Samochody Coupe-Cabrio

None

Obraz

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

W roku 1934, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, na stoisku firmy Peugeot zaprezentowano pojazd, który - jak głosił slogan reklamowy: "W ciągu zaledwie kilku sekund z zamkniętej limuzyny przeobraża się w otwarty kabriolet". Pojazd ten, oznaczony jako 401 ECLIPSE, zbudował konstruktor Peugeota (z wykształcenia dentysta), George Paulin.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Koncepcja samochodu uniwersalnego, który z rozłożonym dachem był sportowym coupe, a po schowaniu dachu do bagażnika kabrioletem, interesowała szefostwo koncernu od roku 1933. Najpierw był prototyp 401 ECLIPSE, a w roku 1935 na drogi wyjechał pojazd mający identyczne rozwiązanie - Peugeot 402. Przemiana z Coupe w kabrio polegała na wykorzystaniu silników elektrycznych i siłowników do uchylenia klapy bagażnika, przesunięcia całej płaszczyzny dachu znad przestrzeni pasażerskiej do kufra i zamknięciu pokrywy bagażnika.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

W roku 1934, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, na stoisku firmy Peugeot zaprezentowano pojazd, który - jak głosił slogan reklamowy: "W ciągu zaledwie kilku sekund z zamkniętej limuzyny przeobraża się w otwarty kabriolet". Pojazd ten, oznaczony jako 401 ECLIPSE, zbudował konstruktor Peugeota (z wykształcenia dentysta), George Paulin.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Koncepcja samochodu uniwersalnego, który z rozłożonym dachem był sportowym coupe, a po schowaniu dachu do bagażnika kabrioletem, interesowała szefostwo koncernu od roku 1933. Najpierw był prototyp 401 ECLIPSE, a w roku 1935 na drogi wyjechał pojazd mający identyczne rozwiązanie - Peugeot 402. Przemiana z Coupe w kabrio polegała na wykorzystaniu silników elektrycznych i siłowników do uchylenia klapy bagażnika, przesunięcia całej płaszczyzny dachu znad przestrzeni pasażerskiej do kufra i zamknięciu pokrywy bagażnika.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Po wojnie ideą składania dachu jak w Peugeocie 402 zainteresowano się w USA. W erze "krążowników szos" zaoferowano nietypowe kabrio. W latach 1957-1959 produkowano Forda Fairlane Skyliner, którego sztywny dach był chowany do bagażnika. Jednak cena wyższa o 15% od produkowanego powszechnie Forda Sunliner Cabrio i niestabilna konstrukcja otwierania dachu spowodowały, że wyprodukowano zaledwie 500 tych samochodów. W Peugeocie 402 płaszczyzna dachu była nieduża, a w Fordzie długość dachu była porównywalna z wielkością małego europejskiego samochodu. Utrzymanie sztywności tak dużej powierzchni i precyzyjne umieszczenie jej w kufrze stwarzało spore problemy.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.

/ 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.

10 / 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Prawdziwy renesans konstrukcji coupe-cabrio zawdzięczamy prekursorowi systemu, firmie Peugeot. Jesienią 2000 zaprezentowano 206 CC, który powstał w oparciu o klasyczny model P206. Z przodu ma dwa kubełkowe fotele o zmniejszonej wysokości, a z tylu dwa fotele, idealnie wpasowane w konstrukcję i zwieńczone dwoma stylowymi pałąkami.

11 / 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Zespół dachu to cztery ruchome elementy: sztywny dach, szyba osadzona w tylnych słupkach, pokrywa bagażnika i składana półka. Elementy te obsługiwane są przez mechanizm elektrohydrauliczny, składający się z pięciu siłowników z których dwa to siłowniki dachu, dwa pokrywy bagażnika, a ostatni służy do uchylania półki. Dzięki takiej konstrukcji kierowca jadący samochodem coupe - po odpięciu zaczepów za osłonami przeciwsłonecznymi i naciśnięciu przycisku między fotelami rozpoczyna "przebudowę karoserii", tworząc kabriolet.

12 / 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

W tym celu pokrywa bagażnika jest uchylana, półka za fotelami zostaje uniesiona, a dach przesuwa do tyłu i składa na łączeniu z szybą. Następnie "sandwich", powstały wskutek złożenia dachu i szyby jest umieszczony w bagażniku, półka zasłania wszelkie mechanizmy, bagażnik jest domykany i ... mamy klasyczny kabriolet.

13 / 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

To rozwiązanie całkowicie wyeliminowało wady kabrioletu. Kierowca nie tylko nie obawia się brzydkiej pogody i zawirowań powietrza podczas szybkiej jazdy, ale także może użytkować pojazd przez sezon zimowy. Po zamknięciu dachu – samochód jest bowiem normalną limuzyną z obiegiem ciepła, pozwalającym na szybkie nagrzanie wnętrza. Klasyczna szyba tylna zapewnia dobrą widoczność.

14 / 14Samochody Coupe-Cabrio

Obraz

Obecnie system coupe-cabrio jest stosowany zarówno w małych samochodach klasy Mitsubishi Colt, jak i dużych limuzynach Mercedes SL, czy Volvo C70. Fakt wycofania z oferty klasycznych kabrioletów, na korzyść systemu CC (Renault Megane, Peugeot klasy średniej, Opel Astra) sugeruje, że właśnie taka będzie przyszłość pojazdów z bez dachu.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025