Ranking awaryjności TÜV 2024. Najlepsze i najgorsze auta
Niemiecki TÜV opublikował dane dotyczące wyników obowiązkowych przeglądów samochodów za naszą zachodnią granicą. Na podstawie tych danych stworzono ranking modeli, które najlepiej radzą sobie z upływem czasu. Po raz pierwszy pod uwagę wzięto auta, mające 12 i 13 lat.
Ranking awaryjności TÜV 2024. Najlepsze i najgorsze auta
Zestawienie powstało na podstawie 10,2 mln obowiązkowych przeglądów, które w zrzeszonych warsztatach wykonano w Niemczech od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. Pojazdy poddawano surowej ocenie, ponieważ aż w jednej piątej z nich zauważono poważne wady, które zaowocowały tym, ze nie przeszły one przeglądu. Dla porównania – w Polsce negatywny wynik przeglądu otrzymuje ok. 2 proc. aut. Z danych TÜV wynika, że 11 proc. aut miało drobne wady, które pozwoliły na zaliczenie przeglądu, a 68 proc. aut było w świetnym stanie.
Samochody w rankingu podzielone są na kategorie wiekowe. Przy każdym modelu oznaczono procentową ilość aut, które miały poważną wadę. Oczywiście im niższy jest ten odsetek, tym lepiej. Oto trzy najlepsze i trzy najgorsze auta w poszczególnych kategoriach.
2 i 3 lata
Najlepsze
- VW Golf Sportsvan – 2,0 proc.
- Audi Q2 – 2,1 proc.
- Audi TT – 2,5 proc.
Najgorsze
- Tesla Model 3 – 14,7 proc.
- Dacia Logan – 11,4 proc.
- Seat Alhambra – 10,3 proc.
4-5 lat
Najlepsze
- VW Golf Sportsvan – 4,2 proc.
- VW T-Cross – 4,6 proc.
- Audi A6/A7 – 4,7 proc.
Najgorsze
- BMW X5/X6 – 17,9 proc.
- VW Sharan – 17,7 proc.
- BMW serii 2 Active/Gran Tourer – 17,6 proc.
6-7 lat
Najlepsze
- Mazda CX-3 – 6,5 proc.
- Audi TT – 7,2 proc.
- VW Golf Sportsvan – 7,3 proc.
Najgorsze
- Dacia Dokker – 25,9 proc.
- BMW serii 5/serii 6 – 24,8 proc.
- Dacia Duster – 24,6 proc.
8-9 lat
Najlepsze
- Mercedes Klasy B – 10,5 proc.
- Suzuki SX4 – 10,8 proc.
- VW Golf Sportsvan – 10,9 proc.
Najgorsze
- Dacia Dokker – 32,2 proc.
- Fiat Punto – 29,7 proc.
- Dacia Logan – 29,1 proc.
10-11 lat
Najlepsze
- Audi TT – 12,3 proc.
- Mercedes Klasy B – 14,6 proc.
- VW Touareg – 15,6 proc.
Najgorsze
- Renault Twingo – 36,2 proc.
- Dacia Logan – 35,5 proc.
- Renault Clio – 34,6 proc.
12-13 lat
Najlepsze
- Audi TT – 15,0 proc.
- VW Golf Plus – 20,7 proc.
- Toyota RAV4 – 21,3 proc.
Najgorsze
- Dacia Logan – 40,9 proc.
- Renault Twingo – 39,9 proc.
- Nissan Qashqai – 38,8 proc.
Ranking TÜV to oczywiście tylko jedno ze spojrzeń na kwestię awaryjności samochodów. Warto pamiętać, że dane zebrano podczas obowiązkowych przeglądów technicznych. Usterki, które wystąpiły, ale zostały naprawione przed pojawieniem się w stacji diagnostycznej, nie są tu więc uwzględnione.
Warto jednak zauważyć świetne rezultaty mało popularnego VW Golfa Sportsvana i Audi TT. Z kolei bolesnym rozczarowaniem mogą być dla niektórych słabe noty Nissana Qashqaia, BMW serii 5 i 6, a także BMW X5 i X6. Japoński SUV był swego czasu bardzo popularnym w Polsce samochodem, a modele z Bawarii pozostają dla wielu wymarzonym autem.
Co ciekawe, niemieccy eksperci zauważyli, że w samochodach elektrycznych częściej niż zazwyczaj zauważane są usterki zawieszenia i hamulców. Pierwsze wynikają z większej masy, przekładającej się na szybsze zużycie elementów. Problem z hamulcami zaś – według niemieckiej organizacji – bierze się z częstego zastępowania układu hamulcowego systemem rekuperacji.