Przywileje dla motocyklistów. Lista przepisów zachęcających do jazdy na jednośladach
Jazda jednośladem to nie tylko przyjemność, ale też sposób na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. W Polsce obowiązuje kilka przepisów, które mają zachęcać do jazdy na motocyklu lub skuterze. Oto, jakie przywileje mają motocykliści.
Motocykle czy skutery to nie tylko pojazdy dla pasjonatów dwóch kółek, ale po prostu praktyczne środki transportu, które są dobrą alternatywą dla samochodu od wiosny do jesieni. W przypadku motorowerów (silniki do 50 cm3) wystarczy prawo jazdy kategorii AM lub dowolnej innej, ale dla osób, które mają uprawnienia kategorii B od przynajmniej trzech lat, są też mocniejsze maszyny z silnikami do 125 cm3. Oto, dlaczego warto rozważyć przesiadkę na motocykl.
Omijanie korków
Bez wątpienia jedną z zalet jazdy na jednośladzie, którą od razu wymieni każdy, nawet sam nieprzemieszczający się takim pojazdem, jest to, że nie stoi się w korkach. Chodzi oczywiście o możliwość jazdy pomiędzy stojącymi lub wolno poruszającymi się samochodami. Ponieważ taka jazda budzi czasem kontrowersje, to wyjaśnijmy, co mówią o niej przepisy.
Jazda motocyklem czy skuterem pomiędzy pojazdami nie jest bezpośrednio opisana w przepisach, ale o tym, że jest dozwolona, świadczą inne zapisy. Zgodnie z prawem po jednym pasie ruchu może poruszać się jeden pojazd wielośladowy (np. samochód osobowy), ale dla jednośladów już nie ma takiego ograniczenia. Dlatego bez problemu dwa motocykle mogą jechać obok siebie, ale też motocyklista może wyprzedzić czy ominąć tak samochód.
Jest jednak jeden warunek – musi pozostać na swoim pasie. Jeśli lawiruje pomiędzy autami, zmieniając pasy, to – zgodnie z przepisami – każdy taki manewr trzeba zasygnalizować kierunkowskazem. Co więcej, pasy można zmieniać tylko, gdy oddziela je linia przerywana. Dlatego należy uważać np. przed skrzyżowaniami, gdzie pojawia się linia ciągła (na nią nie można najechać). Również omijając inny pojazd czekający na światłach należy pozostać na jednym pasie.
Jazda po buspasach
Kolejnym sposobem na szybsze przemieszczanie się jednośladem po mieście jest korzystanie z buspasów. Tu jednak jest pewien haczyk – zarządca drogi każdorazowo musi oznaczyć taką możliwość. Tak jak przepisy z góry udostępniają buspasy autobusom czy pojazdom elektrycznym (w tym motocyklom), tak w przypadku wielu innych pojazdów wymagana jest każdorazowa informacja dotycząca danego miejsca.
Jazda po buspasie spalinowym jednośladem jest możliwa tylko wtedy, gdy na znaku pionowym bądź poziomym motocykle będą wymienione wśród pojazdów, które mogą z tego pasa korzystać. W wielu miastach najczęściej tak jest, ale warto pamiętać, że nie ma tu reguły. W każdej sytuacji trzeba sprawdzać oddzielnie.
Darmowe parkowanie
Jeśli już dotrze się na miejsce, to trzeba jeszcze zaparkować. Tu motocykle i skutery mają dwie zalety. Przede wszystkim łatwiej znaleźć miejsce, w które wciśnie się taki niewielki pojazd. Drugą kwestią są opłaty za parkowanie. Strefy płatnego parkowania w wielu miastach znacznie urosły, ale też w dużej części z nich jednoślady są zwolnione z opłat.
W tym przypadku zależy to od lokalnych zarządzeń władz danego miasta. Choć większość dużych aglomeracji w Polsce nie pobiera opłat za parkowanie motocykli, to nie jest tak wszędzie. Warto więc sprawdzić wcześniej, czy dane miasto stosuje taki przywilej dla motocyklistów. Listę znajdziecie w poniższym artykule.