Škoda Karoq - premiera SUV-a, który może zmienić polski rynek aut
Škoda zaprezentowała kompaktowego SUV-a o nazwie Karoq, który może sporo namieszać na polskim rynku i nie tylko. Dlaczego? Ponieważ wielkością odpowiada Octavii, ta jest bardzo popularna, a segment SUV-ów wciąż dynamicznie rośnie.
Przykładem niech będzie Toyota C-HR, która dzięki udanej stylistyce niedługo po premierze znalazła się w ścisłej czołówce sprzedaży aut na polskim rynku. Znając nasze upodobania do marki i segmentu, nowa Škoda Karoq może podobny sukces osiągnąć jeszcze szybciej. Przypominam, że modele Fabia i Octavia to polskie bestsellery.
Škoda Karoq w rzeczywistości jest bliźniaczą konstrukcją z Seatem Atecą i Volkswagenem Tiguanem. Ma tę samą płytę podłogową i nie ulega wątpliwości, że stylistyką mocno nawiązuje w detalach do modelu Kodiaq, ale ogólna bryła jest niemal identyczna jak hiszpańskiego brata.
Jeżeli chodzi o wielkość, plasuje się dokładnie pośrodku. Jest dłuższa od Ateki o 19 mm, ale krótsza od Tiguana o 104 mm. Podobnie jest z bagażnikiem o pojemności 521 litrów – o 36 litrów więcej od Seata i o 94 litry mniej od Volkswagena. Po złożeniu oparć kanapy maksymalnie można uzyskać przestrzeń bagażową o pojemności 1810 litrów.
Do napędu posłuży początkowo jeden z pięciu silników, oczywiście oferowanych również we wspomnianych modelach. Są to następujące jednostki:
- Benzynowy 1.0 TSI: 115 KM i 175 Nm
- Benzynowy 1.5 TSI: 150 KM i 250 Nm
- Diesel 1.6 TDI: 115 KM i 250 Nm
- Diesel 2.0 TDI: 150 KM i 340 Nm
- Diesel 2.0 TDI: 190 KM i 400 Nm
W samochodzie będą dostępne automatyczne i manualne skrzynie biegów, a także napęd na cztery koła. Ten ostatni ma być opcją wersji o mocy przynajmniej 150 KM. Do samochodu będzie można zamówić także wszystkie systemy bezpieczeństwa, jakie już zadebiutowały w Skodzie Kodiaq. Są to asystenci parkowania, pasa ruchu, jazdy w korku, autonomiczny hamulec przeciwkolizyjny i adaptacyjny tempomat.
Samochód ma trafić do sprzedaży w drugiej połowie roku, a w najbliższych miesiącach dojdą najpewniej inne wersje silnikowe oraz stylistyczne Outdoor i Sportsline. Pojawi się także kolejny crossover, będący bliźniakiem Škody Fabii. W ten sposób nawet tak konserwatywna marka jak Škoda rozpoczyna mocną ekspansję na segment SUV/crossover. Kodiaq przyjął się dobrze. Karoq będzie jeszcze bardziej popularny. Jestem tego pewien.