Alfa Romeo 156 - system common rail, r. 1997
Wersje z silnikiem Diesla stanowią obecnie około połowę sprzedawanych w Europie samochodów osobowych. Ten rodzaj jednostki stał się tak popularny w "osobówkach", gdyż rozwój technologii wyeliminował wiele wad, które nie przeszkadzały w przypadku pojazdów ciężarowych. Jednym z kamieni milowych w historii silników Diesla było wdrożenie technologii common rail.
Pomysł na zaopatrywanie poszczególnych cylindrów w paliwo za pomocą wspólnej szyny powstał w latach sześćdziesiątych XX wieku w Szwajcarii. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych technologię tę udało się wprowadzić japońskiej firmie Denso, a poligonem doświadczalnym była ciężarówka. Prace nad tą technologią trwały także we Włoszech. Fiat był jednak wówczas zbyt słaby, aby odpowiednio wykorzystać nowe rozwiązanie i sprzedał je firmie Bosch. Common rail okazał się pomysłem z ogromnym potencjałem i dziś jest najpopularniejszym rodzajem zasilania diesli.
Choć gotowy pomysł został przez Włochów sprzedany Boschowi, pierwszy samochód osobowy, który w seryjnej produkcji oferował silnik z systemem common rail, była włoska Alfa Romeo 156 2.4 JTD.