Renault: pierwsze modele elektryczne wchodzą na polski rynek
Renault wprowadza na polski rynek swoje pierwsze modele elektryczne - Fluence Z.E. oraz Kangoo Z.E.
Fluence Z.E. zaprezentowano w 2009 r. we Frankfurcie. Jest to model przeznaczony zarówno dla klientów indywidualnych, jak i flotowych. Fluence to pierwszy w 100 proc. elektryczny sedan. Aby odróżnić go od wersji spalinowych otrzymało kilka specyficznych, niebieskawych elementów: reflektory, obramowanie reflektorów przeciwmgłowych, przednie i tylne logo, grill i napis "Fluence". Renault na prąd jest dłuższe o 13 cm od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Akumulatory umieszczone są za tylnymi siedzeniami.
We wnętrzu znajdziemy komputer pokładowy podający szereg informacji - chwilowe i średnie zużycie energii, zasięg, stan ładowania lub rozładowania akumulatora. Pakiet My Z.E. Connect pozwala na uzyskanie wiadomości związanych z zasięgiem wozu spoza auta, za pomocą telefonu komórkowego lub komputera.
Silnik elektryczny jest typu synchronicznego z uzwojonym wirnikiem. Jego moc maksymalna wynosi 70 kW i jest uzyskiwana 3 000 obr/min. Zasięg auta w cyklu mieszanym wynosi 185 km. Przy ładowaniu w warunkach domowych uzupełnienie akumulatora do "pełna" trwa 10-12 godzin.
Cena auta wynosi 109 990 zł (wersja Expression) lub 115 990 (Dynamique). Do kosztów należy również doliczyć kwotę 419 zł miesięcznie za wynajem akumulatora.
Renault Kangoo Z.E. przeznaczony jest głównie dla klientów instytucjonalnych. Model dostępny jest w wersji 2- i 5-miejscowej. Przestrzeń ładunkowa oraz ładowność mają takie same parametry jak w odpowiedniku spalinowym.
Auto ma specjalny znaczek Z.E. z tyłu oraz na klapce gniazda ładowania akumulatora. Magazyn energii w odróżnieniu od modelu Fluence mieści się pod podłogą. Silnik wozu ma moc 33 kW oraz moment obrotowy 226 Nm.
Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 22 kWh i zapewnia zasięg 170 km w cyklu mieszanym. Niestety, podczas trudnych warunków pogodowych, dynamicznego stylu jazdy czy licznych wzniesień zasięg ten spada do ok. 80 km. Specjaliści z Renault wyposażyli auto w funkcję Eco Mode, która ogranicza osiągi silnika lecz pozwala na przejechanie do 10 proc. kilometrów więcej.
Podobnie jak w przypadku Fluence istnieje możliwość zdalnej kontroli auta za pomocą systemu My Z.E. Connect. Elektryczne Kangoo kosztuje 79 900 zł, wersja Maxi 2-miejscowa oznacza wydatek 85 800 zł zaś Maxi 5-miejscowa - 89 900 zł. Miesięczne koszty wynajmu akumulatora wynoszą 349 zł.
Obydwa samochody trafią do sprzedaży na jesień 2012 r.