Te dźwięki oznaczają problem

Jazda starszym samochodem to większe ryzyko awarii. Jak ją rozpoznać? Jednym z najczęstszych symptomów są niepokojące dźwięki dochodzące do uszu kierowcy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/marcovarro

/ 10Piski, stuki, skrzypy - kiedy trzeba jechać do mechanika?

Obraz
© Fotolia/marcovarro

Jazda starszym samochodem to większe ryzyko awarii. Jak ją rozpoznać? Jednym z najczęstszych symptomów są niepokojące dźwięki dochodzące do uszu kierowcy. Skrzypiąca tapicerka, czy odgłosy pracy nieco zużytego już zawieszenia to nic strasznego, ale w niektórych przypadkach należy jak najszybciej udać się do mechanika.

Czasem jest to tylko nieco głośniejsza praca, ale zdarza się, że samochód zaczyna brzmieć niczym tuningowany Volkswagen Golf spod lokalnej dyskoteki. Niezależnie od skali, oznacza to problem z samym układem wydechowym. Największym wrogiem w tym przypadku jest rdza, a głośna praca oznacza dziurę - czy to w którymś z tłumików, czy np. w kolektorze wydechowym. Choć nie jest to awaria, która wymaga natychmiastowej naprawy, to jazda głośnym autem na pewno nie należy do najprzyjemniejszych. Dodatkowo spaliny wydobywające się w innym miejscu niż powinny, mogą dostawać się do kabiny, a niesprawny układ wydechowy może wpływać na ciśnienie w silniku, a zatem też jego osiągi.

/ 10Grzechotanie pod samochodem

Obraz
© Fotolia/studioloco

Taki dźwięk często oznacza luźną osłonę. Może to być płyta chroniąca silnik albo element osłaniająca rozgrzany układ wydechowy. Aby to zdiagnozować, wystarczy zajrzeć pod samochód (koniecznie po ostygnięciu) i sprawdzić, które elementy są luźne. W tym przypadku poluzowanie się śrub jest mniej prawdopodobne, częściej problemem jest przerdzewiały element, który trzeba zespawać lub wymienić na nowy.

/ 10Stukanie układu kierowniczego

Obraz
© Fotolia/zhu difeng

Niepokojące dźwięki dochodzące z okolic przednich kół mogą oznaczać zużyte drążki kierownicze. Aby się upewnić, że problem dotyczy tego elementu, należy pokręcić kierownicą na postoju, a najlepiej unieść samochód na lewarku i wtedy poruszać kołem. Jeśli usłyszymy wyraźne stukanie, należy udać się do mechanika. Zużyte drążki kierownicze powodują, że auto zaczyna myszkować na drodze i trudniej wyczuć jego zachowania, a to bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo.

/ 10Pisk wspomagania kierownicy

Obraz
© East News/Leonard Lessin

Dzisiaj coraz więcej samochodów wyposażanych jest w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, jednak nadal większość aut korzysta z układu hydraulicznego. Jego zaletą jest zapewnienie kierowcy dobrego wyczucia samochodu, jednak wymaga kontroli płynu. Jeśli jego poziom jest zbyt niski, przy pokonywaniu zakrętów spod maski dobiega wyraźny pisk. To "jęczenie" układu hydraulicznego jest tym bardziej słyszalne, im mocniej skręcimy koła. W takim przypadku należy jak najszybciej uzupełnić płyn, a do tego czasu najlepiej nie korzystać z pełnego zakresu pracy kierownicy, gdyż może to doprowadzić do awarii pompy wspomagania.

/ 10Zużyte łożyska

Obraz
© Fotolia/eugenesergeev

Niski dźwięk przypominający mruczenie lub wycie i dobiegający z okolicy kół oznacza zużyte łożyska. O tym, że problem dotyczy właśnie tego elementu, przekonamy się, jeśli dźwięk staje się coraz głośniejszy wraz ze wzrostem prędkości. Obciążenie łożysk zmienia się przy skręcaniu, a to oznacza, że podczas takiego manewru niepokojący dźwięk może stawać się bardziej lub mniej słyszalny. Łożyska bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo, więc w razie ich zużycia nie należy zwlekać z wymianą.

/ 10Stukające zawieszenie

Obraz
© PAP/Grzegorz Jakubowski

Jazda po dziurawych drogach niestety oznacza szybciej się zużywające zawieszenie, zatem stukanie tego elementu dochodzące do uszu kierowcy nie jest u nas rzadkością. Jeśli podczas jazdy po nierównej nawierzchni każdemu większemu ruchowi zawieszenia towarzyszy wyraźny stukot, to najprawdopodobniej oznacza zużyte tuleje, w których gumowe elementy zaczęły się rozpadać. Na szczęście nie jest to poważna ani szczególnie kosztowna awaria.

/ 10Świszczące sprzęgło

Obraz
© Fotolia/Nyo009

Nie należy mylić tego dźwięku ze skrzypiącym pedałem sprzęgła, który może po prostu wymagać nasmarowania. Jeśli podczas wciskania sprzęgła słychać świszczenie, oznacza to zużycie się łożyska, które wymaga wymiany. W ekstremalnym przypadku może to doprowadzić do całkowitej awarii tego elementu. Zmiana biegów bez sprzęgła jest co prawda możliwa, ale trudna i męcząca.

/ 10Zgrzytanie skrzyni biegów

Obraz
© Fotolia/Zeljko Radojko

Jeśli zmieniamy biegi "zgodnie ze sztuką", a mimo to przy niektórych przełożeniach słychać wyraźne zgrzytanie, oznacza to, że wymiany wymaga synchronizator tego biegu. Niestety nie jest to tania naprawa, gdyż wymaga wyciągnięcia całej przekładni. Warto też pamiętać, aby zadbać o sprzęgło, gdyż niepoprawne działanie tego elementu wpływa na szybsze zużycie synchronizatorów, a zatem prowadzi do bardziej kosztownych awarii.

/ 10Klekot zużytego akumulatora

Obraz
© Mateusz Pietruszka

To problem, który częściej spotyka kierowców zimą, czyli rozładowany akumulator. Jeśli napięcie jest niewielkie, ale wystarczające, aby zaświeciły się kontrolki w samochodzie, jeszcze przed próbą uruchomienia kierowca często usłyszy klikanie czy klekotanie. Dźwięk ten oznacza, że na pewno akumulator jest zbyt słaby, aby uruchomić silnik. Baterię można naładować prostownikiem, ale często jest to tylko tymczasowe rozwiązanie i potrzebna jest wymiana akumulatora na nowy.

10 / 10Stukanie w silniku

Obraz
© East News/Jacek Dominski

Stukot dochodzący z silnika to niestety dźwięk zwiastujący poważną usterkę. Najczęściej oznacza on luźny korbowód, który nie trzyma się wału korbowego. W takim przypadku należy szybko udać się do mechanika i przygotować się na spory wydatek związany z remontem silnika. Dalsza jazda z taką usterką będzie prowadzić tylko do większych problemów i zniszczenia kolejnych elementów jednostki napędowej.

źródło: Jalopnik.com

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025