Syrena 105
Powrót Syreny
None
W 1953 roku rząd PRL zobowiązał FSO do skonstruowania małolitrażowego samochodu osobowego. Inżynierowie planowali skonstruować nowoczesny pojazd czteroosobowy, z silnikiem czterosuwowym, dużym bagażnikiem i nadwoziem samonośnym. Jednak ówczesne realia socjalistycznej gospodarki szybko zweryfikowały ambitne plany polskich konstruktorów. W efekcie powstał samochód oparty na konstrukcji ramowej napędzany silnikiem dwusuwowym, ze stosunkowo nowoczesnym nadwoziem pontonowym. Pas przedni prototypowej Syreny przypominał przód legendarnego samochodu Cisitalia 202 Pinin Farina – uznanego za arcydzieło sztuki wzorniczej i wystawionego w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Nowe auto z FSO technicznie wzorowano na przednionapędowych DKW z lat 30. oraz pośrednio na autach IFA F9. Załoga FSO nazwała nowy samochód „Syrena” i tak zaczęła się historia „królowej polskich szos”.