Trzydzieści lat technologicznych innowacji, wybitnych osiągnięć i niepowtarzalnych doświadczeń to istotny kamień milowy Shell Eco-marathon Europe, jednego z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. 230 zespołów studenckich z 30 krajów Europy (i nie tylko) zakwalifikowało się do tegorocznego konkursu, który odbędzie się w Rotterdamie, w dniach 21 – 24 maja.
Młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich samodzielnie zaprojektowane i zbudowane. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh.
Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:
- ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej
- Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej
- Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
- Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
- KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej
- Simr Team z Politechniki Warszawskiej
- SKAP z Politechniki Warszawskiej
- SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
- Smart Power z Politechniki Śląskiej
- Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
- WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej
W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 000 uczestników, których wspiera ponad 40 000 kibiców.
Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej kategorii „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania. Innowacyjne technologie i kreatywny design stanowią istotną wartość konkursu.
Z biegiem lat pojazdy i technologie nieustannie ewoluowały. Coraz więcej zespołów z całej Europy podejmowało wyzwanie ustanowienia rekordowych wyników efektywności energetycznej w różnych kategoriach paliwowych, bijąc jednocześnie rekordy swoich uczelni i krajów. W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. Minęło 30 lat, a zespoły konkursowe nadal biją rekordy i osiągają nowe, znacznie większe odległości. W 2014 roku, zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Postęp ten pokazuje prawdziwy skok technologiczny, który udało się osiągnąć uczestnikom Shell Eco-marathonu.
Przygotowując się do majowego konkursu, studenci ciężko pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu - CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.
Norman Koch, Dyrektor ds. Technicznych Shell Eco-marathon powiedział: - Sezon 2015 zapowiada się bardzo obiecująco dla edycji europejskiej. Świętując 30-lecie konkursu z całą rodziną Shell Eco-marathon, chcemy powrócić do najważniejszych momentów z ostatnich trzech dekad i podkreślić ich wagę, a co ważniejsze, spojrzeć na nowe technologie, które pozwolą nam zmierzyć się z globalnymi wyzwaniami w zakresie energii i mobilności. Nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć, co studenci przygotowali w tym roku i jakich zaskakujących osiągnięć dokonają.
- Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-martahon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii. Cieszy, że zespoły rok do roku dążą do poprawienia swoich wyników i że wytrwale pracują nad nowymi rozwiązaniami. W nauce wytrwałość i dążenie do realizacji celu jest rzeczą niezwykle istotną. Co więcej, każdego roku w konkursie Shell Eco-martahon bierze udział coraz więcej zespołów z Polski, w tym roku mamy ich aż 11. Oznacza to, że formuła konkursu jest atrakcyjna dla młodych inżynierów i że stała się ona bodźcem do doskonalenia nie tylko technologii, ale również umiejętności jej uczestników, które w przyszłości z pewnością wykorzystają w pracy zawodowej. - Podkreśla Agata Hinc, rzecznik prasowy Shell Polska.
Źródło: Shell
mp/moto.wp.pl