Sportowe coupe Lexusa: od SC 300 do LC 500
Samochody z nadwodziem coupe zawsze działały na wyobraźnię - poza niską i sportową sylwetką przeważnie oferowały lepsze od innych aut osiągi. W przypadku Lexusa ewolucja takich modeli rozpoczęła się 25 lat temu.
Ewolucja samochodów coupe Lexusa
Pierwszym samochodem, jaki powstał pod marką Lexus, było właśnie coupe - SC 300. Nazwa tego czteroosobowego pojazdu pochodzi od słów "sport coupe". Przy projektowaniu przez amerykańskie studio Calty Design zastosowano nowatorską wówczas metodę pracy na trójwymiarowym modelu. Dzięki niej powstało nadwozie o dobrych parametrach aerodynamicznych, z długą maską i napędem przekazywanym na tylną oś. SC 300 posiadał znany z Toyoty Supry 3-litrowy silnik o mocy 228 KM i momencie obrotowym 285 Nm. Drugim wariantem był SC 400, napędzany przez 253-konną jednostkę 4,0 V8 (353 Nm).
Przygoda pierwszej generacji rywalizującego z Mercedesem SL czy Hondą Legend Lexusa SC zakończyła się po 9 latach produkcji. Zarówno SC 300, jak i 400 korzystały z 4-biegowej, automatycznej skrzyni. Pięciobiegowa skrzynia manualna była łączona tylko z 3-litrowym silnikiem.
Lexus SC 430
Druga generacja czteromiejscowego Lexusa SC powstawała w latach 2001-2010. Zaczęło się od zaprezentowanego w 1999 roku na Tokyo Motor Show konceptu, a w roku 2000 na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku pokazano wersję produkcyjną, oznaczoną symbolem SC 430. Pod maską znalazł się jeszcze większy silnik V8 o pojemności 4,3 l z systemem zmiennych faz rozrządu, dysponujący mocą 304 KM oraz 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki niemu samochód rozpędzał się do "setki" w 6,9 s i osiągał prędkość 250 km/h. Lexus SC II był pierwszym samochodem tej marki z nadwoziem typu coupe-cabrio. Aluminiowy hardtop można było złożyć w 25 s.
W 2005 roku auto przeszło facelifting. W przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze. Co ciekawe, w 2010 roku SC 430 był ostatnim samochodem w USA, oferowanym z fabrycznym odtwarzaczem kaset magnetofonowych.
Lexus RC
RC po raz pierwszy zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Tokio w 2013 roku, a rok później trafił do sprzedaży. Sportowa sylwetka posiada znaki szczególne Lexusa - charakterystyczny grill w kształcie klepsydry, czy światła LED do jazdy dziennej w kształcie litery L. Wnętrze kryje kubełkowe fotele i obszerną jak na coupe przestrzeń, zwłaszcza na tylnych siedzeniach. Pokładową elektroniką steruje się z pomocą touchpada z wibracjami.
Pod maską wersji 300h – pierwszy raz w tej klasie aut – zastosowano w pełni hybrydowy napęd, będący połączeniem pracującego w cyklu Atkinsona, 2,5-litrowego silnika benzynowego z elektrycznym o mocy 143 KM. Cały zestaw rozwija moc 223 KM, pozwala przyspieszać do 100 km/h w 8,6 s. i spalać średnio 4,9 l/100 km. Wersję 200t napędza 2-litrowy silnik o mocy 245 KM. Oferuje on osiągnięcie 100 kmh w 7,5 s przy średnim spalaniu 7,2 l/100 km.
Lexus RC F
Topowa wersja modelu RC otrzymała dodatkową literę "F" w nazwie. Samochód posiada dach i maskę z karbonu, zaś za napęd odpowiada 5-litrowy, wolnossący motor V8 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie 530 Nm. Współpracująca z 8-biegową skrzynią automatyczną jednostka rozpędza RC F od 0 do 100 km/h w 4,5 s i osiąga maksymalną prędkość 270 km/h. Względem podstawowego RC samochód wyróżnia się czterema końcówkami wydechu, automatycznie wysuwanym, tylnym spoilerem, głębokimi kubełkowymi fotelami oraz innymi zderzakami i felgami.
Lexus LC 500
Najnowszym coupe z gamy japońskiego producenta jest LC 500. Projektem zajęło się Calty Design - to samo studio, które stworzyło model SC pierwszej generacji. Wersję produkcyjną Lexusa LC 500 pokazano w 2016 roku na Salonie w Detroit. W ciągu trzech i pół roku inżynierowie i projektanci stworzyli nową platformę, wyposażoną w nową jednostkę napędową i nowe zawieszenie. Auto posiada nisko położoną pokrywę silnika, umieszczona tuż nad krawędzią przednich kół. Zawieszenie, błotniki i zewnętrzne części drzwi wykonano z aluminium a wewnętrzne z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym.
Coupe japońskiej marki będzie dostępne w dwóch wersjach napędu. LC 500h napędzany jest hybrydową jednostką napędową Multi Stage Hybrid System, dysponującą 3,5-litrowym silnikiem V6. LC 500 z kolei wyposażono we współpracujący z 10-biegową przekładnią automatyczną 5-litrowy, benzynowy silnik V8 o mocy 467 KM i momencie obrotowym 528 Nm, który zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 4,5 s. Model trafi do salonów wiosną 2017 r.
Źródło: Lexus
ll