Skoda Octavia I
Druga połowa lat 90. upłynęła pod znakiem premier jednych z ostatnich pancernych konstrukcji na rynku. W 1996 koncern VAG na dobre rozpoczął ofensywę modelową odradzającej się w kapitalistycznej rzeczywistości Skody. Wówczas do produkcji wprowadzono Octavię pierwszej generacji.
Wyrośnięty czeski kompakt zbudowano w oparciu o architekturę Volkswagena Golfa IV. Z niemieckiego auta pochodzi płyta podłogowa, zawieszenie, wszystkie silniki oraz elektronika. Klienci mieli do wyboru liftbacka i jeszcze funkcjonalne kombi pochłaniające ponad 560 litrów bagażu.
Octavia otrzymała dobre zabezpieczenie antykorozyjne i trwały układ jezdny zapewniający kompromis pomiędzy precyzją prowadzenia i komfortem jazdy. Niestety, Octavia I odziedziczyła po VW Golfie IV także ciasną kabinę. Zwłaszcza na kanapie miejsca na nogi jest bardzo niewiele. Na pochwałę zasługują natomiast twarde materiały wykończeniowe wytrzymujące duże przebiegi nawet intensywnego użytkowania.
Pod maską najlepiej sprawdzają się nieskomplikowane benzynowe silniki 1.6, 1.8, 1.8 Turbo i 2.0 dysponujące mocą od 75 do 180 KM. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji to wydatek 5-7 tysięcy zł.