Skoda od 20 lat z silnikami Volkswagena

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Prace nad pierwszym modelem Skody po jej przejęciu przez Volkswagena rozpoczęły się w 1991 r. W kolejnym gotowe były prototypy a jeszcze w następnym – seria informacyjna nowego modelu, testowana w kamuflażu i z dala od fabryki.

Pierwszy wspólny projekt okazał się w praktyce głęboką modernizacją typoszeregu Favorit/Forman, którego zakończenie produkcji zapowiadano na rok 1994. Z poprzednika, bez żadnych zmian, przejęto zaledwie trzysta części i elementów, ponad dwa tysiące było zupełnie nowych, a pozostała ich liczba została poddana istotnym modyfikacjom. Zaprezentowany oficjalnie w dniu 26 października 1994 roku na Moście Karola w Pradze samochód otrzymał kod fabryczny S791 i nazwę handlową odwołującą się do historii – Felicia. Taką samą nosił prototyp S792 z początku lat 90. – makieta wersji sedan ostatecznie niezrealizowanego typu S782, do których nadwozia zaprojektował Bertone, krótko przed włączeniem marki w struktury koncernu VW.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Projekt skutkujący prototypami S782/S792, prócz zasadniczego odmłodzenia modelu Favorit, miał jeszcze jedną ważną misję – wdrożenie benzynowych silników OHC własnej konstrukcji o objętościach 1 375 oraz 1 596 ccm i całkiem konkurencyjnych parametrach. Po jego zawieszeniu, nowy model Felicia dysponował wyłącznie jednostką OHV o objętości 1,3 litra, ewoluującą nieprzerwanie od lat 60. z litrowej odmiany stosowanej w modelu MB, a następnie S100. Całkowicie aluminiowy, ze zmodyfikowaną głowicą na potrzeby modelu Favorit, na tym etapie wzbogacił się o układ jednopunktowego wtrysku paliwa Bosch Monomotronic (wersje 54 lub 68 KM) i szereg usprawnień, głównie w obszarach spalania mieszanki i oczyszczania spalin. Dla mniej wymagających rynków nadal oferowano go z zasilaniem gaźnikowym i kalibracjami na 57 bądź 58 KM.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Na targach w Brnie, w roku 1995 wraz z wersją Felicii z nadwoziem kombi (S795) swą premierę święciła alternatywna odmiana silnikowa modelu. Zmodernizowany napęd rodziny EA111 (kod AEE) o objętości 1,6 litra i mocy 75 KM dysponował układem wielopunktowego wtrysku paliwa Magneti Marelli i wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy. We wcześniejszych specyfikacjach dał się poznać jako niezawodna jednostka o przyjaznych parametrach w licznych modelach koncernu VW. Cięższy podzespół przyniósł ze sobą do Skody kolejny nowy (początkowo opcjonalny) element wyposażenia modeli osobowych – wspomagany układ kierowniczy. Prócz niego, wraz z modelem Felicia, po raz pierwszy w ofercie marki pojawiły się czołowe poduszki powietrzne, układ ABS, klimatyzacja wnętrza, podgrzewane fotele i skórzana tapicerka wnętrza. Ta ostatnia była przywilejem wersji Laurin & Klement, która wraz z odmianą kombi i nowym silnikiem 1.6 MPi podkreślała jubileusz stulecia marki L&K i siedmiu dekad upływających od jej fuzji z koncernem Skoda.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nowa, sprawdzona jednostka napędowa ze stajni VW zwiększyła zainteresowanie modelem Felicia, zwłaszcza na rynkach zachodnioeuropejskich. Jej sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu 1995 roku. Kilka miesięcy później gamę silników modelu uzupełniono wysokoprężny, atmosferyczny motor 1.9 D z wtryskiem pośrednim. Był to już jednak rok 1996, w którym zaprezentowano pierwszą, koncernową generację Octavii (1U), posiadającą w swej ofercie szeroką paletę silników VW - w tym najnowsze jednostki 1.8 20V oraz 1.9 TDI. Silnik 1.6 AEE, po drobnych modyfikacjach, głównie w obszarze mocowania w nadwoziu, trafił także do oferty większej siostry Felicii.

Dziś najstarsze Skody napędzane tą jednostką mają już dwadzieścia lat. Po zakończeniu na początku XXI wieku produkcji silnika 1.4 OHV, stanowiącego kolejną ewolucję jednostki MB, czeska marka korzysta wyłącznie z kompletnych, koncernowych układów napędowych Volkswagena.

Źródło: Skoda

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy