Trwa ładowanie...

Terrafugia Transition: samolot na każdą drogę

Terrafugia Transition: samolot na każdą drogęŹródło: zdjęcie producenta
d1rgy5y
d1rgy5y

Stojąc w korkach marzysz o przekształceniu auta w samolot? To możliwe. Terrafugia Transition to stworzony w USA pojazd, który jest jednocześnie samochodem i samolotem. Końcem marca 2012 r. zaprezentowano pierwszy latający prototyp, teraz trwają testy, które mają umożliwić seryjną produkcję tego pojazdu.

Prędkość podróży równa 172 km/h i zupełna nieczułość na korki i remonty dróg - tak najkrócej można scharakteryzować Terrafugia Transition. Amerykańscy twórcy tego dziwnego pojazdu obiecują przyszłym nabywcom możliwość szybkiego przemieszczania się na duże odległości, a po wylądowaniu prawo do korzystania z publicznych dróg o własnych siłach. Forma pośrednia pomiędzy autem i statkiem powietrznym mieści w kabinie dwie osoby i pozwala na zabranie ze sobą niewielkiego bagażu. Sercem Terrafigii jest zamontowany za przedziałem pasażerskim silnik Rotax 912ULS mogący dostarczać stale 95 KM mocy.

W czasie lotu pojazd o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 8 metrów napędzany jest za pomocą śmigła. Podniebna podróż Terrafugią Transition z prędkością przelotową może trwać nieco ponad cztery i pół godziny. Jeśli więc wierzyć parametrom podanym przez producenta – zapotrzebowanie na paliwo 18,9 l/h, pojemność baku 87 l – zasięg tego samochodo-samolotu wynosi 790 km. Znacznie oszczędniej jest po wylądowaniu – 6,7 l/100 km przy prędkości 56 km/h i maksymalna prędkość 105 km/h. Po zjechaniu z lotniskowego pasa właściciel będzie mógł złożyć skrzydła i włączyć się do ruchu na zwykłej drodze. Pojazd nie będzie co prawda szczególnie piękny, ani praktyczny – wysokość 2 m - ale pozwoli na dojechanie do miejsca przeznaczenia bez wysiadania z kabiny.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Aktualnie trwają testy Terrafugii Transition wymagane amerykańskim prawem. Pojazd musi odbyć 75 lotów próbnych, by spełnić wymagania Taylor Aeroca.
To jednak nie wszystko. Pojazd musiał ubiegać się o odstąpienie od niektórych wymogów dotyczących pojazdów w ruchu drogowym. Amerykański odpowiednik Euro NCAP, czyli NHTSA, wydał zgodę na to, by pojazd wykorzystywał koła i opony z motocykla, a także, by w oknach zastąpić szyby samochodowe odpornym na uderzenia ptaków poliwęglanem.

d1rgy5y

Amerykanie wierzą, że Terrafugia Transition osiągnie sukces. Dzięki zakwalifikowaniu go jako lekki samolot do uzyskania licencji na jego pilotaż w USA wystarczy kurs trwający 20 godzin. Atrakcyjna ma być również cena pojazdu – 279 tys. dolarów. Na pierwszy rzut oka to ogromna suma, jednak to mniej, niż za podobny pojazd – PAL-V – żądać będzie holenderski producent. Latające samochody raczej nie staną się naszą codziennością, jak sądzili niektórzy jeszcze 50 lat temu. Wybrańcom przyniosą jednak sporo frajdy i zaoszczędzą sporo czasu.

tb/

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj