Trwa ładowanie...

Seniorzy również mogą być niebezpieczni "za kółkiem"

Seniorzy również mogą być niebezpieczni "za kółkiem"Źródło: Thinkstockphotos
d4jdngl
d4jdngl

W porównaniu do grupy wiekowej 25-64 ryzyko spowodowania wypadku przez osoby powyżej 65 roku życia wzrasta o 16 proc. Jest to najczęściej spowodowane względami zdrowotnymi.

Młodzi dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi. Najbezpieczniej jeździmy w latach "aktywności zawodowej". Młodych charakteryzuje brak doświadczenia, brawura oraz zbyt wysoka ocena własnych umiejętności. W przypadku osób powyżej 65 roku życia największą bolączką jest malejący refleks, mniejsza zdolność widzenia i słyszenia. Są oni jednak zwykle bardziej rozważni i ostrożni.

Nie ma określonego limitu, w którym należy przestać prowadzić auto - dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej zdecydowanie później. Trudno jest wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej zmiany np. w widzeniu.

W wielu krajach seniorzy-kierowcy muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym. W Polsce nie ma takich uregulowań, jednak nie zwalnia to starszych z odpowiedzialności. Nie można czekać na wypadek tylko trzeba być świadomym sygnałów które powinny budzić niepokój - wzrost niebezpiecznych sytuacji na drodze, trudności w dostrzeganiu pieszych czy większe zdenerwowanie "za kółkiem".

Ból czy sztywność szyi mogą utrudnić oglądanie na boki, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku zmiany pasa ruchu. Z kolei ból i uczucie ciężkości w nogach mogą sprawić wolniejsze przekładanie nogi z pedałów a co za tym idzie - wolniejszą reakcję.

d4jdngl

Na możliwości prowadzenia wpływ mają również przyjmowane leki - dlatego też warto zapytać lekarza o efekty uboczne. Niektóre z nich same nie wpływają na możliwość kierowania pojazdem, ale już w połączeniu z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację.

Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się podczas kierowania mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone trasy. Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym pojazdem.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

/ll

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj