Szyk sprzed pół wieku - Skoda 1000 MBX
Elegancka, dwudrzwiowa Skoda 1000 MBX właśnie obchodzi swoje półwiecze. 10 marca 1966 roku czeska firma przedstawiła po raz pierwszy ten model na targach motoryzacyjnych w Genewie.
Tylnonapędowe i tylnosilnikowe auto konstrukcyjnie bazowało na oferowanym od 1960 r. modelu 1000 MB. Pod pokrywą silnika pracował jednolitrowy, benzynowy motor rozwijający moc 57 KM, co przy masie samochodu wynoszącej 815 kg, pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości 127 km/h. Standardowo jednostka była zasilana dwoma gaźnikami Jikov, w niewielkiej liczbie aut zastosowano gaźnik pojedynczy.
Zarówno w MB jak i MBX Skoda, jako pierwszy wschodnioeuropejski producent, zastosowała aluminium do wykonania odlewu bloku jednostki napędowej. Z tego samego materiału wykonano również obudowę czterobiegowej przekładni.
Produkcja nadwozi Skody 1000 MBX była jednak nad wyraz pracochłonna i wymagała dodatkowej siły roboczej, co spowalniało linię MB. Auto w odróżnieniu od czterodrzwiowego sedana, miało bezramkowe drzwi i otwierane boczne okna, również w linii tylnych siedzeń, a także uchylane, niewielkie, trójkątne szybki. Po opuszczeniu wszystkich szyb, samochód był pozbawiony centralnego słupka B. Do 1969 r. wykonano 2517 sztuk takich Skód, w wersjach 1000 i 1100 MBX. Ponad połowa z nich została wyeksportowana. Obecnie jest jednym z najbardziej cenionych i poszukiwanych modeli czeskiego producenta.
BC