Światła z przyszłości - nowatorskie technologie dla samochodów
Audi przedstawi pomysły dotyczące przyszłościowych rozwiązań oświetlenia samochodowego podczas 11. edycji International Symposium on Automotive Lighting. Jednymi z nich są techniki Matrix Laser i Matrix LED. Przedstawiamy, na czym polega zasada ich działania.
- Obie techniki mają jeszcze bardzo dużo potencjału. Jednym z rozwiązań planowanych do wdrożenia przez nas jest wykorzystanie systemu kamer do precyzyjnego sterowania światłem. W ten sposób technika "car to X", czyli współpraca samochodu z innymi autami i infrastrukturą pomoże tam, gdzie nie sięga wzrok kierowcy. Prace w obszarze oświetlenia ukierunkowane są w tą stronę, by możliwa była jak najściślejsza interakcja pomiędzy nami, innymi kierowcami i całym otoczeniem. Przykładem są tu tak zwane „światła przebudowy”. W rozwiązaniu tym, nad którym aktualnie pracują inżynierowie Audi, pasy świateł określają szerokość pojazdu na jezdni. Dzięki temu, kierowca czuje się dobrze prowadzony i może pewnie przejechać przez zwężenia - powiedział Stephan Berlitz z niemieckiego koncernu.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Audi jest znane z przodującej roli w opracowaniu pionierskich rozwiązań dotyczących oświetlenia. Wśród nich znajdują się np. diodowe światła do jazdy w dzień (debiut w 2004 r. w A8 W12), pierwsze w pełni diodowe reflektory (2008 r., R8), połączenie działania reflektorów z danymi nawigacji (2010 r., A8), kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania (2012 r., R8), reflektory diodowe Matrix (2013 r., A8), światła drogowe z wiązką laserową (2014 r., R8 LMX) i system oświetlania znaków drogowych z diodowymi reflektorami Matrix (2015 r., A4)
.
Prace badawcze i konstrukcyjne w tej dziedzinie, są w Ingolstadt i Nackarsulm cały czas prowadzone. Na targach IAA 2015 koncern zaprezentował samochód studyjny Audi etron quattro concept z reflektorami Matrix OLED. Diody OLED (organic light emitting diode) mają tę zaletę, że potrafią połączyć wymagania techniczne z najbardziej nawet wyszukaną stylistyką. W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie elektrody, z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta, zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Ich światło to zupełnie nowy poziom homogeniczności, a jasność można regulować bezstopniowo.
Dodatkowo, światło takie nie wymaga montażu reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych. Nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co daje projektantom nowe możliwości. Cztery pierścienie chcą na początku wprowadzić technikę OLED do produkcji seryjnej w światłach tylnych.
Zasada świateł laserowych polega z kolei na tym, że niebieskie światło lasera oświetla od tyłu żółtą fosforyzującą soczewkę z kryształu, przez którą promień świetlny przenika na zewnątrz. To źródło światła pozwala na bardziej jednolite oświetlenie drogi.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl