Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Skodzie czegoś brakowało. Co mogła zaproponować tym, dla których Fabia to za mało, a Octavia - zbyt wiele? Oto samochód, który wypełnił lukę pomiędzy Fabią i Octavią. Coś dla tych, którzy szukają przestronnego i praktycznego samochodu o niewielkich wymiarach zewnętrznych, za rozsądną cenę.
1500 km za kierownicą Rapida
Skoda od lat świetnie sobie radzi na naszym rynku, zajmując czołową lokatę w statystykach sprzedaży. Kluczem do sukcesu są modele, odpowiadające potrzebom kierowców. Dobry balans ceny, jakości i bardzo wysoko ocenianej funkcjonalności, okazał się najlepszą drogą do zwycięstwa w rankingach. Pomimo to, Skodzie czegoś brakowało. Co mogła zaproponować tym, dla których Fabia to za mało, a Octavia - zbyt wiele? Oto samochód, który wypełnił lukę pomiędzy Fabią i Octavią. Coś dla tych, którzy szukają przestronnego i praktycznego samochodu o niewielkich wymiarach zewnętrznych, za rozsądną cenę. Wraz z pojawieniem się kompaktowej Skody, w salonach samochodowych na terenie całego kraju, w mediach ruszyła wielka kampania promocyjna. Listopad jest miesiącem rynkowego debiutu Skody Rapid. Jako pierwsi w Polsce, postanowiliśmy sprawdzić, czy istotnie jest to samochód uniwersalny. Najlepszym testem będzie podróż w długiej trasie. Nową Skodą Rapid 1.6 TDI Elegance, planujemy pokonać 1500 km z Gdańska... do Gdyni. Jak tego
dokonać?
1500 km za kierownicą Rapida
Jadąc najkrótszą drogą, z Gdańska do Gdyni, możemy dojechać w 30 minut, pokonując 22,4 km. To oczywiście byłoby zbyt proste, a dystans o wiele za krótki. Dlatego, z Gdańska, przez Niemcy i Danię, pojedziemy do Szwecji. Warto dodać, że jeszcze 14 lat temu, samochodem z Danii do Szwecji, po asfalcie nie dałoby się dotrzeć. Nie było mostu przez Wielki Bełt, ani przeprawy przez cieśninę Sund. Dzięki jednym z największych i najwspanialszych na świecie konstrukcji, możemy zrobić przejazd wzdłuż wybrzeża Bałtyku, a następnie - przez Bałtyk, by znaleźć się w Szwecji, a stamtąd dotrzeć do Gdyni jednym z największych pomów samochodowo-pasażerskich. To nasza misja. Misja Rapid.
1500 km za kierownicą Rapida
Rapid oznacza dla Skody wejście do nowej klasy samochodów i jest jednym z najważniejszych punktów strategii rozwoju marki do 2018 roku. Specjaliści z Mlada Boleslav twierdzą, że w najbliższym czasie Rapid stanie się dla Skody najważniejszym modelem. Takim, jakim teraz jest Octavia. A co z Octavią? W sieci już pojawiły się pierwsze filmy i zdjęcia. Na początku przyszłego roku poznamy jej zupełnie nowe wcielenie. Bestseller Skody już wkrótce zostanie zastąpiony przez trzecią generację i mocno urośnie, podnosząc swój prestiż. Będzie konkurować z autami z klasy średniej.
1500 km za kierownicą Rapida
Wygląda na to, że nowa Skoda Rapid z powodzeniem może się sprawdzić jako ekonomiczny samochód dla rodziny. Segment kompaktowych liftbacków nie należy do popularnych w Europie, zwłaszcza w czasie kryzysu. Dlatego wielu producentów wycofało z niego swoje modele, a niektórzy w ogóle podjęli walki o klienta. Zupełnie inną taktykę obrali Czesi. Właśnie wprowadzili do sprzedaży Rapida, który ma szansę stać się globalnym numerem jeden, wśród całej palety modelowej Skody. Przedstawiciele koncernu mówią o najlepszym stosunku jakości do ceny. Tym chcą wygrać.
1500 km za kierownicą Rapida
Swoje zamiary, nasi południowi sąsiedzi zdradzili po raz pierwszy rok temu, pokazując na Salonie Samochodowym we Frankfurcie koncepcyjny model o nazwie MissionL, który okazał się być protoplastą Skody Rapid. Produkcja nowego modelu ruszyła latem w Mlada Boleslav. Podobnie jak Seat Toledo, Skoda Rapid wykorzystuje rozszerzoną platformę Volkswagena Polo. Ma kompaktowe wymiary: 4483 mm długości, 1706 mm szerokości oraz 1461 mm wysokości.
1500 km za kierownicą Rapida
Pomimo to, wnętrze jest wygodnym miejscem do podróżowania dla czterech, a nawet pięciu osób. Mnóstwo przestrzeni mają pasażerowie tylnej kanapy. Podobnie, jak w potężnym Superbie i dużej Octavii, również i tu miejsca dla nóg i nad głowami jest pod dostatkiem. Bardzo wiele jest również miejsca na bagaż: 550 litrów sprawia, że Rapid jest pod tym względem liderem w swojej klasie. Po złożeniu tylnej kanapy, do dyspozycji mamy aż 1490 litrów. Zastosowano tu jedno z wielu drobnych, ale bardzo praktycznych rozwiązań. W większości samochodów nie mamy co zrobić z półką, zakrywającą bagażnik. W Skodzie Rapid, po jej zdemontowaniu, można ją wsunąć pionowo, za oparcie tylnej kanapy. Dzięki temu nie będziemy mieć żadnych problemów z przewożeniem większych przedmiotów, np. większego wózka, albo dziecięcego rowerka. A co zrobić z półką? Problem rozwiązany.
1500 km za kierownicą Rapida
Można pokusić się o stwierdzenie, że Skoda Rapid jest pierwszym modelem tej marki o tak interesującej stylistyce. Zgrabny liftback otrzymał grill o niespotykanych dotąd kształtach i wąskie reflektory. Tylne lampy mają teraz tak charakterystyczny kształt, że nocą Rapida z pewnością nie pomylimy z innym samochodem. Z boku zdecydowano wprowadzić kilka przetłoczeń, które dodały sylwetce dynamiki. Ciekawostka: Skoda Rapid ma większy rozstaw osi (2589 mm), niż Octavia (2578 mm) i porównywalnej wielkości bagażnik. Jedynym mankamentem jest rozmiar kół w wersji podstawowej: 15-calowe obręcze, optycznie wydają się być nieco za małe w stosunku do nadwozia. Na szczęście, jako opcja, dostępne są koła w rozmiarze 16 i - tak, jak w testowanej przez nas wersji -17 cali, na których Rapid wygląda o wiele lepiej.
1500 km za kierownicą Rapida
Widoczność, bardzo dobra we wszystkich kierunkach. To wspaniała wiadomość dla poczatkujących kierowców. Bardzo łatwo wyczuć gabaryty samochodu podczas manewrowania. Z zamontowanymi z tyłu czujnikami parkowania, czynność tą wykonamy z dziecinną wręcz łatwością, ale nawet bez czujników parkowanie tym samochodem dla nikogo nie powinno być problemem.
1500 km za kierownicą Rapida
Dobre wrażenie robi też zawieszenie. Jest nieco bardziej sprężyste, niż w innych modelach Skody. Takie wrażenie odnieśliśmy podczas pierwszych jazd samochodem, wyposażonym w mniejsze koła z oponami o wyższym profilu. Testowany model, na 17-calowych kołach, z niskoprofilowymi oponami jest wyraźnie twardszy i dość mocno informuje o dziurach i większych nierównościach nawierzchni. Koła 16-calowe wydają się być najlepszym kompromisem dla tego samochodu, zapewniającym komfort podróżowania i jednocześnie, pewne prowadzenie podczas dynamicznej jazdy.
1500 km za kierownicą Rapida
Na dokładkę jest jeszcze dość precyzyjny układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem i łatwo dające się dawkować hamulce. Łatwość obsługi, manewrowania i prowadzenia sprawia, że osoby dopiero zaczynające swoją karierę za kierownicą nie będą się czuć w Rapidzie nieswojo.
1500 km za kierownicą Rapida
Na trasie naszej wyprawy znajduje się 14 charakterystycznych i ciekawych miast: Gdańsk, Szczecin, Rostock, Kiel, Flensburg, Odense, Kopenhaga, Malmo, Lund, Kristianstad, Karlshamn, Roneby, Karlskrona i Gdynia. Nie będziemy mieć jednak zbyt wiele czasu na zwiedzanie. Całą trasę zamierzamy pokonać w 3,5 dnia. Nasz samochód jest wyposażony w oszczędny silnik 1.6 TDI, który - według producenta - ma spalać 5,6 l oleju napędowego na 100 km, na trasie 3,7, a średnio tylko 4,4 litra. Ile będzie w rzeczywistości? Zobaczymy. Ciekawi jesteśmy również, jak daleko zajedziemy na jednym zbiorniku paliwa.
1500 km za kierownicą Rapida
Projektanci wnętrza zadbali o to, by Skoda Rapid była samochodem praktycznym. W podsufitce, nad wstecznym lusterkiem umieszczono sporych rozmiarów schowek na okulary, uchwyty na napoje zintegrowano z centralną konsolą. Zamykany schowek po stronie pasażera może chłodzić napoje podczas podróży. Jest także, znany z innych modeli Skody, bardzo praktyczny, ale nie stosowany w autach konkurencji, uchwyt na kwity parkingowe i identyfikatory na przedniej szybie. Mała rzecz, a cieszy. Praktycznym rozwiązaniem jest również, umieszczony pod fotelem pasażera, schowek na kamizelkę odblaskową. Kieszenie w przednich drzwiach z powodzeniem pomieszczą 1,5-litrowe butelki z napojami. W drzwiach tylnych zmieszczą się półlitrowe. Dobrym miejscem do przechowywania drobiazgów jest podłokietnik, pomiędzy przednimi siedzeniami. Uchwyty do napojów znajdziemy też w podłokietniku, chowanym w oparciu tylnej kanapy. Tuż za nim znajduje się maskująca pokrywa. Po jej otwarciu, zyskujemy możliwość przewożenia nart. Uchwyt na napoje dla
pasażerów tylnej kanapy umieszczono również na końcu centralnej konsoli.
1500 km za kierownicą Rapida
Podstawową wersję Active wyposażono w trzycylindrowy, benzynowy silnik 1.2 o mocy 75 KM. W wyposażeniu seryjnym znajduje się m. in. sześć poduszek powietrznych: przednie i boczne oraz boczne kurtyny - również dla pasażerów na tylnej kanapie. Jest centralny zamek, regulowany na wysokość fotel kierowcy, asymetrycznie dzielona, tylna kanapa oraz ESP z ABS, MSR, ASR, EDS i HBA. Do tego jeszcze, tzw. system pokolizyjny, uchwyty ISOFIX do mocowania dziecięcych fotelików oraz przednie reflektory z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej. Za 4000 zł można dokupić w pakiecie radio i klimatyzację.
1500 km za kierownicą Rapida
Sprzedaż Skody Rapid w Polsce właśnie ruszyła. Pierwsze auta trafiły już do salonów w całym kraju. Producent z Mlada Boleslav zachęca nabywców nie tylko promocyjną ceną 43 860 zł, ale też specjalnymi ofertami kredytowymi: 5x20 proc., 4x25 proc. i 3x33 proc., a także kredytem 4,99 proc., 50/50 oraz leasingiem 108 proc. Promocja łączy się z dedykowanymi pakietami ubezpieczeń. Kupując Skodę Rapid, można dodatkowo nabyć kompletną ochronę ubezpieczeniową za 1590 zł. Osoby, które zamówią ten model do końca stycznia i skorzystają z oferty kredytu lub leasingu, otrzymają dodatkowo bon zakupowy o wartości 100 zł, do zrealizowania w jednej z krajowych sieci stacji paliw.
1500 km za kierownicą Rapida
Skoda Rapid jest kontynuacją, znanej z Octavii i Superba, koncepcji âpojazdu międzysegmentowegoâ. Samochód wprowadza nową stylistykę, która w najbliższych latach będzie kontynuowana w kolejnych modelach. Grupą docelową Rapida mają być rodziny, poszukujące bezpiecznego, przestronnego i praktycznego auta w przystępnej cenie. Czy Skoda Rapid spełnia te warunki?
1500 km za kierownicą Rapida
Pomimo to, wnętrze jest wygodnym miejscem do podróżowania dla czterech, a nawet pięciu osób. Mnóstwo przestrzeni mają pasażerowie tylnej kanapy.
1500 km za kierownicą Rapida
Podobnie, jak w potężnym Superbie i dużej Octavii, również i tu miejsca dla nóg i nad głowami jest pod dostatkiem.
1500 km za kierownicą Rapida
Podobnie jak Seat Toledo, Skoda Rapid wykorzystuje rozszerzoną platformę Volkswagena Polo. Ma kompaktowe wymiary: 4483 mm długości, 1706 mm szerokości oraz 1461 mm wysokości.
1500 km za kierownicą Rapida
Pomimo to, wnętrze jest wygodnym miejscem do podróżowania dla czterech, a nawet pięciu osób.
1500 km za kierownicą Rapida
Bardzo wiele jest również miejsca na bagaż: 550 litrów sprawia, że Rapid jest pod tym względem liderem w swojej klasie.
1500 km za kierownicą Rapida
Po złożeniu tylnej kanapy, do dyspozycji mamy aż 1490 litrów. Zastosowano tu jedno z wielu drobnych, ale bardzo praktycznych rozwiązań. W większości samochodów nie mamy co zrobić z półką, zakrywającą bagażnik.
1500 km za kierownicą Rapida
Po złożeniu tylnej kanapy, do dyspozycji mamy aż 1490 litrów.
1500 km za kierownicą Rapida
W większości samochodów nie mamy co zrobić z półką, zakrywającą bagażnik. W Skodzie Rapid, po jej zdemontowaniu, można ją wsunąć pionowo, za oparcie tylnej kanapy. Dzięki temu nie będziemy mieć żadnych problemów z przewożeniem większych przedmiotów, np. większego wózka, albo dziecięcego rowerka. A co zrobić z półką? Problem rozwiązany.
1500 km za kierownicą Rapida
Oparcia tylnej kanapy nie składają się idealnie płasko, ponieważ nie ma możliwości podniesienia siedziska. Pomimo to, bagażnik jest bardzo pojemny.
1500 km za kierownicą Rapida
Można pokusić się o stwierdzenie, że Skoda Rapid jest pierwszym modelem tej marki o tak interesującej stylistyce. Zgrabny liftback otrzymał grill o niespotykanych dotąd kształtach i wąskie reflektory. Tylne lampy mają teraz tak charakterystyczny kształt, że nocą Rapida z pewnością nie pomylimy z innym samochodem. Z boku zdecydowano wprowadzić kilka przetłoczeń, które dodały sylwetce dynamiki. Ciekawostka: Skoda Rapid ma większy rozstaw osi (2589 mm), niż Octavia (2578 mm) i porównywalnej wielkości bagażnik. Jedynym mankamentem jest rozmiar kół w wersji podstawowej: 15-calowe obręcze, optycznie wydają się być nieco za małe w stosunku do nadwozia. Na szczęście, jako opcja, dostępne są koła w rozmiarze 16 i - tak, jak w testowanej przez nas wersji -17 cali, na których Rapid wygląda o wiele lepiej.
1500 km za kierownicą Rapida
Sprzedaż Skody Rapid w Polsce właśnie ruszyła. Pierwsze auta trafiły już do salonów w całym kraju. Producent z Mlada Boleslav zachęca nabywców nie tylko promocyjną ceną 43 860 zł, ale też specjalnymi ofertami kredytowymi: 5x20 proc., 4x25 proc. i 3x33 proc., a także kredytem 4,99 proc., 50/50 oraz leasingiem 108 proc. Promocja łączy się z dedykowanymi pakietami ubezpieczeń. Kupując Skodę Rapid, można dodatkowo nabyć kompletną ochronę ubezpieczeniową za 1590 zł. Osoby, które zamówią ten model do końca stycznia i skorzystają z oferty kredytu lub leasingu, otrzymają dodatkowo bon zakupowy o wartości 100 zł, do zrealizowania w jednej z krajowych sieci stacji paliw.
Skoda Rapid jest kontynuacją, znanej z Octavii i Superba, koncepcji âpojazdu międzysegmentowegoâ. Samochód wprowadza nową stylistykę, która w najbliższych latach będzie kontynuowana w kolejnych modelach. Grupą docelową Rapida mają być rodziny, poszukujące bezpiecznego, przestronnego i praktycznego auta w przystępnej cenie.