Ranking awaryjności TÜV 2024. Najlepsze i najgorsze auta

Niemiecki TÜV opublikował dane dotyczące wyników obowiązkowych przeglądów samochodów za naszą zachodnią granicą. Na podstawie tych danych stworzono ranking modeli, które najlepiej radzą sobie z upływem czasu. Po raz pierwszy pod uwagę wzięto auta, mające 12 i 13 lat.

Obowiązkowy przegląd samochoduObowiązkowy przegląd samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik

/ 7Ranking awaryjności TÜV 2024. Najlepsze i najgorsze auta

Obowiązkowy przegląd samochodu
Obowiązkowy przegląd samochodu © WP | Marcin Łobodziński

Zestawienie powstało na podstawie 10,2 mln obowiązkowych przeglądów, które w zrzeszonych warsztatach wykonano w Niemczech od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. Pojazdy poddawano surowej ocenie, ponieważ aż w jednej piątej z nich zauważono poważne wady, które zaowocowały tym, ze nie przeszły one przeglądu. Dla porównania – w Polsce negatywny wynik przeglądu otrzymuje ok. 2 proc. aut. Z danych TÜV wynika, że 11 proc. aut miało drobne wady, które pozwoliły na zaliczenie przeglądu, a 68 proc. aut było w świetnym stanie.

Samochody w rankingu podzielone są na kategorie wiekowe. Przy każdym modelu oznaczono procentową ilość aut, które miały poważną wadę. Oczywiście im niższy jest ten odsetek, tym lepiej. Oto trzy najlepsze i trzy najgorsze auta w poszczególnych kategoriach.

/ 72 i 3 lata

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Highline (2020)
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Highline (2020) © WP | Maciej Nowak

Najlepsze

  • VW Golf Sportsvan – 2,0 proc.
  • Audi Q2 – 2,1 proc.
  • Audi TT – 2,5 proc.

Najgorsze

  • Tesla Model 3 – 14,7 proc.
  • Dacia Logan – 11,4 proc.
  • Seat Alhambra – 10,3 proc.

/ 74-5 lat

Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan © WP | Marcin Łobodziński

Najlepsze

  • VW Golf Sportsvan – 4,2 proc.
  • VW T-Cross – 4,6 proc.
  • Audi A6/A7 – 4,7 proc.

Najgorsze

  • BMW X5/X6 – 17,9 proc.
  • VW Sharan – 17,7 proc.
  • BMW serii 2 Active/Gran Tourer – 17,6 proc.

/ 76-7 lat

Mazda CX-3
Mazda CX-3 © WP | Marcin Łobodziński

Najlepsze

  • Mazda CX-3 – 6,5 proc.
  • Audi TT – 7,2 proc.
  • VW Golf Sportsvan – 7,3 proc.

Najgorsze

  • Dacia Dokker – 25,9 proc.
  • BMW serii 5/serii 6 – 24,8 proc.
  • Dacia Duster – 24,6 proc.

/ 78-9 lat

Mercedes Klasy B
Mercedes Klasy B © WP

Najlepsze

  • Mercedes Klasy B – 10,5 proc.
  • Suzuki SX4 – 10,8 proc.
  • VW Golf Sportsvan – 10,9 proc.

Najgorsze

  • Dacia Dokker – 32,2 proc.
  • Fiat Punto – 29,7 proc.
  • Dacia Logan – 29,1 proc.

/ 710-11 lat

Audi TT
Audi TT © Materiały prasowe | Audi

Najlepsze

  • Audi TT – 12,3 proc.
  • Mercedes Klasy B – 14,6 proc.
  • VW Touareg – 15,6 proc.

Najgorsze

  • Renault Twingo – 36,2 proc.
  • Dacia Logan – 35,5 proc.
  • Renault Clio – 34,6 proc.

/ 712-13 lat

Audi TT
Audi TT © Materiały prasowe

Najlepsze

  • Audi TT – 15,0 proc.
  • VW Golf Plus – 20,7 proc.
  • Toyota RAV4 – 21,3 proc.

Najgorsze

  • Dacia Logan – 40,9 proc.
  • Renault Twingo – 39,9 proc.
  • Nissan Qashqai – 38,8 proc.

Ranking TÜV to oczywiście tylko jedno ze spojrzeń na kwestię awaryjności samochodów. Warto pamiętać, że dane zebrano podczas obowiązkowych przeglądów technicznych. Usterki, które wystąpiły, ale zostały naprawione przed pojawieniem się w stacji diagnostycznej, nie są tu więc uwzględnione.

Warto jednak zauważyć świetne rezultaty mało popularnego VW Golfa Sportsvana i Audi TT. Z kolei bolesnym rozczarowaniem mogą być dla niektórych słabe noty Nissana Qashqaia, BMW serii 5 i 6, a także BMW X5 i X6. Japoński SUV był swego czasu bardzo popularnym w Polsce samochodem, a modele z Bawarii pozostają dla wielu wymarzonym autem.

Co ciekawe, niemieccy eksperci zauważyli, że w samochodach elektrycznych częściej niż zazwyczaj zauważane są usterki zawieszenia i hamulców. Pierwsze wynikają z większej masy, przekładającej się na szybsze zużycie elementów. Problem z hamulcami zaś – według niemieckiej organizacji – bierze się z częstego zastępowania układu hamulcowego systemem rekuperacji.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne