Samochody Północnej Korei
Tempo w kraju dyktatury
Choć dla około 70 proc. mieszkańców podstawowym środkiem transportu jest rower, Korea Północna posiada swój przemysł motoryzacyjny
Korea Północna nie schodzi ostatnio z pierwszych stron gazet z powodu nuklearnych gróźb Kim Dzong Una. Kraj ten, znany z dominacji przemysłu wojskowego nad innymi przejawami ludzkiej wytwórczości, nie sprzyja dobrobytowi społeczeństwa. Tym niemniej, choć dla około 70 proc. mieszkańców podstawowym środkiem transportu jest rower, Korea Północna posiada swój przemysł motoryzacyjny. Korzystają z niego ci nieliczni, którzy mają prawo do posiadania samochodu i środki, pozwalające na jego zakup, a także sąsiedzi Korei Północnej, importujący produkowane tam auta. Co wytwarza się w kraju Kim Dzong Una?
Początkiem motoryzacji w Korei Północnej był zastrzyk wsparcia ze strony Związku Radzieckiego. Sowieci podarowali Koreańczykom licencję na Pobiedę GAZ-M20. Przypomnijmy, że ten sam pojazd w Polsce stał się dumną Warszawą. Dziś głównym producentem samochodów osobowych w Korei Północnej jest firma Pyeonghwa Motors, co znaczy tyle, co "tempo". Przedsiębiorstwo założone w 1999 roku powstało dzięki wspólnym staraniom północnokoreańskiej firmy Ryonbong General Corporation oraz Pyeonghwa z Korei Południowej. Co ciekawe, ta ostatnia należy do Kościoła Zjednoczeniowego założonego w Seulu.