Trwa ładowanie...

Saab 9-3 SportSedan, a „problem spódnicy”

Saab 9-3 SportSedan, a „problem spódnicy”
dp7bp2h
dp7bp2h
Saab 93B, 1959
Źródło: Saab 93B, 1959

Samochód sportowy uchodzi często za rekwizyt mający potwierdzać męskość swego posiadacza. Często kupowany jest więc przez takich, którzy takich rekwizytów potrzebują. Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo, czy Audi RS to samochody idealne właśnie dla macho.
Saab proponuje nowatorskie spojrzenie na auto sportowe. Zaproszono grupę kobiet pracujących w Saab Automobile AB do testowania swoich przyszłych modeli samochodów. Drużyna składa się z dziesięciu kobiet zajmujących w firmie stanowiska zarówno administracyjne jak i techniczne, w wieku od 27 do 55 lat, wzrost od 1,57 do 1,84 m. Drużyna kobieca działa już od ponad trzech lat i uczestniczy we wszystkich projektach nowych samochodów Saab. Pierwszym samochodem, nad którego projektem od początku czuwała „drużyna kobieca” jest Saab 9-3 SportSedan.

Saab 95, 1959
Źródło: Saab 95, 1959

Mówi Lill Melander, szefowa drużyny kobiecej Saaba: „Nie wydaje się możliwe bezpośrednie zrównanie potrzeb kobiet i mężczyzn, tak więc nasza grupa ma ważną rolę wskazywania na istniejące różnice, szczególnie pod względem fizycznym. Byłyśmy już nieraz źródłem objawienia dla konstruktorów. Weźmy na przykład sposób siedzenia w samochodzie: kobiety – w przeciwieństwie do mężczyzn - siedzą na ogół z nogami niemal złączonymi, co oznacza, iż przestrzeń pod kolumną kierownicy może okazać się za ciasna dla naszych kolan.”

Saab 99, 1969
Źródło: Saab 99, 1969

Zdaniem Lill Melander niemniej ważne są aspekty praktyczne samochodu: „W nielicznych tylko samochodach wzięto pod uwagę, iż kobiety są z reguły jednak słabsze fizycznie od mężczyzn; przetestowałyśmy podnośniki w 11 różnych samochodach, aby zarekomendować stosowne rozwiązania dla nowego 9-3 SportSedana. Kobieta powinna móc bez trudu zmienić koło w swym aucie a nie rezygnować tylko dlatego, iż nie daje sobie fizycznie rady.”
Używanie podnośnika to nie tylko sprawa potrzebnej siły, równie ważne jest – gdzie go podstawić? Stąd uwzględniona sugestia wyraźnego oznaczenia punktów podparcia dla podnośnika w nowym Saabie 9-3 SportSedan.

Saab Sonett I, 1959
Źródło: Saab Sonett I, 1959

Sugestie drużyny kobiecej miały także wpływ na kształt progów nadwozia, które nie utrudniają już teraz wsiadania do samochodu kobietom w dopasowanych spódnicach lub na wysokich obcasach. Lill Melander przyznaje: „problem spódnicy” może wydawać się nieco przesadny – jest on jednak rzeczywiście uciążliwy dla wielu kobiet, a rzadko lub w ogóle nie doceniany przez naszych kolegów”. Zaraz stwierdza, że „w efekcie nowy Saab 9-3 SportSedan to naprawdę wspaniały samochód, sama przyjemność z jazdy - dla kobiet i mężczyzn, tym razem bez różnicy.”

dp7bp2h

Upada kolejny mit na temat podziału świata na męski i damski. Kobiety nie chcą być traktowane protekcjonalnie i coraz częściej pragną, również w przypadku wyboru samochodu, uzewnętrznić właściwą sobie drapieżność. Mężczyźni, którzy uważali Mercedesa klasy A za idealne auto dla kobiety powinni chyba zrewidować swoje poglądy ...zarówno jeśli chodzi o samochody, jak i kobiety.

Zobacz, jakie efekty przyniosła praca "drużyny kobiecej" w przypadku Saab'a 9-3 SportSedan

dp7bp2h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dp7bp2h
Więcej tematów