Takiej sytuacji na rynku samochodów nie było od 16 lat. Auta sprzedają się w Polsce jak ciepłe bułeczki. Nowe i używane. Tych pierwszych w ubiegłym roku sprzedało się ponad 476 tys. Liderem niepodzielnie jest Skoda. Ale największe wzrosty odnotowują marki, do tej pory sprzedające znacznie mniej.
Pierwsze miejsce, już po raz dziewiąty z rzędu, zajmuje w Polsce Skoda. W ubiegłym roku sprzedała 53 556 sztuk samochodów. To o ponad 8 tys. aut więcej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce zajmuje Volkswagen, który sprzedał 47 629 sztuk. Ubiegłoroczna afera z silnikami Diesla nie przeszkodziła, by poprawić wynik z 2015 r. aż o 7 tys. 275 aut.
Trzecie miejsce zajmuje Toyota ze sprzedażą 41 682 samochodów i też jest to dla japońskiej marki wynik lepszy, niż w 2015 r., aż o 5 215 aut.
Poza podium, ale z bardzo dużymi wzrostami, znalazły się:
•Opel 37 480 (wzrost o 5 590 szt.)
•Ford 35 200 (wzrost o 4 419 szt.)
•Renault 32 164 (wzrost o 5 675 szt.)
•Fiat 21 018 (wzrost o 1 491 szt.)
•Kia 19 586 (wzrost o 1 907 szt.)
•Dacia 19 281 (wzrost o 4 364 szt.)
•Hyundai 19 176 (wzrost o 1 951 szt.)
Dwa najpopularniejsze modele w Polsce należą do Skody. To Octavia i Fabia. Trzecie miejsce zajmuje Opel Astra, produkowany w fabryce Opla w Gliwicach.
Są też spadki
Spośród wszystkich samochodów osobowych łatwiej wymienić marki, które odnotowały spadki, niż te ze wzrostami. Wyniku z 2015 r. nie poprawiły Nissan (spadek o 14 szt.), Citroen (spadek o 143 szt.), Mitsubishi (spadek o 358 szt.), Subaru (spadek o 2 szt.), DS (luksusowa marka Citroena, spadek 129 szt.), Lancia (która wycofała się z rynku, spadek o 71 szt.) i Ferrari (spadek o 5 szt.).
Rolls-Royce liderem segmentu
Ta ostatnia marka jest odosobnionym przypadkiem wzrostów w całym segmencie klasy premium, który rośnie najszybciej. Wystarczy wspomnieć, że absolutnym liderem segmentu jest Rolls-Royce, który sprzedał w ubiegłym roku w Polsce aż 14 samochodów (więcej o 8 szt.). Podobnie Lamborghini, Maserati, Aston Martin i Bentley. Przy cenie samochodu znacznie przekraczającej 1 mln zł. to pokazuje jak szybko rozwija się w naszym kraju rynek samochodów luksusowych i jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu auta.
Wśród marek bardziej popularnych, ale nadal w segmencie premium, największą sprzedaż uzyskał Mercedes 12 673 szt. (wzrost o 3 332 szt.). Drugie miejsce zajmuje BMW 12 498 szt. (wzrost o 2 946 szt.), trzecie Audi 10 787 szt. (wzrost o 2 773 szt.). Jednak największy wzrost należy do Jaguara (wzrost o 273 szt.) i Lexusa (wzrost o 917 szt.).
- W całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano prawie 476 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To najlepszy wynik w tym stuleciu - powiedział Moto.wp.pl Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Samar. - Sprzedaż nowych aut nakręcają firmy, które wymieniają park starych pojazdów. Co ciekawe coraz chętniej kupujemy samochody napędzane silnikami benzynowymi, wpisując się w ogólnoeuropejskie tendencje – dodał Drzewiecki.
Rządzą osobówki kupowane na firmy
Zdecydowanie największa część rejestracji dotyczy samochodów osobowych. To ponad 416 tys. nowych aut, czyli ponad 61 tys. sztuk więcej niż w rok wcześniej. Auta dostawcze to 59 717 sztuk. Do tego doliczyć trzeba samochody specjalne i minibusy, które też sprzedawały się lepiej niż rok wcześniej. Najchętniej kupują firmy, to ponad 68 proc. całej sprzedaży. Ubiegłoroczny wynik plasuje Polski rynek motoryzacyjny na siódmym miejscu w Unii Europejskiej. Jesteśmy za Niemcami, Wielką Brytanią, Francją, Włochami, Hiszpanią i Belgią.
Skąd te wzrosty?
Tylko w grudniu 2015 w Polsce zarejestrowano 49,5 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych oraz ponad 91 tys. sam. używanych. Końcówka roku zawsze jest lepsza od pozostałych miesięcy, ale takich wyników nikt się nie spodziewał. W dużej mierze jest to „zasługa” rządzących, którzy chcą zmienić system naliczania akcyzy na samochody osobowe i dostawcze. Projekt zmian, zakładający podwyższenie kwoty akcyzy praktycznie dla wszystkich grup wiekowych i ekologicznych trafił do sejmu. Pisaliśmy o tym tutaj.
Więcej używanych
W 2016 roku import używanych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t do Polski przekroczył milion sztuk. To pierwszy taki wynik od 2008 roku.
Jak się okazuje, Polacy chętnie sięgają po samochody klasy premium. Co prawda średni wiek sprowadzanego samochodu to 11 lat i 10 miesięcy (i stale rośnie), ale przeciętna cena nie jest niska – to 29 702 zł – podaje Samar. Najpopularniejsze są marki niemieckie (44 proc. importowanych aut) i z silnikami od 1,6 do 2,0 l (45 proc.). Jednak nie brakuje też aut z większymi jednostkami. Co ciekawe, wyraźnie widać odwrót od silników wysokoprężnych, gdyż 59 proc. samochodów miało jednostki benzynowe. Najpopularniejszą marką jest Volkswagen, ale modelem już Audi A4.
Łącznie w 2016 r. na polskich drogach przybyło, więc co najmniej 1,6 mln samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
Juliusz Szalek, Moto.wp.pl