Pierwsze rozmowy francuskiego koncernu Renault z rumuńską firmą Dacia i zapowiedzi wspólnych projektów tanich samochodów wywoływały pobłażliwe uśmiechy i niedowierzanie. Byłem jedną z osób, które w tym przedsięwzięciu nie widziały żadnego uzasadnienia. Jednak wskrzeszenie Dacii (popularne kiedyś Dacie 1300 były licencyjnymi Renault 12)
ma być w koncernie Renault tym, czym dla Volkswagena jest Skoda. Teraz muszę przyznać, że podobnie jak czeska marka, Dacia staje się "motoryzacyjnym tygrysiątkiem"
Wprawdzie pierwsze modele Logan (rok 2004) wywołały oburzenie, zwłaszcza w Polsce zdominowanej wówczas przez sprowadzane wiekowe wraki "Made in Germany". Pytano jak można w XXI wieku oferować takie modele? Jednak kilka lat pokazało, że Dacia zadomowiła się jako tani samochód dla osób ceniących nowość, dobrą technikę i gwarancję. Zmianie uległa też stylistyka firmy. Oprócz kanciastego i trzeba przyznać, niezbyt urodziwego Logana, wprowadzono uniwersalny model MCV, który jest ceniony przez firmy budowlane, które dotychczas patrzyły na Kangoo, mniejszego i ładniejszego Sandero, ewentualnie uterenowionego Sandero Stepway albo przystosowanego do ciężkiej pracy pickup'a, bazującego na Dacii Logan.
* ZOBACZ JAK WYGLĄDAŁA KONCEPCYJNA DACIA DUSTER PREZENTOWANA W 2009 ROKU W GENEWIE * W Genewie zaprezentowano kolejną odsłonę w historii marki, Dacię Duster. Dokładnie rok temu oglądaliśmy tu model w wersji koncepcyjnej. Dziś pokazano samochód w ostatecznej wersji drogowej. To odpowiedź firm Dacia i Renault na zapotrzebowanie rynku na modele crossover. Jak powiedziała mi Agata Szczech z Renault Polska, pojazd będzie dostępny w Polsce w kwietniu tego roku i z całą pewnością stanie się najtańszym modelem tego typu na rynku.
Dacia Duster, szósty model z gamy Dacia i jednocześnie pierwszy samochód terenowy tej marki będzie dostępny od 39 900 zł w wersji 4x2 i od 49 900 zł w wersji 4x4. Już w pierwszej połowie marca w salonach samochodowych Dacii będzie można składać zamówienia na Dustera w wersji 4x2. Pod koniec marca będzie można zamawiać także auto w wersji 4x4.
Dacia Duster będzie oferowana w Polsce w trzech wersjach wyposażenia: Duster, Ambiance oraz Laureate. Seryjne wyposażenie wersji Duster obejmuje m.in.: dwie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera), felgi stalowe 16", ABS, wspomaganie kierownicy i podwójne reflektory. Wyposażenie wersji Ambiance rozbudowane jest m.in. o boczne poduszki powietrzne, zdalnie sterowany centralny zamek i przednie szyby sterowane elektrycznie.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster
Dacia Duster w najwyższej wersji wyposażenia, Laureate wzbogacona jest dodatkowo m.in. o takie elementy, jak: komputer pokładowy, ręcznie sterowana klimatyzacja, reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka wsteczne, dwukolorowe zderzaki (górna część w kolorze nadwozia, dolna część czarna) oraz klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia. Po raz pierwszy w gamie tej marki pojawi się 6-biegowa skrzynia mechaniczna. Będzie ona dostępna w Dacii Duster z napędem 4x4.
* ZOBACZ JAK WYGLĄDAŁA KONCEPCYJNA DACIA DUSTER PREZENTOWANA W 2009 ROKU W GENEWIE * Dacia Duster będzie dostępna w trzech wersjach silnikowych: 1.5 dCi 85 dla Dacii Duster 4x2, 1.5 dCi 110 dla Dacii Duster 4x4 oraz 1.6 16V 110 dla Dacii Duster 4x2 i 4x4.
Nieoficjalnie, podczas prezentacji, usłyszałem też, że Dacia pracuje nad stworzeniem dużego modelu, który ma być alternatywą dla drogich, luksusowych limuzyn! W projekcie wykorzystano płytę podłogową Renault Fluence.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster
BK