Trwa ładowanie...
nowe samochody
23-05-2012 14:53

Stabilność do kwadratu - Saab XWD

Stabilność do kwadratu - Saab XWD
d2w4u0l
d2w4u0l

Saab XWD to „inteligentny” aktywny system, który w sposób ciągły rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś, zapewniając optymalne prowadzenie i przyczepność we wszystkich warunkach jazdy – od szybkich łuków do wolnych zakrętów, zarówno przy suchej, jak i mokrej nawierzchni”.

W celu optymalizacji trakcji podczas ruszania, Saab XWD wprowadził innowacyjne wyprzedzające włączanie napędu kół tylnej osi. W przeciwieństwie do konwencjonalnych napędów na wszystkie koła, ten system eliminuje potrzebę wykrycia poślizgu przedniego koła przed włączeniem napędu tylnej osi. Kierowca ma natychmiastowy dostęp do maksymalnej trakcji w celu płynnego, szybkiego przyspieszenia bez początkowego wahania.

Saab XWD oferuje pewne oparcie w warunkach słabej przyczepności. Przykładowo podczas pokonywania zakrętu przy dużym przyspieszeniu, aż do 70% momentu obrotowego może być przekazywane na tylną oś w celu utrzymania samochodu w stanie równowagi. Jednakże podczas jazdy na autostradzie, gdy trakcja lub optymalna przyczepność nie stanowią problemu, tylko od 5 % do 10 % momentu obrotowego jest przekazywane na oś tylną. Zapewnia to większą stabilność oraz przyczynia się do ograniczania zużycia paliwa.

Idealne równoważenie momentu obrotowego podnosi również próg, przy którym może nastąpić interwencja systemu ESC w proces przyspieszania oraz (lub) hamowania, zapewniając większy zakres zaangażowania w jazdę.

Prawdziwą „wisienką na torcie" Saaba XWD jest opcjonalny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD), tylny LSD to pierwsze takie urządzenie sterowane elektronicznie w tym segmencie rynku. Mechanizm ten może przenosić do 50% maksymalnego tylnego momentu obrotowego na to z tylnych kół, które ma większą przyczepność. W czasie pokonywania ostrego zakrętu lub wykonywania manewrów przy dużej prędkości, jak np. zmiana pasa ruchu, szybkie przekazanie większego lub mniejszego momentu na odpowiednie koło pomaga tyłowi auta dokładnie dostosować się do kierunku ustawienia kół przednich.

d2w4u0l

System napędu XWD firmy Saab składa się z urządzenia przenoszącego moc (PTU) na osi przedniej, które przekazuje moment obrotowy za pomocą wału napędowego na oś tylną poprzez urządzenie przekazania momentu obrotowego (TTD). Umieszczone jest ono przed tylną przekładnią napędową (RDM), z opcjonalnym mechanizmem eLSD. Zarówno TTD jak i eLSD to wielotarczowe mokre sprzęgła typu Haldex.

W chwili ruszania, urządzenie TTD jest początkowo uruchamiane po włączeniu biegu, włączając tym samym tylną przekładnię napędową. W czasie jazdy wielkość momentu przekazywanego między osiami jest różnicowana przez zawór sterujący urządzeniem przekazania momentu, który zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne na mokre tarcze sprzęgła Haldex w celu stopniowego włączania lub wyłączania tylnego napędu. Stopień „poślizgu" sprzęgła ustala, jaki procent napędu ma być przekazywany. Mechanizm eLSD działa na tej samej zasadzie, dzieląc napęd osi tylnej między kołami.

Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy? Elektroniczne urządzenie sterujące Saaba XWD działa w połączeniu z silnikiem, układem przeniesienia napędu oraz modułami sterującymi systemami ABS/ESC. Odbiera ono 100 informacji na sekundę z ponad 20 czujników rozmieszczonych w pojeździe, włączając w to systemy ABS/ESC. Przetwarzane dane obejmują: prędkość pojazdu, prędkość obrotową kół, działanie sił odśrodkowych, ustawienie przepustnicy, wielkość zboczenia oraz kąt ustawienia koła kierowniczego.

Instalacja napędu XWD w serii 9-3 obejmuje zastosowanie ramy pomocniczej w celu zamontowania tylnej przekładni napędowej, jak również zmianę geometrii tylnego zawieszenia wraz z samoregulacją oraz zwiększanie do 50%, sztywności pochylenia kół. Inne zmiany obejmują dostosowanie właściwości resorów, amortyzatorów oraz stabilizatorów przedniego i tylnego zawieszenia, jak również modyfikację układu kierowniczego w celu zapewnienia lepszej reakcji.

d2w4u0l

Trzyczęściowy wał napędowy przechodzi przez dwa punkty mocowania z przegubami homokinetycznymi w celu uzyskania równomiernego działania, zapewniając minimalne oddziaływanie sił bezwładności. Wymiary standardowego rozstawu osi oraz rozstawu kół tylnych pozostają niezmienione.

Dostrojenie podwozia serii 9-3 z oprogramowaniem systemu operacyjnego było prowadzone przez zespół inżynierów w Trollhättan, głównej kwaterze Saaba w Szwecji. Podczas doskonalenia integracji i osiągów Saaba XWD, zespół ten przejechał ponad milion kilometrów prowadząc próby we wszystkich warunkach klimatycznych oraz na niektórych najbardziej znanych trasach rajdowych w Europie, jak również na torze Nurburgring Nordschleife w Niemczech oraz na torach testowych we Włoszech i Hiszpanii.

d2w4u0l

"Zagorzale doskonaliliśmy funkcjonowanie Saaba XWD", mówi Anders Tysk, szef zespołu konstrukcyjnego. „Patrząc na całokształt naszej pracy, włączając w to testy porównawcze z innymi systemami, nie mamy wątpliwości, że Saab XWD podnosi poprzeczkę dla wszystkich innych napędów na cztery koła".

Sukces w rozwoju napędu XWD znalazł swe odzwierciedlenie w powierzeniu Centrum Technicznemu w Trollhättan roli centrum ekspertyz General Motors dla rozwoju systemów napędu na wszystkie koła.

Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?

d2w4u0l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2w4u0l
Więcej tematów