Premiery motoryzacyjne 2012
Zmiany w przepisach, jakie czekają nas w 2012 roku nie napawają optymizmem. Na szczęście nowy rok to również premiery nowych samochodów. Na niektóre z nich naprawdę warto poczekać...
Te samochody trafią do salonów w roku 2012
Zmiany w przepisach, jakie czekają nas w 2012 roku nie napawają optymizmem. Na szczęście nowy rok to również premiery nowych samochodów. Na niektóre z nich warto poczekać. Odbywające się w drugiej połowie 2011 roku salony samochodowe rozbudziły apetyty potencjalnych nabywców. Oprócz pojazdów koncepcyjnych pokazano tam samochody, które wydawały się już właściwie gotowe do produkcji.
Podczas motoryzacyjnych imprez nowościami kusili nie tylko producenci europejscy, ale też ci z Azji. Japonia od dawna słynie z godnych zaufania samochodów, ale w ostatnich latach im oraz Europejczykom po piętach depcze Korea Południowa. Najwięksi spośród tamtejszych producentów proponują auta, z których już dawno spadło odium pojazdów źle zaprojektowanych, usterkowych i mało bezpiecznych.
Wszystko wskazuje na to, że rok 2012, w którym Europa obawia się kryzysu, może należeć właśnie do nich. Dlatego też nasz przegląd najważniejszych premier czekających nas w 2012 roku zaczynamy od samochodów koreańskich.
tb/mw/mw
Kia Optima
Będzie to jedna z pierwszych premier motoryzacyjnych 2012 roku w Polsce. Na ten samochód czeka wielu spośród tych, którym nie odpowiada VW Passat. Koreańska "wunderwaffe", której celem jest atak na segment D, została zaprojektowana w Niemczech i USA. To tłumaczy dojrzałą, choć skłaniającą się raczej w stronę młodszego nabywcy stylistykę. Pod maską Optimy na początku sprzedaży w Europie znajdzie się tylko jednostka o pojemności 1.7 l, spalająca olej napędowy. Silnik będzie dostarczał 136 KM mocy. Samochód ma też zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa. Co prawda nie przebadano go jeszcze w laboratoriach EuroNCAP, ale zrobili to Amerykanie z IIHS, którzy przyznali Optimie wysokie noty.
Wydaje się, że nowa Kia w zasadzie już pokonała europejską konkurencję? Nie do końca. W przypadku Optimy przeszkodą może okazać się to, co zawsze było największym atutem Koreańczyków: cena. Za ten samochód trzeba będzie zapłacić 83 tys. zł.
Hyundai i30
Prawdopodobnie w pierwszym kwartale roku 2012 do polskich salonów trafi nowa generacja Hyundaia i30. Samochód klasy kompakt zaatakować ma pozycje, na których mocno okopał się Volkswagen Golf. Polscy klienci najpierw będą mogli kupić pięciodrzwiową wersję koreańczyka, a dopiero w drugiej połowie roku samochód z trzydrzwiowym nadwoziem.
Zwolennicy nieco większych samochodów od września będą mogli kupić nową wersję modelu Santa Fe.
Fiat Panda
To jedna z najbardziej oczekiwanych premier i to nie tylko w klasie samochodów miejskich. Panda trzeciej generacji wypiękniała i wyszlachetniała, a rozwiązania zastosowane wewnątrz przywodzą na myśl znacznie wyżej pozycjonowany model 500. W pierwszej kolejności pod maskę Pandy trafi małolitrażowy diesel oraz doładowany silnik benzynowy o pojemności 0.9 l i mocy 85 KM.
Nową Pandę w polskich salonach samochodowych znajdziemy w pierwszym kwartale roku 2012. We Włoszech jej właścicielem można stać się już teraz. Trzeba jednak dysponować kwotą co najmniej 10,2 tys. euro. W Polsce nowa Panda ma być tańsza.
Na początku 2012 roku Fiat ma także pokazać odświeżony model Punto.
Skoda: Citigo i MissionL
Pierwszy z wymienionych tu samochodów to miejski maluch, który będzie miał bliźniaczych braci spod znaku VW i Seata. Auto jest już sprzedawane w Czechach, a do Polski ma trafić latem. Po samochodzie nie należy spodziewać się wiele tak w kwestii osiągów, jak i poziomu komfortu podróżowania. Zadowalająca ma być jednak cena samochodu - prawdopodobnie poniżej 30 tys. zł.
Ciekawszą premierą Skody będzie samochód, który we Frankfurcie został zaprezentowany jako MissionL. Będzie to prawdziwy kompakt Skody; nieco mniejszy niż delikatnie "napompowana" Octavia i większy od Fabii. Z zewnątrz MissionL zapowiada się na najładniejsze auto czeskiego producenta, ale nie należy spodziewać się szczególnej ekstrawagancji. Wnętrze wzory czerpie od Superba.
Ford: Kuga i B-Max
Wśród zaplanowanych na 2012 rok przez Forda premier najciekawszymi będą z pewnością wprowadzenie nowej generacji modelu Kuga oraz B-Max-a. Pierwszy z nich pojawi się w salonach w połowie roku i ma być niemalże bliźniaczy względem modelu Escape, którego można zobaczyć na zdjęciu obok. Nowością będzie również B-Max, czyli mikrovan, korzystający z płyty podłogowej miejskiej Fiesty.
Nim to jednak nastąpi, w pierwszej połowie roku 2012 w salonach Forda pojawi się nowy Focus ST. Jak zwykle będzie to połączenie sporej mocy z napędem na przednią oś.
Dacia Lodgy Glace
Z punktu widzenia polskiego nabywcy ciekawa może okazać się również premiera Dacii Lodgy Glace. Rumuński producent na razie pokazał tylko wyczynową wersję tego pojazdu, która - jak nietrudno zgadnąć - będzie miała niewiele wspólnego z seryjnie produkowanym samochodem. Lodgy Glace ma być niewielkim minivanem, stworzonym z myślą o rodzinie.
Premiera nowego modelu Dacii zaplanowana jest na salon samochodowy w Genewie. Do sprzedaży ma on wejść w drugiej połowie roku 2012.
Peugeot 208
Francuskie auto w nowej odsłonie trafi do polskich salonów samochodowych w maju. Będzie to samochód nie tylko ładny, ale i co najmniej z dwóch powodów ciekawy. Po pierwsze, będzie lżejszy od swojego poprzednika. Masa samochodu tej klasy poniżej tony to prawdziwy ewenement. Po drugie, kokpit Peugeota 208 został zaprojektowany przez Polaka.
Volkswagen Alltrack
Z nie dla wszystkich zrozumiałych powodów Europa zakochana jest w Passacie. Stary Kontynent coraz bardziej kocha też SUV-y. Niemcy postanowili skrzyżować te dwie skłonności i tak powstał VW Alltrack. Podwyższone kombi z pewnością nie zaoferuje terenowych własności jezdnych, ale pewnie poradzi sobie ze śniegiem, zalegającym na osiedlowych uliczkach w czasie srogiej zimy.
Alltrack trafi do salonów sprzedaży w marcu. Ponad pół roku później, w listopadzie, pierwsi klienci będą mogli stać się właścicielami nowej, VII generacji bestselleru Volkswagena - modelu Golf.
Chevrolet Malibu
Mająca amerykański rodowód marka promowała model Malibu podczas salonów samochodowych w 2011 roku. Auto należące do segmentu D będzie walczyło o klienta z VW Passatem, Kią Optimą, czy Oplem Insignią, której płytę podłogową wykorzystuje. Do salonów samochodowych w Polsce model trafi przed końcem 2012 roku. Cena ma być konkurencyjna.
Alfa Romeo 4C
Choć legendarna firma z Półwyspu Apenińskiego należy do Fiata, ten model więcej będzie miał wspólnego z Ferrari, niż z marką poczciwych samochodów miejskich i kompaktowych. Sportowe 4C było już ozdobą niejednego salonu samochodowego. Włoski producent zapowiada jednak, że przed końcem roku 2012 samochód trafi do sprzedaży. Pod pięknie ukształtowaną karoserią będzie biło doładowane serce Alfy: silnik o pojemności 1.8 l i mocy 200 KM.
tb/mw/mw