Skoda Superb kontra BMW 5 i Mercedes E 

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Gdyby przesiadkę ze Skody do BMW lub Mercedesa dało się porównać do zdjęcia bazarowego dresu i założenia jednego z dwóch eleganckich garniturów, to prawdopodobnie do takiego pojedynku w ogóle by nie doszło.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Ale ponieważ Superba na tle luksusowych rywali można skojarzyć również z eleganckim garniturem, tyle że mniej ekskluzywnej marki, to czeskie auto bez ryzyka może stawić czoła rodzinnym kombi z prestiżowymi emblematami na maskach. Konfrontacja kabin tych trzech aut może wprawić w zakłopotanie osoby, które zwracają uwagę na taki parametr jak rozstaw osi. Oto bowiem Skoda (najkrótsze auto w porównaniu) z najmniejszym rozstawem osi - oferuje najdłuższe wnętrze. W Mercedesie jest szerzej, a z przodu dodatkowo można nieco dalej odsunąć fotel kierowcy, jednak z tyłu klasa E na tle Superba wydaje się może nie ciasna, ale na pewno o numer mniejsza.

Jakby tego było mało, BMW z gigantycznym, prawie trzymetrowym rozstawem osi i najdłuższym nadwoziem jest z całej trójki najciaśniejsze! Gdzie w takim razie zmarnowano cenne centymetry? Rywale Skody mają wzdłużnie zainstalowane jednostki, a to - przynajmniej teoretycznie - nie pozwala wygospodarować tyle przestrzeni na nogi kierowcy, ile w samochodzie z poprzecznie umieszczonym silnikiem. Przede wszystkim jednak miejsce zabierają ukryte pod wykładzinami materiały wygłuszające, które w tak luksusowych autach jak BMW czy Mercedes muszą być po prostu grubsze.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z podobnymi konstrukcjami, bowiem każde z aut napędza benzynowy silnik turbo połączony z automatyczną przekładnią. To jednak pozory. Mercedes na przykład przyspiesza do "setki" równie sprawnie jak BMW, jednak to 520i lepiej znosi dynamiczną jazdę.

Inżynierowie z Monachium zaaplikowali "sercu" swojego kombi solidną dawkę skomplikowanej techniki, np. obok zmiennych faz rozrządu jest także system Valvetronic, pozwalający sterować wzniosami zaworów. W efekcie motor osiąga maksymalny "ciąg" już przy 1250 obr./min! To o 750 obrotów wcześniej niż w Mercedesie, którego skrzynia po mocnym dodaniu gazu ociąga się ze zmianą biegu.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Mini Countryman - Czy to nadal Mini?

Mercedesowska automatyczna skrzynia 7G-Tronic aksamitnie, płynnie pracuje podczas spokojnej jazdy. W takich okolicznościach ośmiobiegowa przekładnia skonstruowana przez BMW działa równie dobrze, a ponadto stać ją także na bardziej sportowe zachowanie. Dwusprzęgłowa skrzynia Skody nie potrafi być tak delikatna jak "automaty" rywali, jednak nie odbiera mocnemu i kulturalnemu silnikowi ani ułamka mocy, zaś podczas przyspieszania z "gazem w podłodze" zmienia biegi w sportowym tempie. Jeżeli mielibyśmy oceniać finezję pracy tandemów silnik-skrzynia, zwyciężyłoby BMW, za nim uplasowałaby się Skoda, a na końcu Mercedes.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Czy spodziewaliście się, że najbardziej komfortowe resorowanie z testowanej trójki pojazdów będzie zapewniał nie Mercedes, a BMW? My też nie! Klasa E okazuje się sprężystym autem, którego przednie zawieszenie nie zawsze radzi sobie z tłumieniem nierówności drogi. 520i nie ma z tym najmniejszych problemów.

Dzięki "dynamicznym" zapędom wizerunkowym Mercedesa, Skody nie można nazwać pojazdem niekomfortowym, choć jej resorowanie na pewno nie jest miękkie. O talencie bawarskiego kombi świadczy to, że mimo najsubtelniej pracującego zawieszenia oferuje ono najlepszą precyzję prowadzenia i najwyższą stabilność jazdy.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Mercedes jest bardziej ociężałym zawodnikiem, choć raczej wynika to z charakterystyki układu kierowniczego niż zachowania auta na drodze. A co na to Skoda? Również dobrze trzyma się asfaltu, a układ kierowniczy wykazuje się swoistą inteligencją, mocno zwiększając siłę wspomagania podczas manewrów na parkingu. Jednak w porównaniu z BMW kierownicę trzeba skręcać o pokaźny kąt, przez co można odnieść wrażenie, że prowadzimy duże i ciężkie auto. Tymczasem waga mówi co innego: "czeszka" jest najlżejsza w stawce. Na stacji benzynowej Superb musi uznać prymat 520i. Bo paradoksalnie to nie ważąca 1577 kg Skoda jest najoszczędniejsza, ale cięższe o ponad 200 kg BMW. Technika czyni cuda!

Podsumowanie
Skoda kontra BMW i Mercedes - czy takie porównanie ma sens? Owszem, jeżeli ktoś praktycznie podchodzi do samochodu. Czeskie auto oferuje świetny napęd, przyzwoite zawieszenie i ogromne wnętrze, więc nie ma się czego wstydzić. Jeżeli jednak skupimy się na niuansach, np. miękkości materiałów w kabinie, to z pewnością wybierzemy bardziej luksusową markę.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Mini Countryman - Czy to nadal Mini?

sj/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy