Lancia Theta - instalacja elektryczna, r. 1913
Samochód to niezależność - nie tylko od środków komunikacji masowej, ale też od warunków atmosferycznych. Tak jest dziś, ale kiedyś było zupełnie inaczej. W czasach, w których samochody nie posiadały elektrycznych reflektorów, jazda po zmroku poza oświetlonymi ulicami miast była igraniem ze śmiercią. Zmieniła to Lancia, która w 1913 roku zaprezentowała model Theta. Pojazd posiadał instalację elektryczną, zasilającą światła i rozrusznik.
Lancia to marka, która dziś prawie nie istnieje, ale jej wkładu w motoryzację nie da się przeoczyć. W 1922 roku Włosi pokazali Lambdę - pierwszy samochód z nadwoziem monocoque. Model Andrea w 1948 roku otrzymał pierwszą na świecie skrzynię biegów o pięciu przełożeniach, a Aurelia w 1950 pierwszy silnik V6 w wielkoseryjnym pojeździe osobowym. Włoska marka jest też pionierem w dziedzinie niezależnego zawieszenia. W 1986 roku Lancia pokazała zaś model Thema 8.32 z silnikiem Ferrari. Samochód ten jako pierwszy na świecie posiadał wysuwany elektrycznie spojler z tyłu.
tb/sj/tb, moto.wp.pl