Opel Astra I
Prawie od zarania dziejów bezpośrednim i bodaj najważniejszym rywalem Golfa jest Opel Astra. Pierwsze wcielenie niemieckiego kompaktu pojawiło się w sprzedaży w 1991 roku - model ten pozostawał w ofercie aż do 2002 roku. Paleta nadwoziowa niemal dokładnie odpowiadała tej znanej z konkurencyjnego Golfa.
Także dziś możemy śmiało wybierać pomiędzy trzy i pięciodrzwiowym hatchbackem, funkcjonalnym kombi, sedanem, kabrioletem, a nawet furgonem. Niestety w przypadku Astry F musimy wybierać pomiędzy egzemplarzami przed i poliftingowymi - te pierwsze pochodzą z niemieckiej fabryki. Po 1997 roku produkcję przeniesiono do Gliwic. Kłopotem nowszych egzemplarzy jest korozja nadwozia, bez względu na wypadkową przeszłość.
Wnętrze oferuje niemal to samo co konkurent - wystarczającą przestrzeń i ubogie wyposażenie. W przypadku Astry skupmy się od razu na bezawaryjnych silnikach benzynowych 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 generujących 60-150 KM w topowej odmianie GSI. Specjaliści zalecają montaż LPG. Sprawnego Opla można kupić już za 1,5 - 2 tys. złotych, ale auta godne polecenia są nieco droższe. Za 4 - 5 tys. powinniśmy znaleźć całkiem niezłą sztukę.