Saab Sonett
WyjÄ tkowy, sportowy „szwed”
None
Saab kojarzony jest przede wszystkim z ponadprzeciÄtnym bezpieczeĆstwem, niewielu jednak wie, ĆŒe w swojej gamie posiada rĂłwnieĆŒâŠ sportowe coupe.
Saab 94 Sonett I - maĆy, dwumiejscowy roadster, przypominajÄ cy nieco model Porsche 550 Spyder, powstaĆ w âszopieâ niedaleko TrollhÄĆŒËttan. CaĆy projekt kosztowaĆ zaledwie 75 tysiÄcy koron szwedzkich. Model byĆ wyĆÄ cznie prototypem, powstaĆo szeĆÄ, a wedĆug niektĂłrych ĆșrĂłdeĆ - siedem egzemplarzy. Inne nazwy to Saab Super Sport oraz Saab 94. W komorze silnika goĆciĆ trzycylindrowy, dwusuwowy motor o pojemnoĆci 748 cm3, generujÄ cy doĆÄ znikomÄ moc 57,5 KM.
Saab Sonett II, czyli Saab 97, powstaĆ w 1966 r. KonstrukcjÄ oparto na stalowej ramie przestrzennej, na ktĂłrej osadzono nadwozie z wĆĂłkna szklanego. WnÄtrze mieĆciĆo dwie osoby, ktĂłre na nadmiar komfortu raczej nie mogĆy narzekaÄ. W aucie montowano dwusuwowy, trzycylindrowy motor o pojemnoĆci 841 cm3 oraz mocy 60 KM z rajdowego modelu Saab Sport. OsiÄ gi byĆy⊠doĆÄ przeciÄtne. Podobnie jak wolumen jego sprzedaĆŒy.
Saab Sonett III zadebiutowaĆ w 1970 roku. WyglÄ d samochodu przeszedĆ prawdziwÄ rewolucjÄ. Ostrzejsze ksztaĆty, charakterystyczny przĂłd z szerokim pasem, skrywajÄ cym reflektory i pozostaĆe detale, spowodowaĆy, ĆŒe Sonett III staĆ siÄ wreszcie zadziorny i zyskaĆ charakter, godny sportowego auta. Pod maskÄ zastosowano jednostkÄ 1.7 litra o mocy 75 KM. Z fabryki Saaba wyjechaĆo tylko 8351 egzemplarzy modelu Sonett III, choÄ wydaje siÄ, ĆŒe pojazd miaĆ o wiele wiÄkszy potencjaĆ.