Fiat Panda
Druga generacja Fiata Pandy to najgłośniejszy przypadek utraty produkowanego modelu przez polską fabrykę. Model ten, podobnie jak Ford Ka, był blisko spokrewniony z Fiatem 500 i powstawał w tym samym tyskim zakładzie. Tani, praktyczny i dobrze wykonany samochód cieszył się korzystną opinią, a polska fabryka zbierała pochwały za jakość produkcji. Niemal 2,2 mln egzemplarzy, które opuściły polską montownię, było powodem do dumy, ale mimo tych wszystkich pozytywów, Fiat podjął decyzję, że nowa Panda będzie produkowana we Włoszech.
W tym przypadku za zmianą miejsca produkcji stała polityka. Choć wytwarzanie samochodów w Polsce było tańsze i bardziej opłacalne dla Fiata, to szefostwo koncernu ustaliło z włoskim rządem, że nie zamknie w tym kraju żadnej fabryki. Spadająca liczba oferowanych modeli i coraz mniejszy popyt na Fiaty oznaczał, że obietnicę da się spełnić tylko przenosząc produkcję Pandy z Polski do Włoch.