SUV za 25 tysięcy

Niegdyś klient poszukujący samochodu dla rodziny kierował się ku propozycjom z nadwoziem typu kombi. Dziś coraz więcej osób wybiera SUV-y

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Fiat Sedici

Obraz
© zdjęcie producenta

Niegdyś klient poszukujący samochodu dla rodziny kierował się ku propozycjom z nadwoziem typu kombi. Dziś coraz więcej osób wybiera SUV-y, czyli pojazdy nadające się głównie do jazdy po mieście, ale mające swoje źródło w autach terenowych z krwi i kości. Niestety, nie każdego stać na wydatek rzędu 100 tysięcy złotych na propozycję wprost z salonu. Z pomocą przychodzi rynek wtórny, na którym kwota 25 tysięcy złotych da nam spore pole manewru.

Założony budżet pozwoli nam przebierać spośród wielu klas uniwersalnych pojazdów, począwszy od taniego i najmłodszego w zestawieniu Fiata Sedici. Owoc włosko-japońskiej współpracy koncernu Fiata z Suzuki produkowany jest od 2006 roku. Nie wiedzieć czemu, pomimo bliźniaczej budowy jak i wyposażenia, Fiat był odczuwalnie droższy, co dobitnie tłumaczy znacznie lepszą sprzedaż modelu SX4 z gamy Suzuki. Rozmiarami zbliżony do kompaktu Sedici otrzymał prezencję autorstwa Giugiaro, skrywającą stosunkowo przestronną kabinę. Niestety, wnętrze wykonano w typowy dla ówczesnych Fiatów i japońskich samochodów sposób. Tanie i tandetne materiały przeważają, zrażając użytkownika. Napęd małego SUV-a w bazowych odmianach trafiał wyłącznie na przednią oś, dopiero wyższe wersje wyposażeniowe dysponowały prostym układem 4x4 z dołączaną tylną osią. Spośród dostępnych silników szczególnie warto zainteresować się dieslami 1.9 MultiJet 120 KM lub nowszym 2,0 o mocy 135 KM. Benzynowy 1,6 dysponuje mocą 120 KM, jednak spala stanowczo
za dużo paliwa.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Honda CR-V

Obraz
© zdjęcie producenta

Obecnie niebywałą popularnością wśród nowych propozycji o podwyższonej karoserii cieszy się Honda CR-V czwartej odsłony, rywalizująca głównie z Toyotą RAV4. Podobna batalia rozgrywa się także na rynku używanych samochodów pomiędzy japońskimi interpretacjami SUV-a. Za 25 tysięcy złotych z powodzeniem kupimy wspomnianą Hondę CR-V, jednak drugiej odsłony oferowanej w latach 2001-2007. Design zaczerpnięty z ówczesnego Civica jedynie nieznacznie różnił się od poprzednika. Wnętrze wykonano z typowo japońską dbałością o montaż z pominięciem jakości zastosowanych materiałów wykończeniowych. Trzeba także wspomnieć, że na tylnej kanapie zmieszczą się dwie dorosłe osoby o przeciętnych gabarytach. Na rynku przeważają oferty ze standardowym napędem na cztery koła, dołączającym oś tylną w razie zaistniałej potrzeby - dostępne były także odmiany z napędem wyłącznie na przód. Bazowe źródło napędu stanowi 150-konny benzyniak 2.0 wsparty po latach dieslem 2.2 obecnym w ofercie marki po dziś dzień.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Honda HR-V

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejną propozycją od Hondy jest model HR-V - dla wielu już kultowy. Ten zaprezentowany światu po raz pierwszy w 1997 roku protoplasta crossoverów, pozostawał w produkcji od roku 1999 do 2006, gdy zakończyła się jego historia bez wprowadzenia następcy. Technicznie bazujący na nieco większym CR-V samochód, kierowany był do aktywnej klienteli oczekującej zadziornego auta o wielu funkcjonalnościach. Dostępne były dwie wersje nadwoziowe, trzydrzwiowa i pięciodrzwiowa, mieszcząca cztery osoby wespół z niewielkim bagażem. O iście japońskiej ergonomii wnętrza nie trzeba nikomu przypominać, niestety podobnie jak w CRV tworzywa sztuczne nie zachwycają jakością. Podstawowe odmiany dysponowały jedynie napędem na przednią oś jak i słabszą jednostką napędową 1.6 o mocy 105 KM. Dopiero topowy wariant 1.6 z mocą 124 KM oferowany był wyłącznie z dołączanym napędem tylnych kół.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Hyundai Santa Fe

Obraz
© zdjęcie producenta

Koreańscy producenci widząc potencjał w gronie SUV-ów w Europie jak i zza oceanem, usilnie próbowali swoich sił w budowie podobnych konstrukcji. Jedną z nich jest Hyundai Santa Fe pierwszej generacji, oferowanej od 2001 do 2006 roku. Niebanalna prezencja azjatyckiego uniwersalnego samochodu nawet po latach od zakończenia produkcji może się podobać, niestety wnętrze prezentuje typowy koreański ład z lat 90. Twarde, tandetne i łatwe do porysowania tworzywa potrafią wydać z siebie niepokojące odgłosy po latach wytężonej eksploatacji. Pozytywnie zaskakuje jednak ilość miejsca w obu rzędach siedzeń, odpowiednia nawet dla rosłych osób. Decydując się na uterenowionego Koreańczyka nie musimy martwić się o pełną elektrykę, radio czy klimatyzację, będącą na wyposażeniu niemal każdego egzemplarza. Pod maską Santa Fe instalowano benzynowe V6 o pojemności 2.7 l i mocy jedynie 173 KM - należycie współpracujące z instalacją LPG. W alternatywie pozostaje jeszcze diesel o pojemności 2.0 l.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Jeep Cherokee

Obraz
© zdjęcie producenta

Poszukując samochodu o podwyższonych zdolnościach off-roadowych, nie sposób pominąć amerykańską propozycję od Jeepa. Trzecia odsłona modelu Cherokee występowała w katalogach marki w latach 2001-2008, zalewając północnoamerykańskie drogi, ale pojawiając się również w Europie. Większość dostępnych na polskim rynku egzemplarzy pochodzi z prywatnego importu zza oceanu. Charakterystyczne dla marki o terenowym rodowodzie kształty skrywają kabinę o przyzwoitej kubaturze. Przestrzeń pasażerska kształtuje się na przeciętnym poziomie, jednak przeszło 820-litrowy bagażnik pomieści każdy wakacyjny ekwipunek. Niezaprzeczalnym minusem amerykańskiego wnętrza jest mierna jakość wykonania, dzieląca wszelkie przywary z koreańską tandetą. Na pocieszenie pozostaje nam bogate wyposażenie, obowiązkowe w aucie producenta z USA. W Europie wszystkie odmiany dysponowały stałym napędem czterech kół, zaś w USA i Kanadzie popularne były także odmiany z tylnym napędem. Benzynowy 211-konny silnik 3.7 V6 doskonale współgra z instalacją
gazową, nie przysparzając przy tym problemów. Spośród diesli warto polecić jednostkę 2.8 CRDI 150-177 KM.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Range Rover P38a

Obraz
© zdjęcie producenta

Dysponując kwotą 25 tysięcy złotych nie musimy poprzestać na rozsądnych i bardzo popularnych modelach przeciętnych producentów, nie oferujących krzty prestiżu ani luksusu. Wystarczy przyjrzeć się używanej brytyjskiej legendzie, oferującej niemal wszystko, czego kierowca potrzebuje do szczęścia. Range Rover P38a - druga generacja - wprowadzony został na rynek w 1995 roku, by ustąpić miejsca kolejnemu wcieleniu w roku 2002. Luksusowa terenówka, oparta na stalowej ramie, otrzymała iście królewskie wyposażenie z automatyczną klimatyzacją, skórzaną tapicerką, automatyczną przekładnią w większości egzemplarzy, szyberdachem tudzież nawigacją. O komfort czterech podróżników dba dopracowany system audio. W temacie zawieszenia Anglicy postawili na pneumatykę, pozwalającą na pełną izolację od podłoża jak i na regulację prześwitu auta. Początkowo do napędu oddelegowano dwa benzyniaki w układzie V8 o pojemności 4,0 i 4,6 - oba należycie znoszą pracę na LPG, zużywając grubo ponad 15 litrów. Ofertę dopełnia diesel od BMW,
2.5 TDS nie radzący sobie z ogromną masą Range Rovera.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Mercedes ML

Obraz
© zdjęcie producenta

Znacznie mniej awangardową propozycją nietuzinkowego SUV-a, oferującego w standardzie naprawdę wiele, jest Mercedes ML. Pierwsza generacja niemieckiego uniwersalnego pojazdu zadebiutowała w 1997 roku, by zniknąć z rynku w 2005 roku. W163 (ML) nie oferuje co prawda takich warunków jak wspomniany brytyjski arystokrata, jednak nadal potrafi zaskoczyć bogactwem na pokładzie. Przestrzeń dla czteroosobowej załogi wydaje się wystarczająca, podobnie jak jakość wykonania - niestety nieznacznie odstająca od innych modeli marki. ML schodził z taśm produkcyjnych w Austrii i USA z seryjnym napędem na obie osie. Za przesyłanie mocy z silników R4, V6 i V8 odpowiedzialne są manualne przekładnie o pięciu przełożeniach bądź automaty o tej samej liczbie biegów. Bazowy silnik 2.3 l generuje 150 KM, co wydaje się stanowczo zbyt małą wartością. Dopiero jednostki V6 3,2 i 3,7 o mocach 218 i 235 KM sprawują się należycie, pochłaniając znacznie mniej paliwa niż V8 4,3, 5,0 i 5,5.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Nissan X-Trail

Obraz
© zdjęcie producenta

W rywalizacji na popularne SUV’y, japońscy producenci przez długie lata nie mieli poważnej konkurencji. Toczyli więc zażarty bój o klienta we własnym gronie. Przeczesując azjatyckie wszędołazy z początku XXI wieku, wielu zmotoryzowanych uzna, że to Nissan oferował najciekawszy wizualnie model - X-Trail. Zaprezentowany światu w 2001 roku Nissan pozostawał w produkcji do 2007 roku, gdy wprowadzono niewiele różniącego się następcę. Przeszklona kabina z centralnie umieszczonymi zegarami nie każdemu się spodoba, ale przestrzeń przewidziana dla podróżnych już zadowoli każdego malkontenta. W temacie przeniesienia napędu specjaliści od Nissana postawili na dołączany napęd osi tylnej wzorem konkurentów. W przeciwieństwie do nich X-Trail faktycznie potrafił coś zdziałać w terenowych warunkach. Pod maską gościły czterocylindrowe benzyniaki 2.0 i 2.5 o mocach 140 i 165 KM, oraz japoński diesel 2.2 l oferujący 136 KM.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

/ 10Subaru Forester

Obraz
© zdjęcie producenta

Bardzo ciekawą alternatywą dla typowego SUV-a, przeznaczonego w praktyce wyłącznie na utwardzone szlaki, jest Subaru Forester. Japoński leśnik drugiej generacji opuszczał linie montażowe w latach 2002-2008, w międzyczasie podbijając świat bardziej walorami trakcyjnymi niż prezencją i funkcjonalnością. Nie od dziś wiadomo, że dla inżynierów z Subaru znacznie bardziej liczy się trakcja i radość z jazdy, niż dodatkowe cechy takie jak wygoda i wyposażenie. Połączenie zwykłego kombi z SUV-em w postaci Forestera nie odznacza się przestronną kabiną, rozpieszczającą pasażerów ogromem miejsca. Ot, czteroosobowe wnętrze wykończone twardymi plastikami. Kluczem jest jednak symetryczny napęd na cztery koła - wizytówka marki - jak i benzynowe czterocylindrowce w układzie przeciwsobnym. Bazowy 2.0 dysponuje mocą 125-177 KM, drugi wolnossący agregat 2.5 wytwarza 173 KM, zaś warianty turbodoładowane 211-230 KM.

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

10 / 10Volvo XC70

Obraz
© zdjęcie producenta

Wedle podobnej filozofii co Forester powstało Volvo XC70 pierwszej odsłony. Szwedzka ikona aktywnego bezpieczeństwa postanowiła wówczas uatrakcyjnić ofertę popularnego kombi V70, dysponującego przepastnym bagażnikiem zdolnym połknąć lodówkę, jak i równie obszernym wnętrzem. Także we wspomnianym uterenowionym wariancie, XC70 dysponowało bogatym wyposażeniem z klimatyzacją automatyczną, pełną elektryką czy skórzaną tapicerką na czele. Warto wspomnieć także o plastikowych dokładkach na zderzaki i drzwi, chroniących je przed uderzeniami kamieni czy innymi niespodziankami. Inżynierowie Volvo, poza nieznacznym zwiększeniem prześwitu względem wersji bazowej, zainstalowali także napęd na cztery koła - oczywiście dołączany (w V70 napęd AWD również był oferowany). Dzięki niemu nawet typowa skandynawska zima nie była straszna kierowcy. Gama jednostek napędowych ograniczyła się do benzynowego 2.5 Turbo o mocy 210 KM jak i diesla 2.4 D 163-185 KM.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w atrakcyjnej cenie. Sprawdź!

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne