Skoda Octavia Combi 4x4: co stoi za jej sukcesem?
Skoda Octavia to najchętniej kupowany nowy samochód w Polsce, a szczególną popularnością cieszy się praktyczna odmiana kombi. Postanowiliśmy wybrać się w dłuższą wyprawę i sprawdzić, dlaczego w naszym kraju Octavia cieszy się takim uznaniem.
Kolejne generacje dużego kompaktu czeskiej marki to codzienny widok na naszych drogach. Klasyczny, wręcz nudny wygląd to najczęstszy powód krytyki Skody Octavii. Pytanie tylko, czy faktycznie jest to zła cecha? Wielu kierowców chce się wyróżnić na drodze, ale okazuje się, że jeszcze więcej osób nie przywiązuje do tego wagi, albo wręcz woli pozostać anonimowymi. Do tego dochodzą praktyczne lakiery w odcieniach szarości, na których nie widać tak mocno brudu i mamy obraz najchętniej kupowanego samochodu w Polsce – właśnie niczym nie wyróżniającej się na parkingu Skody Octavii.
Jednak stylistyka – oceniania pozytywnie lub nie – nie jest powodem sukcesu czeskiego samochodu. W czasach pierwszej generacji mocnym argumentem była cena, ale dzisiaj trudno nazwać Octavię tanim samochodem. Wersja z nieco mocniejszym silnikiem benzynowym (1,4 l, 140 KM) i bogatszym, ale nie szczególnie wyszukanym wyposażeniem Elegance, to wydatek 80 100 zł. Wersja kombi wymaga dalszej dopłaty 4000 zł. Jest to kwota na poziomie typowym dla tej klasy, a długa lista wersji napędowych i dodatków wyposażenia pozwala ją znacząco podnieść. Wystarczy przyjrzeć się testowanemu egzemplarzowi, który kryje pod maską 150-konnego diesla przekazującego moc na 4 koła. Model ten otrzymał biksenonowe światła, nawigację z 8-calowym ekranem, lepszy system audio i kilka mniejszych dodatków, co wywindowało jego cenę do 130 700 zł.
Skoro Skoda Octavia nie jest szczególnie tania, to jakim cudem odniosła taki sukces w Polsce? Kierowcy nie patrzą już tylko na samą cenę, ale zwracają też uwagę na to, co za nią dostają. Tutaj ujawnia się jedna z tajemnic sukcesu trzeciej odsłony czeskiego kompaktu. Mimo wydatku podobnego, a czasem nawet nieco wyższego niż u konkurentów, Octavia oferuje więcej. Jest to samochód z pogranicza segmentów C i D, a to oznacza, że jest największym kompaktem na rynku.
Wersja kombi mierzy 4659 mm długości (90 mm więcej od poprzenika), 1814 mm szerokości (o 45 mm więcej) i 1465 mm wysokości z relingami dachowymi. Co jeszcze ważniejsze – rozstaw osi zwiększył się aż o 108 mm. Dzięki temu nowa Octavia oferuje rekordową w klasie ilość miejsca. Szczególnie odczuwalne jest to na tylnej kanapie, gdzie również na dłuższej trasie osoba dorosła można podróżować w komfortowych warunkach.
Kompaktowa Skoda wyróżnia się też na tle konkurencji stroną praktyczną. Już odmiana liftback oferuje imponujący bagażnik o pojemności 590 l, natomiast w przypadku kombi jest to aż 610 l – najwięcej w klasie. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1740 l. Klienci czeskiej marki cenią też oferowane za dopłatą dodatki, takie jak zestaw siatek do bagażnika (200 zł), gniazdko 230 V pozwalające naładować telefon lub laptopa (400 zł), możliwość składania oparcia kanapy dźwigniami umieszczonymi w bagażniku (350 zł), czy pakiet na bezdroża, czyli zestaw osłon chroniących podzespoły samochodu od spodu (650 zł).
Niewiele osób może sobie pozwolić na niepraktyczny samochód pod postacią roadstera lub coupe. Wielu kierowców jest zmuszonych do posiadania auta rodzinnego, ale nawet ci, którzy nie muszą wozić dzieci do szkoły, okazjonalnie potrzebują bardziej wielozadaniowego pojazdu. Czy po to, aby raz w roku pojechać na wakacje, czy dlatego, że muszą przewieźć kupiony właśnie nowy telewizor. To właśnie ta uniwersalność i pewność, że samochód sprawdzi się niemal w każdej sytuacji, są powodami, dla których ludzie tak chętnie decydują się na duże kombi od Skody.
O tym, czy taka decyzja jest uzasadniona, postanowiliśmy przekonać się pakując pełen bagażnik i udając się w dalszą podróż – coś czego nie dałoby się zrobić w sportowym samochodzie. Mimo sporej ilości walizek, siatek i plecaków udało się wszystko zmieścić pod roletą osłaniającą przestrzeń bagażową i można było ruszyć w trasę. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie brakowało miejsca, aby wygodnie spędzić całą podróż. Osoby zajmujące miejsce z tyłu mogły też bez problemu się zdrzemnąć, zajmując wygodną pozycję. W dobie rosnącej liczby urządzeń przenośnych, które mamy przy sobie, bardzo przydatne okazało się gniazdko 230 V umieszczone pod nawiewami w drugim rzędzie siedzeń (co umożliwia korzystanie z niego również osobom znajdującym się z przodu).
Przekonaliśmy się bardzo szybko, że najważniejszą cechą Skody Octavii jest to, iż niczego nie udaje. Jest dokładnie taka, na jaką wygląda – praktyczna do bólu, z ergonomicznym wnętrzem, ale też nudna i nie zwracająca na siebie uwagi. W tej klasie na pewno jest to jeden z najlepszych wyborów, jeśli mamy udać się w dalszą podróż, zabierając ze sobą spory bagaż.
Silnik diesla oferujący 150 KM zapewnia optymalne osiągi, pozwalając bezpiecznie wyprzedzić, a przy tym zadowalając się przeciętną ilością paliwa. Szczególnie w przypadku mocniej obciążonego samochodu możemy zapomnieć o wartościach spalania obiecywanych przez producenta, ale 5,4 l/100 km na zwykłej trasie i 7,1 l/100 km na autostradzie to bardzo dobry wynik dla tak dużego kombi z napędem na 4 koła. Jest to między innymi zasługa zdecydowanego obniżenia ciężaru Octavii trzeciej generacji, które, w zależności od wersji, sięga nawet 102 kg.
Na koniec pozostaje kwestia napędu na cztery koła. Czy warto decydować się na tę kosztującą 8650 zł opcję? Docenimy ją przede wszystkim zimą, gdy będziemy musieli wyjechać z oblodzonego, albo zaśnieżonego parkingu. W cieplejszym czasie pomoże na błocie, w które zamieni się leśna droga. Mimo niezaprzeczalnych zalet takiego rozwiązania, każdy indywidualnie powinien określić, jak często okaże się ono przydatne i czy warte jest dość sporych nakładów finansowych.
Czas odpowiedzieć ostatecznie na postawione na początku pytanie – dlaczego Skoda Octavia jest najpopularniejszym nowym samochodem w Polsce? W pewnym stopniu spowodowane jest to przyzwyczajeniem klientów. Pierwsza generacja zachęcała do siebie nie tylko stroną praktyczną, ale tym, że była tania i to ona zbudowała pozycję czeskiego auta w naszym kraju. Jednak jeszcze ważniejsze są cechy najnowszego modelu – dobry stosunek ceny do tego, co kierowca dostaje w zamian, najbardziej przestronne wnętrze w klasie i klasyczny wygląd, który choć nudny, to ma się podobać każdemu.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
"Skoda Octavia Combi 4x4" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, turbodiesel" |
Pojemność silnika cm3 | "1968" |
Moc KM / przy obr./min | "150 / 3500-4000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "320 / 1750-3000" |
Skrzynia biegów | "manualna, 6-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "213" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "8,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "5,9 / 4,3 / 4,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d. / 5,4 / 6,9" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "610 / 1740" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4659 / 1814 / 1465" |
Cena wersji podstawowej w zł | "58 400" |
Cena testowanego modelu w zł | "130 700" |
Plusy | null |
Minusy | null |