Stare audi A4 z programu 500+

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Zmotoryzowani Polacy przywiązani są do niemieckich marek. To one okazały się bezkonkurencyjnie najpopularniejszymi na rynku wtórnym w pierwszej połowie 2016 roku.

Według serwisu transakcyjnego otoMoto najbardziej poszukiwanym samochodem był model Audi A4, podobnie zresztą jak rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Golf, a na trzecim - Opel Astra. Ten ostatni awansował o jedną pozycję, spadł natomiast Volkswagen Passat. Przed rokiem był wiceliderem zestawienia, teraz znalazł się na miejscu piątym. Zaskoczeni mogą być fani Skody: dalekie miejsce zajęła Octavia, która zamiast wspinać się z 7 lokaty, którą zajęła w 2015 roku, spadła na 9 pozycję. Z kolei udany skok w górę zaliczyło BMW serii 3, które z szóstego miejsca wspięło się na czwarte.

Według danych otoMoto, prawie połowa osób poszukujących używanych samochodów wybierała auta nie starsze niż sześć lat. Kolejnym popularnym przedziałem w okresie od stycznia do czerwca były auta do dziesięciu lat, stanowiące jedna czwartą zapytań w serwisie. Z kolei najczęściej wybierane przedziały cenowe to od 5 do 10 tys. zł (21 proc.), 10-15 tys. zł (16 proc.) oraz 15-20 tys. (12 proc.).

Mija fascynacja dieslami. Okazuje się, że na rynku wtórnym zdecydowanie wolimy silniki benzynowe (48 proc. zapytań, czyli o 3 proc. więcej niż w całym 2015 roku). Na silniki wysokoprężne decyduje się jedna trzecia szukających auta, a samochody zasilane gazem LPG - 18 proc.

Popyt na stare i tanie samochody będzie rósł, bo dodatkowo napędza go rządowy program 500+. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych czterech miesiącach 2016 roku zarejestrowano ponad 453 tys. używanych aut sprowadzonych z zagranicy - o przeszło 16 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Jeśli dotychczasowa wzrostowa tendencja się utrzyma, w całym 2016 roku na drogi wyjedzie przeszło 900 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych aut.

Fatalnym sygnałem jest fakt obniżania się wieku sprowadzanych samochodów. Od stycznia do czerwca udział pojazdów przeszło 10-letnich w prywatnym imporcie sięgnął 63,5 proc. Tymczasem w całym 2010 roku było to 55,6 proc.

Jednocześnie kurczy się udział klientów indywidualnych w zakupach aut nowych. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, spadł już poniżej 30 proc. Ale Samar zwraca uwagę, że ten udział w rzeczywistości może być jeszcze mniejszy, bo statystyki CEPiK klasyfikują w grupie osób fizycznych także te prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. W rezultacie mógł on spaść nawet poniżej jednej czwartej wszystkich kupujących.

Adam Woźniak

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇