Sportowe legendy Toyoty
Główny inżynier Toyoty GT86 Tetsuya Tada zapowiedział, że chce przekonać władze japońskiego koncernu do stworzenia nowej, sportowej marki. Miałaby ona funkcjonować podobnie jak np. Mercedes-AMG. Toyota ma niemałe doświadczenie w tworzeniu takich aut. Przypomnijmy najważniejsze z nich
Sportowe legendy Toyoty
Toyota S800 był pierwszym sportowym samochodem marki, który doczekał się produkcji seryjnej. Auto było wytwarzane w dwóch wersjach (roadster i coupe) w latach 1965 - 1969. Za napęd tylnej osi, za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni manualnej, odpowiadał 0,8-litrowy silnik o mocy 45 KM. Cechą charakterystyczną była bardzo niska masa własna, wynosząca jedynie 580 kg.
Toyota 2000GT
Kolejnym autem w zestawieniu jest Toyota 2000GT, uchodząca za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych w historii motoryzacji. 2-drzwiowe coupe powstało w liczbie 337 egzemplarzy w latach 1967-1970. 2000GT była zasilana 3-gaźnikowym silnikiem 2,0 (152 KM). Podobnie jak w przypadku S800, napęd trafiał na tylną oś. Do wyboru były dwie skrzynie biegów - 5-biegowa manualna i 3-biegowy automat. Samochód był w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 8,4 s, a prędkość maksymalna wynosiła 220 km/h.
Toyota MR 2
Na miano klasyka lat 80. zasługuje Toyota MR 2 pierwszej generacji. Czterocylindrowy, rzędowy silnik 1,6 był umieszczony poprzecznie przed tylną osią. Jego moc wynosiła 120 KM, co przekładało się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s i prędkość maksymalną 200 km/h. Produkowany w latach 1984-1989 samochód, doczekał się wersji specjalnej, której silnik wyposażono w sprężarkę z wirującymi tłokami.
Toyota Celica V generacji
Na początku lat 90. do salonów trafił kolejny samochód, uważany za klasyk - piąta generacja Toyoty Celiki. Auto dostępne było początkowo jako liftback i coupe, a następnie kabriolet. Do wyboru były trzy silniki - 1,6 STi (105 KM, 142 Nm), 2,0 GT (156 KM, 186 Nm) oraz 2,0 All-Trac (204 KM, 271 Nm). Licznik topowego wariantu wskazywał wartość 100 km/h po 6,7 s od startu, natomiast prędkość maksymalna wynosiła 225 km/h. Do dziś znakiem szczególnym tej Celiki są popularne wówczas podnoszone światła przednie.
Toyota Celica VI generacji
Bardziej znana od swojej poprzedniczki, jest Toyota Celica VI generacji. Prezentacja tego samochodu miała miejsce w 1994 r. Sławę zdobył w dużej mierze dzięki występom na rajdowych trasach, zarówno światowych (jeździli nim m.in. Carlos Sainz czy Didier Auriol), jak i polskich (Marek Gieruszczak, Robert Gryczyński). Bazową wersję napędzał silnik 1,8 (116 KM), zaś odmianę GT - 2,0 (170 KM). Najmocniejszym wariantem był GT-4 z napędem na cztery koła i mocą 242 KM.
Toyota Supra
Na miano legendy zapracowała IV generacja Toyoty Supra - głównie poprzez udział w filmie "Szybcy i wściekli". Posiadała ona 324-konny silnik twin-turbo, o maksymalnym momencie obrotowym 427 Nm. Układ pracował sekwencyjnie - pierwsza turbosprężarka tłoczyła powietrze przy niskich prędkościach obrotowych, a druga włączała się przy wysokich, co pozwalało zniwelować efekt turbodziury. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 5,1 s, zaś prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W Suprze znalazły się bardzo nowoczesne wówczas rozwiązania, takie, jak aktywny spoiler czy chłodnica dyferencjału.
Toyota MR2 trzeciej generacji
Interesującym samochodem była Toyota MR2 trzeciej generacji, która swoim wyglądem bardzo przypominała nieco zmniejszone Porsche Boxster. Tak samo, jak poprzednie wcielenia, produkowana w latach 1999-2007 MR2 posiadała centralnie umieszczony silnik (1,8 l, 140 KM) oraz tylny napęd. Z jednostką współpracowała 5-biegowa skrzynia manualna. 2-miejscowe coupe ważyło 996 kg.
Toyota Corolla WRC
Wymieniając sportowe legendy Toyoty, nie sposób pominąć Corolli WRC, która była jednym z najbardziej rozpoznawalnych na odcinkach rajdowych samochodów. W Rajdowych Mistrzostwach Świata jeździli nią, podobnie jak Celiką, Carlos Sainz i Didier Auriol. Była ona też niezwykle popularna wśród polskich rajdowców - za kierownicą Corolli WRC zasiadali tacy zawodnicy, jak Leszek Kuzaj czy Robert Gryczyński. Podstawą konstrukcyjną dla tej rajdówki była Celica 2,0 Turbo 4x4. Jej silnik R4 2,0 Turbo generował 299 KM mocy i 510 Nm momentu obrotowego.
Toyota GT86
Toyota GT86, w przeciwieństwie do poprzednio wymienionych samochodów, jest nadal produkowana. Jej model bliźniaczy to Subaru BRZ. GT86 napędza 2-litrowy silnik w układzie Bokser, który generuje 200 KM i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 s, zaś wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 226 km/h.
Toyota Yaris WRC
Samochodem, który oznacza powrót japońskiej marki na rajdowe trasy (po wycofaniu się w 1999 r. z rajdowych mistrzostw świata), jest Toyota Yaris WRC. Auto zobaczymy na oesach od sezonu 2017. Napędza go 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który rozwija 300 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednym z ojców Yarisa WRC jest czterokrotny rajdowy mistrz świata za kierownicą Mitsubishi Lancera, Tommi Makinen. Czy rajdówka ta pokona "maszynę do wygrywania" - Volkswagena Polo R WRC? Czas pokaże.
ll