Suzuki to jeden z prekursorów samochodów rekreacyjno-terenowych, który w latach 80. ubiegłego wieku pojawił się w salonach samochodowych Europy. Nowa generacja Grand Vitary świadczy o ogromnym doświadczeniu firmy w konstruowaniu uterenowionych aut.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9622/suzuki-grand-vitara-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W porównaniu z poprzednikiem, nowa Grand Vitara to konstrukcyjnie inny samochód. Ma stały napęd na obie osie i, jak zapewnia producent, nadwozie samonośne wzmocnione konstrukcją ramową. Nie wiadomo dlaczego, ale specjaliści od marketingu uznali ramę za niemodną, wręcz wstydliwą i żaden nowoczesny samochód ramy mieć nie może. Zgodnie z tą ideologią, nowa Grand Vitara też jej mieć nie powinna, chociaż akurat w terenie konstrukcja ramowa sprawdza się najlepiej. Jeździliśmy wersją 5-drzwiową napędzaną silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 l o mocy 140 KM.
Cechy szczególne
Charakterystyczne cechy Grand Vitary to nie tylko konstrukcja podwozia i niezależne zawieszenie każdej z osi, lecz także stały napęd wszystkich kół z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i reduktorem. Zapowiada to dobre własności terenowe pojazdu i świadczy o mądrości konstruktorów. Nie ma bowiem nic gorszego od bojowo wyglądającej terenówki grzęznącej na pierwszej górce, ze względu na napęd od „osobówki”.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wnętrze Grand Vitary jest bardzo przestronne, a tylną, dzieloną kanapę można składać i ustawić pionowo za oparciami przednich siedzeń. I całe szczęście, bowiem bagażnik ma objętość tylko 398 l. Można się do niego dostać przez odchylane drzwi, których zawiasy umieszczono z prawej strony nadwozia. W ruchu prawostronnym otwierają się one „w złą stronę”, gdyż aby się dostać do bagażnika, trzeba do niego podejść od strony jezdni. Za to w ruchu lewostronnym, obowiązującym m.in. w Japonii, nie ma tego problemu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9622/suzuki-grand-vitara-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Tablica przyrządów wygląda nowocześnie, a przełączniki umieszczone na konsoli centralnej są łatwe w użyciu. Tutaj znajduje się również 4-zakresowe pokrętło do zmiany rodzaju napędu. Podczas normalnego użytkowania napęd przekazywany jest stale na wszystkie koła w proporcji przód : tył – 47:53 (położenie pokrętła 4H). W razie potrzeby można włączyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego i spowodować, że napęd jest przekazywany w proporcji 50:50 (położenie 4H Lock). W trudnym terenie można wykorzystać reduktor, przełączając pokrętło w położenie 4L Lock, co wymaga uprzedniego zatrzymania pojazdu. Położenie pokrętła w pozycję neutralną (N) umożliwia holowanie auta. Pokrętło to jest wygodniejsze w użyciu od tradycyjnej dźwigni. We wnętrzu zwraca uwagę wysoka jakość wykonania.
Silnik
W zasadzie auto rekreacyjno-terenowe powinno być napędzane silnikiem wysokoprężnym, który lepiej sprawdza się podczas jazdy w terenie. Wybraliśmy jednak jednostkę benzynową, która z pojemności 2 l osiąga 140 KM mocy. To typowy silnik wielozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, konstrukcyjnie niczym ciekawym się nie wyróżnia. Jego wadą jest mała elastyczność. Podczas jazdy w mieście zużycie paliwa wynosi ok. 12 l na 100 km. Eksploatacja pojazdu jest więc kosztowna.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9622/suzuki-grand-vitara-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W nowej Grand Vitarze znacznie poprawiono własności jezdne, m.in. dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnej osi. Również komfort resorowania jest dość wysoki. Podczas jazdy po asfalcie podróż byłaby w pełni satysfakcjonująca, gdyby nie kiepska elastyczność silnika, zmuszająca do redukcji biegu podczas dynamicznego przyspieszania. Na szczęście dźwignia zmiany biegów pracuje dobrze. Zaletą pojazdu jest stosunkowo niewielki poziom hałasu w kabinie pasażerskiej, co sprzyja dalekim podróżom. Samochód dość dobrze radzi sobie w terenie, nawet zaopatrzony w ogumienie szosowe. To zasługa skutecznego układu przeniesienia napędu z reduktorem. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 42 m – co jest przyzwoitym wynikiem w tej klasie aut.
Podsumowanie
Każda nowa generacja samochodu jest lepsza od poprzedniej i tego po nowej Grand Vitarze można się było spodziewać. Miłym zaskoczeniem jest natomiast bardzo bogate wyposażenie standardowe, m.in. 6 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, a nawet sterowanie radia przyciskami w kierownicy. Tak wyposażony pojazd kosztuje 88 900 zł. Dla porównania – Toyota RAV4 z silnikiem 2,0 l/152 KM– 96 500 zł, Hyundai Tucson 2,0/141 KM – 79 900 zł, a Honda CR-V 2,0/150 KM - 100 400 zł. Na tle konkurencji Suzuki Grand Vitara prezentuje się więc dość interesująco.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ): | 1995 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 183/4000 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s): | 12,5 |
| Czas rozpędzania (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 42,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ): | 398 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 66 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 7,6/11,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 181 x 170 |
| Rozstaw osi (cm): | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
| Orientacyjna cena (zł): | 88 900 | * pomiar wg ADAC
Przestronność wnętrza | Przestronne wnętrze dla 5 osób. | |
---|---|---|
Silnik | Mała elastyczność | |
Poziom hałasu | Stosunkowo niewielki poziom hałasu. | |
Hamulce | Wystarczająco skuteczne. | |
Dynamika | Czasy rozpędzania są dobre. | |
Zużycie paliwa | * | W mieście na poziomie 12 l na 100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | * | Nowoczesny pojazd z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie seryjne | * | Bardzo bogate. |
Wybrane wyposażenie seryjne:
Suzuki Grand Vitara 2.0 L
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
| Radio CD | S |
| Regulacja wysokości fotela kierowcy/podgrzewane przednie fotele | S/S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit