*Harmonijne kształty i funkcjonalność połączona z komfortem jazdy, to nadal mocne atuty Renault Laguna z lat 90. ubiegłego wieku. *
Ranault Laguna zastąpiła w 1994 r. średnio udany model 21. Francuska firma wprowadziła całkowicie nowe auto o bardzo ciekawej linii nadwozia, z nowoczesnym wnętrzem i z najnowszymi w tamtych czasach rozwiązaniami związanymi z bezpieczeństwem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/renault-laguna-1-b.jpeg',500,411) ) |
| --- | Potwierdzeniem udanej konstrukcji jest fakt iż Laguny z tamtych lat nadal wyglądają dobrze i nie rażą archaicznością linii. Przez pierwszy rok model występował tylko w jednej wersji nadwozia – liftback. Kombi, zwany w Renault - Grandtour, pojawił się w 1995 r.
Laguna ma bardzo przestronne wnętrze. Z przodu jest miejsce nawet dla wysokich osób, a cofnięcie przednich siedzeń nie zmniejsza komfortu z tyłu. Wadą przednich foteli jest bardzo słabe trzymanie boczne. Kokpit rozwiązano funkcjonalnie, z czytelnymi wskaźnikami i dobrze rozmieszczonymi dźwigienkami. W środkowym panelu, mieszczącym sterowanie nawiewem lub klimatyzacją zastosowano praktyczną przysłonę radia. Choć do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy materiałów, są one na tyle trwałe, bo wytrzymują wieloletnią eksploatację. Ślady zużycia mogą być jedynie na welurowej tapicerce siedzeń.
Obydwie wersje nadwozia mogą się pochwalić dużymi bagażnikami: liftback – 450 l, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy – 1335 l. W wersji kombi odpowiednio – 520 l i 1850 l.
Przyjemność z jazdy gwarantuje w Lagunie dobrze zestrojone zawieszenie oraz bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy. Auto dobrze trzyma się drogi. Na gorszej nawierzchni można usłyszeć stuki z układu jezdnego. Laguna nie lubi też pełnego obciążenia.
Silniki
Jak w wielu modelach produkowanych przez lata, silniki mają te same pojemności i rożne moce – z roczników starszych są na ogół trochę słabsze. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/renault-laguna-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podobne zjawisko zachodzi także przy Lagunie. Do wyboru były cztery benzynowe i dwa wysokoprężne silniki.
Najpopularniejszymi jednostkami benzynowymi są 1,8 l o mocy 94-120 KM (w zależności od rocznika) oraz 2,0 l z mocą 114 i 139 KM. Z pozostałych silników benzynowych to: 1,6 l/ 107 KM oraz najmocniejsze 3,0 l V6/ 167 KM i 3,0 l 24V V6 z mocą 190 KM. Trzylitrowe silniki są bardzo paliwożerne. W/g danych producenta zużycie benzyny w mieście przekracza 16 l/100 km, zaś w wersji z automatyczną przekładnią ponad 17 l.
Z silników wysokoprężnych najmniej godnym zainteresowania jest wolnossący 2,2 l/ 83 KM – średnia ocena przede wszystkim z powodu osiągów i głośnej pracy. Lepiej prezentuje się tej samej pojemności turbo o mocy113 KM. Wartymi zainteresowania są natomiast diesle 1,9 dTi w wersji z wtryskiem bezpośrednim o mocy 98 KM oraz z wtryskiem typu Common Rail z mocą 107 KM.
Silniki regularnie serwisowane nie sprawiają kłopotów. Należy pamiętać o wymianie paska rozrządu co ok. 100 tys. km, dbać o uszczelniacze wału i wałka rozrządu. Jednostki po modernizacji w 1998 r. są też chwalone za dynamikę.
ZAPRASZAMY DO GALERII RENAULT
Eksploatacja
Renault Laguna jest przykładem auta rodzinnego – wygodny, przestronny z pojemnymi bagażnikami. A jakie ma wady? Pod względem awaryjności należy do aut przeciętnych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/renault-laguna-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W badaniach niemieckiego TÜV regularnie plasuje się na początku drugiej pięćdziesiątki ocenianych modeli.
Laguna w 1998 r. przeszła face lifting. Dokonane zmiany nie są widoczne na pierwszy „rzut oka”. Bardziej opływowe stały się zderzaki, ulokowano w nich reflektory przeciwmgłowe. Nowy kształt dostały tylne lampy zespolone i przekonstruowano reflektory przednie, praktycznie nie zmieniając ich zewnętrznego wyglądu. Wraz z modernizacją wprowadzono też mocniejsze, szesnastozaworowe silniki.
Chyba najsłabszym punktem Laguny jest zawieszenie, szczególnie w polskich warunkach. W przednim najszybciej zużywają się wieszaki stabilizatora, zaś z tyłu – poduszki tylnej belki. Inne problemy nękające właścicieli, to awarie elektroniki (bez powodu świecą się przypadkowe kontrolki, zawodzi immobiliser), elektryki (np. alternatora, rozrusznika, dmuchawy), układu wydechowego (korozja, szczególnie środkowego i końcowego tłumika), układu napędowego (wycieki z skrzyni biegów, spod osłon na półosiach napędowych). Model jest natomiast dobrze zabezpieczony antykorozyjnie gdyż ponad 60% blach karoserii jest ocynkowana (te najbardziej narażone mają nawet dwustronne ocynkowanie).
Na rynku najwięcej jest aut z silnikami 1.8 i 2.0, z dość średnim wyposażeniem, którego poziom w Lagunie ma oznaczenia RN, RT i RXE. Była także seria limitowana z bardzo bogatym wyposażeniem pod nazwą Baccara. Sporo aut tego modelu sprzedał polski importer Renault Polska. Rzadziej trafiają się Laguny z silnikiem 3.0 V6 i te najczęściej pochodzą z indywidualnego importu. Spora cześć oferowanych aut ma instalacje gazową.
Części oryginalne są drogie i przy naprawach warto szukać tańszych zamienników. Renault Laguna nigdy nie był autem prestiżowym, co powoduje umiarkowane ceny na rynku wtórnym.
Wady:
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/renault-laguna-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | - mało ekonomiczne silniki,
- przeciętna jakość wykonania,
- ograniczona widoczność z wnętrza.
Zalety:
- bardzo przestronne wnętrze,
- wysoki komfort podróżowania,
- dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.
*Ważniejsze daty z historii modelu: *
1993 – premiera modelu: pokaz statyczny w grudniu
1994 – wprowadzenie Laguny na rynek w wersji liftback
1995 – ofertę wzbogaca Laguna w wersji kombi, nowy silnik 2.0 16V
1996 – gama silników powiększona o turbodiesla 2,2 l
1998 – face lifting modelu, nowe silniki
1999 – debiut silnika 1.9 dCi z wtryskiem typu Common Rail
2001 – pojawia się nowa Laguna (marzec), koniec sprzedaży poprzedniego modelu
*Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) **
| | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.6 | - | - | - | - | 12,9-16,9 | 16,3-22,9 | 16,5-23,9 |
| 1.8 | 8,2-12,0 | 8,9-13,9 | 10,0-13,9 | 10,5-16,5 | 13,5-16,8 | 16,0-21,8 | 16,1-27,5 |
| 2.0 | 8,6-11,9 | 8,9-15,2 | 10,9-15,8 | 10,9-15,7 | 12,9-18,9 | 16,9-20,5 | 15,7-27,5 |
| 3.0 | 15,5 | - | - | 12,9-22,9 | 14,9-24,9 | 14,8-26,2 | 26,9 |
| 1.9dTi | - | - | - | - | 17,3 | 19,7-22,3 | 22,4-24,9 |
| 2.2 dT | - | - | 13,9 | 15,0-17,1 | 16,2-18,1 | - | - | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne wybranych silników wersji liftback*
| Silnik | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 3.0 24V V6 | 1.9dTi | 2.2dT |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1783 | 1948 | 2946 | 1870 | 2188 |
| Moc (KM/obr/min) | 107/5750 | 120/5750 | 139/6000 | 190/5750 | 98/4000 | 113/4300 |
| Maks. mom. Obr. (Nm/obr/min) | 148/3750 | 165/3750 | 182/4500 | 267/4000 | 200/2000 | 250/2000 |
| Prędkość maks (km/h) | 195 | 203 | 210 | 235 | 185 | 195 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 11,5 | 10,7 | 9,8 | 7,7 | 12,5 | 11,8 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 6/10,1 | 6,3/10,6 | 7,1/12,1 | 8,1/16,1 | 4,6/7,2 | 5.6/9,7 |
| Opony | 195/65 R15 | 205/60 VR15 | 195/65 R15 | | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 66 | | | | | |
| Objętość bagażnika (l) | 450/1335 | | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 267 | | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 148/146 | | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,5 | | | | | |
| Wymiary: dł/szer./wys (cm) | 451/175/143 | | | | | |
| Masa własna (kg) | 1230 | 1265 | 1310 | 1395 | 1310 | 1425 |
| Masa całkowita (kg) | 1840 | 1900 | 1930 | 1985 | 1900 | 2040 | * dane z 1998 r.
Autor: Jerzy Kozierkiewicz