Wydatków nie unikniecie
Pamiętajcie też o akumulatorze i oponach: w przypadku tanich aut zakup nowego ogumienia może przewyższyć wartość całego pojazdu! Kolejna istotna sprawa – ubezpieczenie. Młodzi kierowcy nie dość, że nie mają żadnych zniżek, to na dodatek muszą się z reguły liczyć ze zwyżkami. Zatem jeśli planujecie zarejestrować auto na siebie, a nie na kogoś, kto zdążył już wypracować zniżki, powinniście rozważyć zakup modelu z silnikiem o możliwie niewielkiej pojemności skokowej (koniecznie poniżej 2,0 l!). Przy okazji zaoszczędzicie na paliwie.
Ważne jest też to, by pierwsze auto było w miarę proste w obsłudze oraz łatwo naprawialne. Duże znaczenie ma dostęp do tanich części zamiennych – w naszym zestawieniu umieściliśmy takie modele (np. Seicento, Golf III), które da się naprawić – dosłownie – za grosze. W zasadzie każda część ma swój zamiennik, poza tym łatwo o podzespoły używane. Leciwe auta o dynamicznym, sportowym charakterze – a takie z reguły najbardziej interesują młodych kierowców – często prezentują stan techniczny daleki od perfekcji. I nie chodzi wyłącznie o wspomnianą wcześniej wymianę płynów i filtrów, lecz o wysoki stopień wyeksploatowania kluczowych podzespołów oraz, co gorsza, powypadkową przeszłość. Dlatego też podczas oględzin warto m.in. sprawdzić, czy z rury wydechowej nie wydobywa się dym, a karoserii nie pokrywają tony szpachli.
Przedstawiamy też kilka mniej oczywistych modeli. Weźmy na przykład Saaba 900: szwedzkie auto nie kosztuje dużo, jest oryginalne i... dość drogie w utrzymaniu ze względu na nietypowe rozwiązania techniczne. Tanie zamienniki? Nie ten adres. Saab 900 to propozycja dla tych, którzy chcą się wyróżniać i potrafią coś sami zrobić przy aucie.
Wróćmy jednak do usterek i nieprawidłowości, które można wyłapać samemu. Bo nawet jeśli dane auto wygląda interesująco na zdjęciach, to na miejscu może okazać się, że elementy nośne nadwozia są tak skorodowane, że nic już się z nimi nie da zrobić. Co innego korozja na rantach i błotnikach – w tym wieku może się pojawić, poza tym nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Najlepsze auta za 10 000 zł