Renault 5
Lata 90. to nie tylko nowości prezentowane w tej dekadzie. Równie dużym wzięciem cieszyły się auta, których konstrukcje pamiętają jeszcze lata 80. Dlatego nie możemy pominąć kultowego dziś Renault 5. Popularna piątka produkowana była od 1973 do 1996 roku praktycznie bez większych zmian.
Trzydrzwiowe (w 1981 roku do oferty dołączył pięciodrzwiowy hatchback) nadwozie jak i całe auto powstało z myślą o taniej i długiej eksploatacji w każdych warunkach.
Samochód okazał się bardzo wytrzymały, a co ważniejsze, zachwycał prowadzeniem - podobnie jak brytyjskie Mini. Krótki rozstaw osi przekładał się na pewne i neutralne zachowanie w ciasnych zakrętach. We wnętrzu Renault 5 komfortowo mieściło się 2 pasażerów, ale awaryjnie przewieźć można było, na krótkim dystansie, jeszcze dwoje podróżnych na kanapie.
Pod maską Renault 5 montowano wyłącznie czterocylindrowe proste silniki 0.8, 1.0, 1.3, 1.4 dysponujące mocą 34-63 KM. Prawdziwą perełką są odmiany usportowione: Alpine, Gordini i Turbo. Pierwsze wersje z silnika 1.4 generują 92 KM, Turbo przynajmniej 112-120 KM przekazywane na przednią oś.
Osiągające dziś astronomiczne ceny egzemplarze Renault 5 Turbo z centralnie umieszczonym silnikiem 1.4 o mocy przekraczającej 140-160 KM wyposażono w napęd na tylne koła. Francuski hatchback z ostatnich lat produkcji to wydatek około 5-6 tysięcy złotych.