście GTÜ.
Na następnych slajdach przedstawiono wyniki porównania – od najlepiej ocenionej do najsłabszej. Opis ogranicza się do najważniejszych kategorii branych pod uwagę przez niemieckich specjalistów. Podajemy również polską cenę dla jednej sztuki każdej z opon.