Trwa ładowanie...

Skoda Octavia Scout: wielozadaniowa "czeszka"

Share
Skoda Octavia Scout: wielozadaniowa "czeszka"
Źródło: Szymon Jasina
d2zcxdu

Dla większości kierowców samochód jest praktycznym przedmiotem, który powinien być możliwie uniwersalny i wielozadaniowy. Od lat to jest jeden z głównych powodów sukcesu <a href="https://moto.wp.pl/skoda-octavia-6062006307873921c">Skody Octavii</a> - modelu, który jest przestronny, wygodny i rodzinny, a przy tym ma konkurencyjną cenę. Czeski producent nie ogranicza się już do sprzedaży tanich samochodów, ale zapewnia też dobrą jakość i bogactwo dodatków oraz wersji napędowych. Uzupełnieniem gamy jest model Scout o terenowym charakterze i standardowo wyposażony w napęd 4x4.

Skoda Octavia to nie bez powodu najpopularniejszy samochód w Polsce. Cieszy się ona uznaniem zarówno osób prywatnych, jak i tych, dla których jest autem służbowym. Przestronne wnętrze, konkurencyjna cena i bardzo duży bagażnik czynią z czeskiego samochodu pojazd uniwersalny. Jednak Skoda na tym nie poprzestała – już od drugiej generacji oferowana jest też uterenowiona odmiana Scout, która jeszcze zwiększa możliwości praktycznej wersji kombi.

Już wystarczy jeden szybki rzut oka, aby zauważyć, że nie jest to typowa Octavia. Ta najbardziej wielozadaniowa odmiana czeskiego auta z pogranicza segmentów C i D, wyróżnia się szeregiem dodatków, które ożywiają konserwatywną sylwetkę samochodu. Najbardziej w oczy rzuca się przeprojektowany przedni zderzak, który na dole łączy czarny i srebrny plastik, nadając autu bardziej agresywny i muskularny charakter. Podobny zestaw znalazł się z tyłu, a boki samochodu zostały osłonięte czarnym plastikiem, typowym dla uterenowionych kombi.

Choć srebrne elementy na zderzakach są tylko ozdobą, to Scout otrzymał również rzeczywistą ochronę przed uszkodzeniem od spodu. Tak zwany pakiet na złe drogi jest w tym modelu wyposażeniem seryjnym i zapobiega uszkodzeniu podwozia oraz dostawaniu się brudu do komory silnika. Na tym jednak nie skończyło się „uterenowianie” Octavii. Samochód otrzymał wyższe zawieszenie, które zapewnia prześwit równy 171 mm, czyli o 31 mm więcej niż w standardowym modelu. Zwiększył się też kąt natarcia (16,7 stopni) i kąt zejścia (13,8 stopni). Nie czyni to ze Skody samochodu terenowego, ale pozwala bez strachu jeździć leśnymi i polnymi drogami. Choć seryjnie w Scoucie montowane są aluminiowe felgi o rozmiarze 17 cali, to otrzymały one opony o wyższym profilu niż w zwykłej Octavii – ich rozmiar to 225/50 R17.

Jak przystało na podwyższone kombi, Skoda Octavia w wersji Scout dostępna jest wyłącznie z napędem na cztery koła. Wyposażone w sprzęgło Haldex piątej generacji auto sprawnie poradzi sobie w śniegu lub na luźnej nawierzchni. Nowy, lżejszy o 1,4 kg element dba o to, aby stale rozdzielać moment obrotowy w jak najlepszym stosunku i w ten sposób zapewnić odpowiednią przyczepność. Samochody tej klasy często wykorzystywane są przez zwolenników karawaningu, albo po prostu przez osoby, które potrzebują przewieźć coś większego na przyczepie. Z tym również nie będzie problemu, gdyż nowy Scout może uciągnąć do 2 ton.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Uterenowiona wersja posiada również wszystkie cechy „zwykłej” Octavii. Przestronne wnętrze wygodnie przewiezie czwórkę dorosłych pasażerów, a pojemny bagażnik mieści 610 l. Wnętrze to dobrze znane połączenie klasycznej stylistyki z ergonomią. Wszystkie przełączniki zostały wygodnie rozplanowane, a korzystanie z nich jest intuicyjne. Bardzo poprawnie działa również nawigacja Columbus z 8-calowym ekranem dotykowym i czujnikiem zbliżeniowym. Niestety jest to dodatkowy wydatek aż 7400 zł. Tańszy system Amundsen oprócz mniejszego wyświetlacza (5,8") jest też zdecydowanie wolniejszy.

d2zcxdu

Skoro już o wyposażeniu mowa, to Octavia Scout dostępna jest tylko w jednej, bogato wyposażonej odmianie, do której można jeszcze dołożyć kilka dodatków. Wśród elementów, które klient dostaje w standardzie, znajduje się m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory przeciwmgielne i wielofunkcyjna kierownica. W testowanym egzemplarzu, wśród przydatnych dodatków znalazł się np. zestaw siatek do bagażnika, który pozwala unieruchomić znajdujące się tam przedmioty (koszt – 200 zł).

Kombi Skody w podwyższonej odmianie dostępne jest w trzech wersjach napędowych – jednej benzynowej i dwóch wysokoprężnych. Ta pierwsza o mocy 180 KM oferowana jest z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG i jej cena rozpoczyna się od 114 550 zł. O 1050 zł mniej zapłacić trzeba za podstawowego diesla – 2,0 TDI o mocy 150 KM, który współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Stosunkowo niewielkiej dopłaty wymaga natomiast najdroższa odmiana z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 185 KM połączonym ze skrzynią DSG – w tym przypadku cena rozpoczyna się od 122 250 zł.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Testowany egzemplarz został wyposażony w podstawowego diesla, który bardzo sprawnie radzi sobie z uterenowionym kombi Skody. Zapewnia on sprint do 100 km/h w 9,1 s, dobre przyspieszenie podczas wyprzedzania i prędkość maksymalną równą 207 km/h. Widoczny na zdjęciach egzemplarz otrzymał też kilka elementów wyposażenia dodatkowego – m.in. nawigację Columbus, system audio Canton, reflektory biksenonowe i podgrzewaną przednią szybę. Wszystkie wymagające dopłaty elementy podniosły cenę auta do 133 650 zł. Z jednej strony to sporo, a do tego już podstawowa wersja Scouta jest przeszło dwa razy droższa od najtańszej Octavii kombi (58 400 zł). Z drugiej trzeba pamiętać o tym, że uterenowiona wersja już na starcie jest bogato wyposażona i posiada mocniejsze silniki, a jeśli porównamy ją do innych podwyższonych kombi na rynku, to Octavia okazuje się najtańszym autem tego typu.

d2zcxdu

Skoda Octavia Scout to model dla osób, które potrzebują samochodu wielozadaniowego i nie kierując się modą, wybiorą bardziej praktyczne kombi zamiast SUV-a w podobnej cenie. Czeski model to kwintesencja takiego auta, które ma być praktyczne pod każdym względem, ale nie licząc srebrnych dodatków na zderzakach, nie wyróżnia się na ulicy tak jak SUV-y. W praktyce jednak możliwości „terenowe” Scouta są zbliżone do tego, co oferują przedstawiciele tego popularnego segmentu, a na pewno jest to dużo bardziej praktyczne auto.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

"Skoda Octavia Scout" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1968"
Moc KM / przy obr./min "150 / 3500-4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320 / 1750-3000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "207"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,1 / 4,6 / 5,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,4 / 5,4 / 6,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "610 / 1740"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4659 / 1814 / 1496"
Cena wersji podstawowej w zł "113 500"
Cena testowanego modelu w zł "133 650"
Plusy null
Minusy null
d2zcxdu

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2zcxdu
d2zcxdu
Więcej tematów