Seniorzy również mogą być niebezpieczni "za kółkiem"

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W porównaniu do grupy wiekowej 25-64 ryzyko spowodowania wypadku przez osoby powyżej 65 roku życia wzrasta o 16 proc. Jest to najczęściej spowodowane względami zdrowotnymi.

Młodzi dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi. Najbezpieczniej jeździmy w latach "aktywności zawodowej". Młodych charakteryzuje brak doświadczenia, brawura oraz zbyt wysoka ocena własnych umiejętności. W przypadku osób powyżej 65 roku życia największą bolączką jest malejący refleks, mniejsza zdolność widzenia i słyszenia. Są oni jednak zwykle bardziej rozważni i ostrożni.

Nie ma określonego limitu, w którym należy przestać prowadzić auto - dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej zdecydowanie później. Trudno jest wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej zmiany np. w widzeniu.

W wielu krajach seniorzy-kierowcy muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym. W Polsce nie ma takich uregulowań, jednak nie zwalnia to starszych z odpowiedzialności. Nie można czekać na wypadek tylko trzeba być świadomym sygnałów które powinny budzić niepokój - wzrost niebezpiecznych sytuacji na drodze, trudności w dostrzeganiu pieszych czy większe zdenerwowanie "za kółkiem".

Ból czy sztywność szyi mogą utrudnić oglądanie na boki, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku zmiany pasa ruchu. Z kolei ból i uczucie ciężkości w nogach mogą sprawić wolniejsze przekładanie nogi z pedałów a co za tym idzie - wolniejszą reakcję.

Na możliwości prowadzenia wpływ mają również przyjmowane leki - dlatego też warto zapytać lekarza o efekty uboczne. Niektóre z nich same nie wpływają na możliwość kierowania pojazdem, ale już w połączeniu z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację.

Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się podczas kierowania mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone trasy. Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym pojazdem.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

/ll

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025