Samochody Coupe-Cabrio
None
Samochody Coupe-Cabrio
W roku 1934, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, na stoisku firmy Peugeot zaprezentowano pojazd, który - jak głosił slogan reklamowy: "W ciągu zaledwie kilku sekund z zamkniętej limuzyny przeobraża się w otwarty kabriolet". Pojazd ten, oznaczony jako 401 ECLIPSE, zbudował konstruktor Peugeota (z wykształcenia dentysta), George Paulin.
Samochody Coupe-Cabrio
Koncepcja samochodu uniwersalnego, który z rozłożonym dachem był sportowym coupe, a po schowaniu dachu do bagażnika kabrioletem, interesowała szefostwo koncernu od roku 1933. Najpierw był prototyp 401 ECLIPSE, a w roku 1935 na drogi wyjechał pojazd mający identyczne rozwiązanie - Peugeot 402. Przemiana z Coupe w kabrio polegała na wykorzystaniu silników elektrycznych i siłowników do uchylenia klapy bagażnika, przesunięcia całej płaszczyzny dachu znad przestrzeni pasażerskiej do kufra i zamknięciu pokrywy bagażnika.
Samochody Coupe-Cabrio
W roku 1934, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, na stoisku firmy Peugeot zaprezentowano pojazd, który - jak głosił slogan reklamowy: "W ciągu zaledwie kilku sekund z zamkniętej limuzyny przeobraża się w otwarty kabriolet". Pojazd ten, oznaczony jako 401 ECLIPSE, zbudował konstruktor Peugeota (z wykształcenia dentysta), George Paulin.
Samochody Coupe-Cabrio
Koncepcja samochodu uniwersalnego, który z rozłożonym dachem był sportowym coupe, a po schowaniu dachu do bagażnika kabrioletem, interesowała szefostwo koncernu od roku 1933. Najpierw był prototyp 401 ECLIPSE, a w roku 1935 na drogi wyjechał pojazd mający identyczne rozwiązanie - Peugeot 402. Przemiana z Coupe w kabrio polegała na wykorzystaniu silników elektrycznych i siłowników do uchylenia klapy bagażnika, przesunięcia całej płaszczyzny dachu znad przestrzeni pasażerskiej do kufra i zamknięciu pokrywy bagażnika.
Samochody Coupe-Cabrio
Po wojnie ideą składania dachu jak w Peugeocie 402 zainteresowano się w USA. W erze "krążowników szos" zaoferowano nietypowe kabrio. W latach 1957-1959 produkowano Forda Fairlane Skyliner, którego sztywny dach był chowany do bagażnika. Jednak cena wyższa o 15% od produkowanego powszechnie Forda Sunliner Cabrio i niestabilna konstrukcja otwierania dachu spowodowały, że wyprodukowano zaledwie 500 tych samochodów. W Peugeocie 402 płaszczyzna dachu była nieduża, a w Fordzie długość dachu była porównywalna z wielkością małego europejskiego samochodu. Utrzymanie sztywności tak dużej powierzchni i precyzyjne umieszczenie jej w kufrze stwarzało spore problemy.
Samochody Coupe-Cabrio
Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.
Samochody Coupe-Cabrio
Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.
Samochody Coupe-Cabrio
Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.
Samochody Coupe-Cabrio
Ideę składanego, sztywnego dachu ponownie rozpropagował Mercedes. Jego konstruktorzy zajęli się pracami nad koncepcją - określoną nazwą "vario-dach", a efektem ich prac był seryjny model SLK, który trafił na rynek wiosną 1996.
Samochody Coupe-Cabrio
Prawdziwy renesans konstrukcji coupe-cabrio zawdzięczamy prekursorowi systemu, firmie Peugeot. Jesienią 2000 zaprezentowano 206 CC, który powstał w oparciu o klasyczny model P206. Z przodu ma dwa kubełkowe fotele o zmniejszonej wysokości, a z tylu dwa fotele, idealnie wpasowane w konstrukcję i zwieńczone dwoma stylowymi pałąkami.
Samochody Coupe-Cabrio
Zespół dachu to cztery ruchome elementy: sztywny dach, szyba osadzona w tylnych słupkach, pokrywa bagażnika i składana półka. Elementy te obsługiwane są przez mechanizm elektrohydrauliczny, składający się z pięciu siłowników z których dwa to siłowniki dachu, dwa pokrywy bagażnika, a ostatni służy do uchylania półki. Dzięki takiej konstrukcji kierowca jadący samochodem coupe - po odpięciu zaczepów za osłonami przeciwsłonecznymi i naciśnięciu przycisku między fotelami rozpoczyna "przebudowę karoserii", tworząc kabriolet.
Samochody Coupe-Cabrio
W tym celu pokrywa bagażnika jest uchylana, półka za fotelami zostaje uniesiona, a dach przesuwa do tyłu i składa na łączeniu z szybą. Następnie "sandwich", powstały wskutek złożenia dachu i szyby jest umieszczony w bagażniku, półka zasłania wszelkie mechanizmy, bagażnik jest domykany i ... mamy klasyczny kabriolet.
Samochody Coupe-Cabrio
To rozwiązanie całkowicie wyeliminowało wady kabrioletu. Kierowca nie tylko nie obawia się brzydkiej pogody i zawirowań powietrza podczas szybkiej jazdy, ale także może użytkować pojazd przez sezon zimowy. Po zamknięciu dachu – samochód jest bowiem normalną limuzyną z obiegiem ciepła, pozwalającym na szybkie nagrzanie wnętrza. Klasyczna szyba tylna zapewnia dobrą widoczność.
Samochody Coupe-Cabrio
Obecnie system coupe-cabrio jest stosowany zarówno w małych samochodach klasy Mitsubishi Colt, jak i dużych limuzynach Mercedes SL, czy Volvo C70. Fakt wycofania z oferty klasycznych kabrioletów, na korzyść systemu CC (Renault Megane, Peugeot klasy średniej, Opel Astra) sugeruje, że właśnie taka będzie przyszłość pojazdów z bez dachu.