Radical SR3 RS 

None

Obraz

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Jest szybszy od każdego Ferrari, Porsche czy Lamborghini. Mało tego, to najszybszy samochód dopuszczony do ruchu publicznego. Mały, niepozorny, brytyjski Radical! Spotkaliśmy się z nim na Torze Poznań. Od tej pory wspominając najbardziej ekscytujący moment mojego życia wracać będę do jednego dnia za kierownicą ledwie 210 konnego Radicala SR3 RS.

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Siedząc w piaskownicy marzyliśmy o supersportowych samochodach. Będąc nastolatkami cały czas wierzymy, że kariera kierowcy wyścigowego jeszcze przed nami. Mając już rodzinę i stałą pracę, porzucamy marzenia i przekonujemy siebie, że jesteśmy najlepszymi kierowcami na świecie, ale w głębi ducha wiemy, że straciliśmy już szansę na tytuł mistrza Grand Prix. Dzisiaj pora wrócić do tych chłopięcych marzeń. Przez jeden dzień możesz poczuć się niczym kierowca wyścigowy. I zapewniam, że będzie to jeden z tych niezapomnianych dni w Twoim życiu!

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Radical Racing Academy to zainicjowana przez markę Radical akademia wyścigowej jazdy dostępna absolutnie dla każdego, kto jest w stanie przelać na konto firmy odpowiednią - ale całkiem przystępną sumę. Na torze pojawiam się swoim wysłużonym, rodzinnym Volvo. Dwie godziny później wciskam się w ognioodporny kombinezon, nakładam balaklawę, wyścigowe obuwie oraz kask. Pora spełnić marzenie, pora zmierzyć się z najszybszym dostępnym samochodem w Polsce!

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Zanim ruszę, przez głowę przechodzą mi wszystkie wieści na temat Radicala - że to najszybsze auto cywilne, które pokonało północną pętlę Nurburgringu, z czasem 6 minut 48 sekund. Dla porównania - Ferrari Enzo jest o 37 sekund wolniejsze! Że jest to również najbliższy samochodowi wyczynowemu pojazd, którym możesz wybrać się do sklepiku za rogiem, że jest potwornie głośny i szybki.

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Każdy kto miał z nim styczność, nawet sam Jeremy Clarkson, czy Tiff Needell wypowiadali się o nim w samych superlatywach. Ostatnio za kierownicą usiadł nasz kierowca rajdowy Leszek Kuzaj, i zapowiada, że ma nawet jakieś tajemnicze plany w tym temacie, gdyż w przyszłym roku wystartować ma wyścigowa seria Radical. Zatem, Panie Leszku, kto wie, kto wie...

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Tor jest jedynym godnym uwagi miejscem dla tego auta. Powróćmy zatem do niego. Najpierw szkolenie teoretyczne. Długie i pełne praktycznych porad. Prowadzi je Maciej Marcinkiewicz, wyścigowy mistrz polski i facet, który naprawdę potrafi wiele wycisnąć z tego auta. Wśród instruktorów są także: Maciej Polody, Maciej Kaczmarek, czy pilot Roberta Kubicy, Kuba Gerber. Mało tego, jeżeli masz imponującą ilość pieniędzy, Radical może załatwić Ci kierowcę, którego sobie wymarzysz. Nawet kogoś z Formuły 1, czy innych serii wyścigowych! Kwestia pieniędzy.

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Wybiła godzina zero. Siedzę już w wersji RS3 RS, za plecami jednostka napędowa o pojemności zaledwie 1340 cm3. Posiadająca, może wydawać się śmieszną wartość ledwie 210 KM. To tyle, co gorący hothatch Civic Type R, czy Skoda Octavia RS, a takie auta nie są - powiedzmy epicko szybkie. Zatem w czym leży różnica? Przede wszystkim w masie własnej. Radical waży 570 kg. Civic Type R aż 1338 kg. Sercem jest czterocylindrowy silnik DOHC Powertec z suchą miską olejową i odseparowanym zbiornikiem oleju oraz chłodnicą oleju. Moc przenoszona jest za pośrednictwem sześciobiegowej sekwencyjnej skrzyni biegów, poprzecznie ułożonej, ze szperą i pełną blokadą mechanizmu różnicowego.

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Podwozie stanowi dwuosobowa rama przestrzenna ze stali węglowej z klatką bezpieczeństwa, zgodną z normami bezpieczeństwa struktur samochodów sportowych produkcyjnych Międzynarodowej Federacji Samochodowej: FIA Production Sports Car Safety Structure Test. Nadwozie to sześcioczęściowe włókno szklane pokryte lakierem żelowym. Wnętrze wypełniono włóknem węglowym. Praktycznie wszystko jest tutaj regulowane. Od zawieszenia, przez balans hamulców, po tylne skrzydło o kosmicznej wartości docisku, dzięki której pokonywanie zakrętów staje się dziecinnie proste.

/ 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Fotele, a w zasadzie kompozytowe wylewki dysponują jedną, jedyną właściwa pozycją, czyli półleżąc. Pozycja za wyciąganą kierownicą jest doskonała. Pedały (oczywiście regulowane) są tak blisko siebie, że wszystkie techniczne sztuczki stają się zupełnie proste. Sześcioczęściowe pasy bezpieczeństwa pomaga mi zapiąć "człowiek z Radicala", samemu jest dość ciężko, jeżeli nie robisz tego na co dzień, bo miejsca wewnątrz jest mało, że jeżeli już siedzisz w środku, ciężko ruszyć się w którąś ze stron.

10 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Jeszcze tylko kilka przełączników. Zasilanie - jest. Guzik startera - jest. Rozrusznik kręci kilka sekund. To nie tak jak we współczesnych samochodach. Ciężko tutaj mówić o odpaleniu "na dotyk". Ale, gdy już załapie w uszach słyszę głęboki bulgot. Brzmi jak, co najmniej V8-ka! Jak to?! Silnik można kręcić do ponad 10 000 obrotów. Ja staram się ruszyć przy 2 tysiącach obrotów i... stop. Zgasł. W drugiej próbie, przy około 5 tysiącach ruszanie staje się już znacznie prostsze.

11 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Podwozie stanowi dwuosobowa rama przestrzenna ze stali węglowej z klatką bezpieczeństwa, zgodną z normami bezpieczeństwa struktur samochodów sportowych produkcyjnych Międzynarodowej Federacji Samochodowej: FIA Production Sports Car Safety Structure Test.

12 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Nadwozie to sześcioczęściowe włókno szklane pokryte lakierem żelowym. Wnętrze wypełniono włóknem węglowym.

13 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Fotele, a w zasadzie kompozytowe wylewki dysponują jedną, jedyną właściwa pozycją, czyli półleżąc. Pozycja za wyciąganą kierownicą jest doskonała. Pedały (oczywiście regulowane) są tak blisko siebie, że wszystkie techniczne sztuczki stają się zupełnie proste. Sześcioczęściowe pasy bezpieczeństwa pomaga mi zapiąć "człowiek z Radicala", samemu jest dość ciężko, jeżeli nie robisz tego na co dzień, bo miejsca wewnątrz jest mało, że jeżeli już siedzisz w środku, ciężko ruszyć się w którąś ze stron.

14 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Praktycznie wszystko jest tutaj regulowane. Od zawieszenia, przez balans hamulców, po tylne skrzydło o kosmicznej wartości docisku, dzięki której pokonywanie zakrętów staje się dziecinnie proste.

15 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Siedzę już w wersji RS3 RS, za plecami jednostka napędowa o pojemności zaledwie 1340 cm3. Posiadająca, może wydawać się śmieszną wartość ledwie 210 KM. To tyle, co gorący hothatch Civic Type R, czy Skoda Octavia RS, a takie auta nie są - powiedzmy epicko szybkie. Zatem w czym leży różnica? Przede wszystkim w masie własnej. Radical waży 570 kg. Civic Type R aż 1338 kg. Sercem jest czterocylindrowy silnik DOHC Powertec z suchą miską olejową i odseparowanym zbiornikiem oleju oraz chłodnicą oleju. Moc przenoszona jest za pośrednictwem sześciobiegowej sekwencyjnej skrzyni biegów, poprzecznie ułożonej, ze szperą i pełną blokadą mechanizmu różnicowego.

16 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Pierwsza połowa toru to rozgrzewanie opon. Zimne slicki zachowują się jak kłoda drewna. Jednak, gdy je rozgrzejemy, będzie można wykorzystać je w całości. Na dwa zakręty przed prostą startową dajemy pedał gazu do oporu. Przyspieszenie jest kosmiczne. Warto dodać, że pierwsza setka w tym ledwie 210 konnym modelu pojawia się już po 2,8 sekundy! Przyspieszanie przy większej prędkości robi podobne wrażenie. Szczególnie, że sekwencyjna skrzynia z łopatkami przy najmniejszej kierownicy jaką trzymałem w dłoniach, powoduje spore uderzenie w plecy.

17 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Sam już nie wiem, czy większą frajdę robiły redukcje, czy wbijanie wyższych przełożeń. Jedno i drugie robi ogromne wrażenie. Ale nie tak jak zakręty! Gdy już się obeznaliśmy nieco z samochodem i rozgrzaliśmy sprzęt, pierwszy, zwodniczy zakręt na Torze Poznań, czyli "Babę Jagę" pokonujemy z prędkością o jakiej nigdy nie marzyłem. A pokonywałem go kilkoma naprawdę szybkimi autami. Nasz instruktor wspomina, że Radicalem wszedł w niego przy 200 km/h, a w najwolniejszym miejscu zszedł do 160 km/h! W tym konkretnym miejscu w Wielkopolsce naprawdę ciężko pojechać szybciej. Chyba, że dysponujesz bolidem F1. A właśnie, Radical SR3 RS jest porównywalny, a nawet nieco szybszy niż wyścigowe Porsche 911 Cup, czy Ferrari. A koszty utrzymania to ułamek kosztów Porsche! Taki jest Radical.

18 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

O ile na prostej niska moc nie jest zaletą, o tyle w większości zakrętów praktycznie nie musisz zbytnio hamować. To największa zaleta Radicala. Sprzęgło jest w pełni wyczynowe. Podobnie jak skrzynia biegów bez ogranicznika obrotów. Jeżeli zatem przypadkiem zrzucisz o jeden bieg za dużo, możesz zniszczyć jednostkę napędową i część osprzętu! Tutaj nie ma zabawy. Myśleć trzeba jak przy strzelaniu z łuku w jabłko ustawione na głowie twojego najlepszego przyjaciela. Dzięki ogromnej sile docisku w zakrętach praktycznie nie obowiązują prawa fizyki. Przynajmniej nie te, które wcześniej znałem. Nie istnieje również ABS, wspomaganie kierownicy, a o ESP możesz tylko pomarzyć.

19 / 19Najszybsze auto w Polsce

Obraz
© Michał Grygier

Gdy zjeżdżamy do pit lane, Maciej informuje nas, jak bardzo jesteśmy od granicy możliwości, tych naszych i tych sprzętowych. Choć wydawało się, że walczę o życie, okazało się, że jechaliśmy na jakieś 30 procent możliwości auta. Mało tego, Maciej Marcinkiewicz ocenia, że potrafi wyciągnąć z Radicala jakieś 50-70 proc.! Tego auta trzeba się nauczyć. Przede wszystkim przekonać siebie, że można pojechać szybciej i szybciej... i jeszcze szybciej. W obszar, w którym marzenia stają się niezapomnianymi emocjami... "radical-nymi".

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła