1.3 Renesis - Mazda
Przez wiele lat producenci eksperymentowali nad innowacyjnymi silnikami, mającymi w ich mniemaniu w przyszłości zastąpić klasyczne, tłokowe jednostki. Jak do tej pory, najwięcej energii inżynierów pochłonął rozwój silników Wankla. Nieudolnie wprowadzone na rynek przez niemiecką markę NSU, stały się popularne za sprawą Mazdy. Japończycy przez lata udoskonalali motor z wirującym tłokiem, instalując go w swoich sportowych modelach. Ostatnim jak dotychczas wcieleniem Mazdy z tym rozwiązaniem konstrukcyjnym był model RX-8. Produkowany od 2001 do 2012 pojazd otrzymał dwurotorowy agregat o pojemności 1.3-litra. Co zaskakujące, z tak niewielkiej pojemności z łatwością udało się wygenerować 192-231 KM. Niestety, silnik Wankla ma dwie zasadnicze bolączki. Poza wysokim zużyciem paliwa, w znacznych ilościach pochłania także olej silnikowy. Powodem takiego stanu rzeczy jest bardzo kłopotliwe uszczelnienie obracających się komór spalania.