Redukcja biegu przed przyspieszeniem. Oto dlaczego jest tak ważna

Dobrzy instruktorzy jazdy uczą kursantów, by przed gwałtownym przyspieszeniem zmniejszyć bieg na niższy. Po latach od uzyskania "prawka" wielu kierowców o tym zapomina. Efektem może być awaria silnika.

Sześć biegów to dziś właściwie standard w autach z manualną przekładnią
Źródło zdjęć: © WP.PL
Szymon Jasina

Redukcja biegu przed - na przykład - wyprzedzaniem, skraca manewr. Wyższe obroty silnika gwarantują wyższą moc, a w wielu silnikach również wyższy moment obrotowy, do dyspozycji kierowcy. To pozwala na szybsze wyprzedzenie innego pojazdu, co wiąże się z większym bezpieczeństwem. Kiedy jednak droga jest prosta, powietrze przejrzyste, a z przeciwka nikt nie jedzie, wielu zmotoryzowanych z lenistwa lub przekonania, że w ten sposób oszczędza się sprzęgło, rezygnuje z redukcji biegu i po prostu wciska pedał gazu do podłogi. To błąd.

Zmuszanie silnika do przyspieszania od niskich obrotów jest nieekonomiczne. Jednostka nie pracuje w najbardziej optymalnych parametrach, a to oznacza, że ceną za uzyskany efekt będą wyższe straty cieplne. Samochód po prostu spali więcej, niż by mógł. To jednak nie wszystko. Na nadmierne nagrzanie narażone są wtedy wnętrza cylindrów. Może to prowadzić do oddalenia się od najwłaściwszego czasu zapłonu i nierównego spalania się mieszanki. W efekcie może powstać nieodpowiednie rozłożenie ciśnienia na tłoku.

Problem występuje w każdym silniku spalinowym, ale szczególnie dotkliwy jest w jednostce z doładowaniem. Takie silniki od dawna są standardem wśród diesli i stanowią już pokaźną większość w przypadku odmian benzynowych. Zmuszanie doładowanego silnika do bardzo wytężonej pracy na wysokim biegu może doprowadzić do przedwczesnego zapalenia się mieszanki w cylindrze. Zjawisko to może doprowadzić do pęknięcia tłoków czy zniszczenia świec zapłonowych.

Zjawisko, o którym mowa, zostało zbadane przez Toyotę i firmę Denso. Japończycy stwierdzili, że w komorze spalania zbierają się drobinki oleju i paliwa, które nie spalają się całkowicie i nie zostają usunięte wraz ze spalinami. Żarzą się i przy kolejnej fazie sprężania mieszanki zapalają ją jeszcze nim do gry wkroczy świeca zapłonowa. Jak pokazały badania, im wyższe obroty silnika, tym niższa szansa na wystąpienie zjawiska zbyt wczesnego zapłonu.

Powodów, by redukować bieg przed nagłym przyspieszeniem, jest kilka. Jeśli do części kierowców nie przemawia argument bezpieczeństwa, może uznają ten o możliwości uszkodzenia silnika. Warto więc słuchać rad instruktorów z kursu na prawo jazdy.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025