Lać i jeździć. Najlepsze używane auta według kierowców
Mają od 6 do 20 lat, są spalinowe i sprawiają swoim właścicielom najmniej problemów. Brytyjski "What Car?" opublikował swój ranking awaryjności za 2023 r. To nietypowe, ale interesujące badania.
Lać i jeździć. Najlepsze używane auta według kierowców
Ranking powstaje na podstawie ankiet czytelników. To może mniej pewne niż wyniki z obowiązkowych przeglądów, ale za to obejmują większą liczbę danych. Ankietowani byli pytani o wszystkie usterki, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat, a także koszt ich naprawy oraz potrzebny na to czas. Na podstawie tych danych określano indeks niezawodności, wyrażony w procentach. Im jest on wyższy, tym lepiej. Oto wyniki.
10. Citroën C1 (2014-2022) oraz Škoda Citigo (2012-2020)
Indeks niezawodności: 93,3 proc.
12 proc. właścicieli C1 zgłosiło awarie. Dotyczyły one hamulców, akumulatora oraz silnika. Dwie trzecie aut naprawiono w ciągu tygodnia i tyle samo kierowców zapłaciło mniej niż 100 funtów (ok. 530 zł). Najdroższy rachunek opiewał na 500 funtów (2,6 tys. zł).
Citigo zawiodło 13 proc. ankietowanych użytkowników. Wszystkie przypadki zostały naprawione w terminie do 7 dni, a właściciele aut musieli zapłacić od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).
9. Honda Jazz (2008-2015)
Indeks niezawodności: 94,3 proc.
Japoński maluch zaskakiwał przestronnością i okazał się niezawodny. Awarię auta w ciągu ostatniego roku zgłosiło 14 proc. użytkowników, a kłopoty dotyczyły klimatyzacji, akumulatora, karoserii i hamulców. 7 proc. napraw pokrył producent. Zdecydowana większość pozostałych zapłaciła do 750 funtów (4 tys. zł), ale 7 proc. właścicieli dostało rachunek na więcej niż 1500 funtów (7,9 tys. zł).
8. Mazda 2 (2007-2015)
Indeks niezawodności: 95,5 proc.
Tylko 8 proc. właścicieli tego modelu zgłosiło usterkę. Problemy dotyczyły jedynie elektryki. Połowa samochodów nie nadawała się do jazdy, ale w każdym z przypadków naprawa nie trwała dłużej niż 7 dni. A koszt? Od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).
7. Honda Civic (2012-2017)
Indeks niezawodności: 96,2 proc.
Tylko 6 proc. właścicieli benzynowych civiców doświadczyło usterki. Dla porównania, wśród posiadaczy diesli było to 14 proc. Najczęściej awarii ulegała skrzynia biegów, sprzęgło, hamulce i karoseria. Na gwarancji wykonano 25 proc. napraw. Pozostali musieli zapłacić od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).
6. Mazda MX-5 (od 2015 r.)
Indeks niezawodności: 96,8 proc.
Japoński model od lat i generacji słynie z oferowania frajdy z jazdy. Obecna generacja tego auta jest też mocna pod względem niezawodności. Tylko 5 proc. ankietowanych właścicieli tego auta zgłosiło problem. Awarie dotyczyły wyłącznie elektryki niezwiązanej z silnikiem. Co prawda wszystkie usterki unieruchomiły samochód, ale naprawa nastąpiła w czasie krótszym niż tydzień, a koszt wynosił od 301 do 500 funtów (od 1,6 do 2,6 tys. zł).
5. Volkswagen Up! (od 2012 r.)
Indeks niezawodności: 96,9 proc.
Niemieckie wcielenie małych bliźniaków, którego rodzeństwem jest Škoda Citigo oraz Seat Mii, zapunktował nie tyle odpornością na ząb czasu, ile ekonomicznym tłem napraw. Up! w ciągu ostatnich 24 miesięcy zawiódł 17 proc. swoich użytkowników. Awarie dotyczyły klimatyzacji, hamulców, karoserii, elektryki oraz sprzęgła / skrzyni biegów. 38 proc. usterek zostało naprawionych na koszt producenta, a żaden z rachunków nie przekroczył 500 funtów (2,6 tys. zł).
4. Suzuki Swift (2010-2017)
Indeks niezawodności: 98,1 proc.
Mały japoński model spisał się świetnie. Tylko 6 proc. użytkowników tego auta zgłosiło w ankiecie awarię. Problem dotyczył wyłącznie akumulatora, więc w pewnym sensie Swift ma czyste konto. Naprawa kosztowała od 51 do 100 funtów (270-520 zł). Na minus należy jednak zaliczyć fakt, że połowa dotkniętych problemami samochodów czekała na naprawę więcej niż 7 dni.
3. Toyota Yaris (2011-2020)
Indeks niezawodności: 98,6 proc.
Marka zobowiązuje. Tylko 5 proc. użytkowników tego modelu zgłosiło awarię w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Wynik ten dotyczy jednak tylko aut z tradycyjnym silnikiem benzynowym. W przypadku diesli było to aż 33 proc., a dla hybryd 23 proc. Wszystkie auta mimo usterki nadawały się do dalszej jazdy i wszystkie zostały naprawione w ciągu jednego dnia. Koszty napraw nie były wysokie. Połowa rachunków opiewała na kwotę niższą niż 50 funtów (260 zł), a żaden nie przekroczył kwoty 300 funtów (1,6 tys. zł).
2. Mazda 3 (2014-2019)
Indeks niezawodności: 99,3 proc.
Ceniony model, idący pod prąd obecnym tendencjom, nie sprawia większych problemów. Usterki zgłosiło 4 proc. ankietowanych właścicieli tego auta. Problemem zawsze były niedomagania elektryki. Samochody zostały naprawione w ciągu jednego dnia, a żaden rachunek nie przekroczył 50 funtów (260 zł).
1. Honda Jazz (2015-2020)
Indeks niezawodności: 100 proc.
W ciągu ostatnich 24 miesięcy żaden użytkownik tego modelu ankietowany przez "What Car?" nie doświadczył usterki.