Skoda Felicia
20 lat popularnej "Feli"
5 września 1994 r. linię montażową fabryki w Mlada Boleslav opuściła pierwsza seryjna Skoda Octavia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później na praskim Moście Karola.
Konstrukcja zapożyczyła imię od słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-1964 i zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit, opracowany samodzielnie w pierwszej połowie lat 80-tych. Felicia wykorzystywała wiele elementów z popularnej "Faworytki", ale 1 187 części opracowano od nowa, zgodnie z normami nowego partnera strategicznego - Volkswagena. Prace nad następcą Favorit ruszyły krótko po włączeniu Skody w struktury VW - w 1991 r.
Rok później gotowe były pierwsze prototypy, a w 1993 r. powstała seria otwierająca, poddawana intensywnym badaniom i testom. Warto dodać, że w tym samym czasie równoległe trwały prace nad nową Octavią. W chwili swojej premiery Felicia była oferowana z jedną z wersji sprawdzonego silnika benzynowego 1,3 OHV zasilanego układem jednopunktowego wtrysku. Moc wynosiła 53 lub 68 KM, jednak na eksport kierowano pojazdy 58-konne.
Auto zostało przyjęte ciepło do tego stopnia, że tempo napływu zamówień powodowało odsuwanie w czasie premiery na licznych rynkach zagranicznych. W Polsce w 1995 r. liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłat. Stopniowo uruchamiano montaże w systemach SKD/CKD oraz produkcję w innych zakładach, m. in. w Poznaniu (ponad 130 000 sztuk) czy w Sarajewie (powojenne wznowienie programu produkcyjnego zakładów TAS).