Lać i jeździć. Najlepsze używane auta według kierowców

Mają od 6 do 20 lat, są spalinowe i sprawiają swoim właścicielom najmniej problemów. Brytyjski "What Car?" opublikował swój ranking awaryjności za 2023 r. To nietypowe, ale interesujące badania.

Odholowanie samochodu lawetąOdholowanie samochodu lawetą
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

/ 11Lać i jeździć. Najlepsze używane auta według kierowców

Odholowanie samochodu lawetą
Odholowanie samochodu lawetą © Materiały prasowe | Policja

Ranking powstaje na podstawie ankiet czytelników. To może mniej pewne niż wyniki z obowiązkowych przeglądów, ale za to obejmują większą liczbę danych. Ankietowani byli pytani o wszystkie usterki, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat, a także koszt ich naprawy oraz potrzebny na to czas. Na podstawie tych danych określano indeks niezawodności, wyrażony w procentach. Im jest on wyższy, tym lepiej. Oto wyniki.

/ 1110. Citroën C1 (2014-2022) oraz Škoda Citigo (2012-2020)

Škoda Citigo
Škoda Citigo © WP | Tomasz Budzik

Indeks niezawodności: 93,3 proc.

12 proc. właścicieli C1 zgłosiło awarie. Dotyczyły one hamulców, akumulatora oraz silnika. Dwie trzecie aut naprawiono w ciągu tygodnia i tyle samo kierowców zapłaciło mniej niż 100 funtów (ok. 530 zł). Najdroższy rachunek opiewał na 500 funtów (2,6 tys. zł).

Citigo zawiodło 13 proc. ankietowanych użytkowników. Wszystkie przypadki zostały naprawione w terminie do 7 dni, a właściciele aut musieli zapłacić od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).

/ 119. Honda Jazz (2008-2015)

Honda Jazz
Honda Jazz © Materiały prasowe

Indeks niezawodności: 94,3 proc.

Japoński maluch zaskakiwał przestronnością i okazał się niezawodny. Awarię auta w ciągu ostatniego roku zgłosiło 14 proc. użytkowników, a kłopoty dotyczyły klimatyzacji, akumulatora, karoserii i hamulców. 7 proc. napraw pokrył producent. Zdecydowana większość pozostałych zapłaciła do 750 funtów (4 tys. zł), ale 7 proc. właścicieli dostało rachunek na więcej niż 1500 funtów (7,9 tys. zł).

/ 118. Mazda 2 (2007-2015)

Mazda 2
Mazda 2 © Materiały prasowe | Mazda

Indeks niezawodności: 95,5 proc.

Tylko 8 proc. właścicieli tego modelu zgłosiło usterkę. Problemy dotyczyły jedynie elektryki. Połowa samochodów nie nadawała się do jazdy, ale w każdym z przypadków naprawa nie trwała dłużej niż 7 dni. A koszt? Od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).

/ 117. Honda Civic (2012-2017)

Honda Civic
Honda Civic © WP | Rafał Warecki

Indeks niezawodności: 96,2 proc.

Tylko 6 proc. właścicieli benzynowych civiców doświadczyło usterki. Dla porównania, wśród posiadaczy diesli było to 14 proc. Najczęściej awarii ulegała skrzynia biegów, sprzęgło, hamulce i karoseria. Na gwarancji wykonano 25 proc. napraw. Pozostali musieli zapłacić od 201 do 500 funtów (1,1–2,6 tys. zł).

/ 116. Mazda MX-5 (od 2015 r.)

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © WP | Tomasz Budzik

Indeks niezawodności: 96,8 proc.

Japoński model od lat i generacji słynie z oferowania frajdy z jazdy. Obecna generacja tego auta jest też mocna pod względem niezawodności. Tylko 5 proc. ankietowanych właścicieli tego auta zgłosiło problem. Awarie dotyczyły wyłącznie elektryki niezwiązanej z silnikiem. Co prawda wszystkie usterki unieruchomiły samochód, ale naprawa nastąpiła w czasie krótszym niż tydzień, a koszt wynosił od 301 do 500 funtów (od 1,6 do 2,6 tys. zł).

/ 115. Volkswagen Up! (od 2012 r.)

Vokswagen Up
Vokswagen Up © WP | Paweł Kaczor

Indeks niezawodności: 96,9 proc.

Niemieckie wcielenie małych bliźniaków, którego rodzeństwem jest Škoda Citigo oraz Seat Mii, zapunktował nie tyle odpornością na ząb czasu, ile ekonomicznym tłem napraw. Up! w ciągu ostatnich 24 miesięcy zawiódł 17 proc. swoich użytkowników. Awarie dotyczyły klimatyzacji, hamulców, karoserii, elektryki oraz sprzęgła / skrzyni biegów. 38 proc. usterek zostało naprawionych na koszt producenta, a żaden z rachunków nie przekroczył 500 funtów (2,6 tys. zł).

/ 114. Suzuki Swift (2010-2017)

Suzuki Swift
Suzuki Swift © WP | Rafał Warecki

Indeks niezawodności: 98,1 proc.

Mały japoński model spisał się świetnie. Tylko 6 proc. użytkowników tego auta zgłosiło w ankiecie awarię. Problem dotyczył wyłącznie akumulatora, więc w pewnym sensie Swift ma czyste konto. Naprawa kosztowała od 51 do 100 funtów (270-520 zł). Na minus należy jednak zaliczyć fakt, że połowa dotkniętych problemami samochodów czekała na naprawę więcej niż 7 dni.

/ 113. Toyota Yaris (2011-2020)

Toyota Yaris
Toyota Yaris © WP | Paweł Kaczor

Indeks niezawodności: 98,6 proc.

Marka zobowiązuje. Tylko 5 proc. użytkowników tego modelu zgłosiło awarię w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Wynik ten dotyczy jednak tylko aut z tradycyjnym silnikiem benzynowym. W przypadku diesli było to aż 33 proc., a dla hybryd 23 proc. Wszystkie auta mimo usterki nadawały się do dalszej jazdy i wszystkie zostały naprawione w ciągu jednego dnia. Koszty napraw nie były wysokie. Połowa rachunków opiewała na kwotę niższą niż 50 funtów (260 zł), a żaden nie przekroczył kwoty 300 funtów (1,6 tys. zł).

10 / 112. Mazda 3 (2014-2019)

Mazda 3
Mazda 3 © WP | Mariusz Zmysłowski

Indeks niezawodności: 99,3 proc.

Ceniony model, idący pod prąd obecnym tendencjom, nie sprawia większych problemów. Usterki zgłosiło 4 proc. ankietowanych właścicieli tego auta. Problemem zawsze były niedomagania elektryki. Samochody zostały naprawione w ciągu jednego dnia, a żaden rachunek nie przekroczył 50 funtów (260 zł).

11 / 111. Honda Jazz (2015-2020)

Honda Jazz II
Honda Jazz II © WP | Rafał Warecki

Indeks niezawodności: 100 proc.

W ciągu ostatnich 24 miesięcy żaden użytkownik tego modelu ankietowany przez "What Car?" nie doświadczył usterki.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy