Jensen Interceptor FF - napęd na cztery koła i ABS, r.1967
Audi i Subaru - to dwie firmy, które najczęściej przychodzą nam do głowy w związku z napędem na cztery koła. Żadna z nich nie może jednak szczycić się mianem prekursora tego rozwiązania. Ten tytuł należy się angielskiej firmie Jensen, która zajmowała się produkcją pojazdów o sportowym zacięciu. Model Interceptor FF w 1967 roku został wyposażony w napęd 4x4 jako pierwszy produkcyjny, osobowy samochód na świecie.
Samo rozwiązanie jest oczywiście o wiele starsze. Koncepcję napędu na cztery koła, wraz z odpowiednim mechanizmem różnicowym, w 1883 roku opracował Anglik Bramah Joseph Diplock. W 1899 roku elektryczny pojazd z takim napędem stworzył Ferdinand Porsche. Holenderskiej firmie Spyker należy się zaś tytuł pierwszego producenta, który zastosował napęd na cztery koła w samochodzie z silnikiem spalinowym. Był nim Spyker 60 H.P., który dodatkowo jako pierwszy został wyposażony w silnik o sześciu cylindrach. Model ten był jednak autem wyścigowym, które nigdy nie trafiło do masowej produkcji.
W latach czterdziestych napęd na cztery koła okazał się bardzo przydatny w samochodach terenowych produkowanych na potrzeby różnych armii. Tylko w 1941 roku rozwiązanie to pojawiło się m.in. w amerykańskim Willysie MA/MB, radzieckim GAZ-64 i niemieckim Typ 128 Schwimmwagen, czyli terenowej amfibii zbudowanej na bazie Volkswagena Garbusa. Jeśli jednak chodzi o seryjne samochody osobowe, napęd na cztery koła pojawił się dopiero w 1967 roku w Jensenie Interceptorze FF.
Ten sam model był również pierwszym seryjnym pojazdem wyposażonym w ABS. System, który reguluje siłę hamowania, nie pozwalając na poślizg, został wynaleziony w 1929 roku przez Francuza Gabriela Voisin z myślą o przemyśle lotniczym. W 1958 roku ABS po raz pierwszy został eksperymentalnie zastosowany w motocyklu, a w 1967 roku trafił do Interceptora FF. Co ciekawe, model ten stał się gwoździem do trumny firmy Jensen właśnie przez swoją innowacyjność. Po prostu wyprzedzał epokę.