Samochody, które zmieniły motoryzację
Cadillac De Ville - poduszka powietrzna, r.1974
Oto modele, w których po raz pierwszy pojawiły się najważniejsze rozwiązania techniczne, stosowane do dziś
Współczesne samochody są wysoce skomplikowanymi maszynami, które zapewniają nam szybkość przemieszczania się, bezpieczeństwo i komfort. Myślicie, że wszystkie te zdobycze techniki są owocem pracy inżynierów w ostatnich latach? Nic podobnego. Oto modele, w których po raz pierwszy pojawiły się najważniejsze rozwiązania techniczne.
Poduszka powietrzna od lat jest obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu sprzedawanego w Unii Europejskiej. Oczywiście dziś auta mają ich wiele - dwie frontowe dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, poduszki boczne, a w niektórych samochodach nawet takie, które chronią kolana i biodra, albo są wkomponowane w pasy bezpieczeństwa. Element ten ma już dość długą historię. W 1951 roku niemiecki inżynier Walter Linderer zaprojektował poduszkę powietrzną przeznaczoną do użytku w samochodzie. W opublikowaniu patentu ubiegł go jednak Amerykanin John W. Hetrick, któremu udało się to 18 sierpnia 1953 roku. Koncerny samochodowe nie były jednak wówczas zainteresowane takim rozwiązaniem i o sprawie zapomniano. W 1963 roku ponownego wynalezienia poduszki powietrznej dokonał Japończyk Tasuzaburou Kobori i to na jego projekcie oparte są rozwiązania stosowane do dzisiaj.
Po raz pierwszy poduszka powietrzna pojawiła się w 1971 roku w eksperymentalnej serii samochodów Forda. Potem zaczął eksperymentować General Motors i to właśnie markom tego koncernu po raz pierwszy udało się zastosować poduszkę powietrzną w seryjnie produkowanym samochodzie. Cadillac De Ville z 1974 roku mógł zostać wyposażony opcjonalnie w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
W 1981 roku w Mercedesie Klasy S ochrona pasażerów za pomocą poduszki powietrznej nabrała nowego wymiaru. Pojawił się - również opcjonalny - system napinania pasów bezpieczeństwa, który dziś jest powszechnie spotykany. Pierwszym samochodem, w którym poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera pojawiły się jako wyposażenie seryjne, było Porsche 944 turbo z 1987 roku.